Skip to content

משרד התחבורה מונע פרסום דוחות חקירה של תאונות אוויר

בניגוד לחוק הטיס, מנכ"ל משרד התחבורה בפועל אוסר על החוקר הראשי של תאונות אוויריות לפרסם את דוחותיו בציבור. נוסף על הפגיעה בבטיחות, יש באיסור הזה עבירה לכאורה על החוק. דובר המשרד מכחיש את הדברים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה בפועל, אוסר על החוקר הראשי, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק) לפרסם את דוחות החקירה שלו באתר החוקר הראשי, בניגוד למה שמחייב חוק הטיס. מאז שהוטל האיסור, בחודש מאי השנה, לא פורסמו כ-17 דוחות חקירה, ובכך רוקנה מתוכן הוראת חוק הטיס בנושא חקירות תאונות אוויר, שמטרתה להעלות את המודעות לבטיחות של העוסקים במקצועות התעופה.

כתבה זו היא הראשונה בסדרה בתחקיר של "מגפון". בהמשך נביא חקירות נוספות של תאונות אוויר, כולל תאונות של מרחפים, שמשרד התחבורה אסר לפרסם. גילוי נאות: במשך שנתיים עבדתי, בהתנדבות, במשרד החוקר הראשי.

הדוח האחרון

ב-21 במאי השנה פורסם באתר החוקר הראשי דוח חקירה בטיחותית מס' 31-12 לתאונה של "אייר- טרקטור", אחד ממטוסי הכיבוי של טייסת 249, שאירעה ב-28 במרס השנה. במקרה זה ירד המטוס מהמסלול. בחקירה התברר כי ויסות ידית מצערת המנוע היה לקוי וכתוצאה מכך התהפך סחב המנוע ונגרמה התאונה. לאור גילוי זה החליט צוות החקירה, מן ההיבט הבטיחותי, לבדוק את כל מערך הכיבוי האווירי של טייסת 249.

ירד מהמסלול. מתוך דוח חקירה 31-12

בבדיקתו המורחבת גילה אז צוות החקירה כי מערך כיבוי האש מהאוויר מונחה לכאורה על ידי נציבות הכבאות וההצלה, אבל נמצא בפועל באחריות חיל האוויר. כמו כן המטוסים הם בבעלות חברת "אלביט מערכות", אך הפעלתם ותחזוקתם מתבצעים בחברה אחרת, "כים ניר". דוח החקירה שפורסם באתר החוקר הראשי, קבע אז, כי מצב זה עלול בנסיבות מסוימות ליצור אי-בהירות ופערים בשיטות העבודה, ואף לגרום לפגיעה באיכות וביעילות הביצוע.

 

אף שדוח זה זכה לשבחים בקרב כל נשואי החקירה, הורה עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה בפועל לחוקר הראשי, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק), לא לפרסם יותר את דוחות חקירותיו, זאת בניגוד להוראות חוק הטיס. כמו כן הוא שלח אי-מיילים רבים למשרד החוקר הראשי, ובהם חזר והדגיש כי אסור לפרסם בציבור את דוחות החקירה. מאז "נתקעו" כל דוחות החקירה של החוקר הראשי אצל האחראים על הפרסום באתרי האינטרנט של משרד התחבורה ולא פורסמו.

דוח חקירה נוסף – לא פורסם

יומיים לאחר פרסום הדוח הראשון (31-12), ב-23 במאי השנה, אירעה שוב תאונה של מטוס "אייר-טרקטור" השייך לטייסת הכיבוי. הפעם פגע המטוס בעץ וכנף ימין ניזוקה לאורך של מטר אחד.

נזק לכנף. דוח החקירה לא פורסם

מסקנות דוח חקירת התאונה (מס' 49-12) קבעו כי התאונה היא באחריות אישית של הטייס המעורב שפגע בעץ, לצד תרומה של שאר הגורמים – גורמי מכונה, סביבה, משימה, ניהול וארגון. כך נקבע, לדוגמה, שהכוונת הטייסים על ידי מכוונים מהקרקע היתה לקויה – לא היו נהלי דיבור רדיו מתאימים, נעדר ערוץ קשר אחד לכולם ולגורמים לא היתה תמונת מצב אחידה.

בהמלצות הדוח נקבע בין היתר שיש לבנות מערך הדרכה בסיסי ותורת לחימה לאימון ותרגול הטייסים במשימת הכיבוי וההכוונה, להגדיר ולתקצב בהתאם את תוספות ההכשרה, הריענון והתרגול של כל הטייסים, ולהכניס למערך ההדרכה תרגילים ואמצעים שימנעו מצב דומה בעתיד.

עבירה לכאורה על חוק הטיס

למרות חשיבות  פרסום דוח מס' 49-12, הוא לא פורסם, וזאת על פי הוראתו של עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה בפועל. נוסף על הפגיעה ביכולת הפקת הלקחים לענייני בטיחות, זוהי עבירה לכאורה על חוק הטיס.

מנכ"ל משרד התחבורה הורה לא לפרסם את הדוח

חוק הטיס התשע"א-2011 קובע כי מטרתה הבלעדית של חקירה בטיחותית היא מניעת אירועים בטיחותיים, ואין תכליתה ייחוס אחריות אזרחית, פלילית או משמעתית לאירועים כאמור.

לפי החוק על החוקר הראשי לפרסם את הדוח הסופי באתר האינטרנט של משרד החוקר הראשי וכן להעמיד את הדוח לעיון הציבור, בלא תשלום, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובלבד שאין בכך כדי לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה (סעיף 119 בחוק).

מאז איסור הפירסום נכתבו כ-17 דוחות חקירה של תאונות אוויר, כולל תאונות של מרחפים, אך אף לא אחד מהם פורסם.

תגובת אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה: "אין שום הנחייה האוסרת על פרסום הדוחות של החוקר הראשי. הדוחות מתפרסמים באתר האינטרנט של המשרד, בהתאם לחוק הטיס ולנהלים שנקבעו".

[related-posts]

1 Comment

  1. צ.א.
    11 בספטמבר 2012 @ 15:22

    עמי כל הכבוד סוף כל סוף הנושא פורסם. עלי לציין מנסיוני הפרטי בתעופה האזרחית לאחר 45 שנה שתמיד ואני חוזר תמיד כאשר קם אדם הנותן את נשמתו ואת מרצו לשיפור התעופה במדינת ישראל הן למשתמשים והן בתדמית בפני העולם הוא נמצא נרדף מושפל ונזרק מתפקידו.
    לצערי הרב אין משרד התחבורה מבין מה יקרה לאחר תאונת אויר רצינית במדינת ישראל בנוסף לאובדן חיי אדם וממון רב האפקט התדמיתי של המדינה יפגע בצורה קשה ואולי נורד לדרגה 3 ע"י ה-FAA כמדינה בעולם השלישי.
    אני יודע כמה החוקר הראשי דואג בחקירותיו לא לפרסם דברים שאינם מקצועיים הדוחים קרות תאונה אוירית וזאת למרות כל הקשיים העומדים מולו הן ע"י משרד התחבורה והן ע"י רשות לתעופה אזרחית ובנגוד לחוק הטיס החדש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן