Skip to content

קרן בריאות לנפגעי אסון התאומים תכלול טיפולי סרטן

מחלות הקשורות למתקפת 11 בספטמבר גרמו עד היום כאלף מקרי מוות. מעכשיו, אלה שנחשפו לפסולת רעילה מחורבות מגדלי התאומים יהיו זכאים לטיפול רפואי חינם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיתון ה"גארדיאן" מדווח ש-70 אלף כבאים, שוטרים ואחרים, שחשו אל מרכז הסחר העולמי אחרי מתקפת 11 בספטמבר, יהיו זכאים לטיפול בחמישים מיני סרטן ולמעקב רפואי.

המכון האמריקני הלאומי לגהות ובריאות בעבודה הודיע אתמול (ב'), כי אלה שנחשפו לפסולת רעילה מההריסות שבערו בלא להבה במשך שלושה חודשים זכאים לביטוח על פי חוק הבריאות והפיצוי שנחקק בעקבות האסון.

החוק, המבטח את ניצולי ההתקפה על הפנטגון ואת צוותי החילוץ שפעלו שם, אושר על ידי הנשיא ברק אובמה בחודש ינואר השנה. ההחלטה נבעה מהחשש מעלויות הטיפול הרפואי בצוותי החירום שפעלו אחרי שמטוסים התנגשו בבנייני מרכז הסחר העולמי ובמפקדת צבא ארצות הברית בצפון וירג'יניה.

287 כימיקלים ותרכובות כימיות
287 כימיקלים ותרכובות כימיות. אסון התאומים

ההחלטה "מציינת צעד חשוב במאמץ לספק טיפול ועזרה נחוצים לצוותי החירום ולניצולים," אמר ד"ר ג'ון הווארד, מנהל תכנית הבריאות שהוקמה כחלק מהחקיקה.

"אנו טוענים למן ההתחלה שההחלטה אם כן או לא לכלול סרטן תהיה מבוססת על מדע," אמר ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג. ההחלטה "תמשיך לוודא שאלה שחלו בעקבות ההתקפה הנתעבת של 11 בספטמבר יקבלו את הטיפול הרפואי הנחוץ המגיע להם".

מחלות הקשורות לאירועי 11 בספטמבר גרמו עד כה כאלף מקרי מוות. רק בשבוע שעבר נחרטו תשעה שמות נוספים על לוח הזיכרון לכבוד הכבאים שמתו ממחלות בעקבות עבודתם ב"גראונד זירו". נכון לעכשיו מספרם עומד על 64.

עם סוגי הסרטן שייכללו בחוק נמנים סרטן ריאות ומעי גס, שד ושלפוחית השתן, לוקמיה, מלנומה, וכל מיני הסרטן הפוגעים בילדים.

התכנית כוללת כבר מחלות כלי נשימה, כגון אסטמה ופיברוזיס של הריאות, בעיות נפשיות לרבות דיכאון ותעוקה פוסט-טראומטית, וכן מחלות שרירים ושלד.

אולם החוקרים יודעים שצוותי החילוץ והניצולים, לרבות בעלי עסקים ותושבי האיזור, נחשפו לתרכובת מסוכנת של חומרים כימיים, לרבות חומרים מסרטנים. התרכובת  כללה כ-80 אלף ליטר של דלק מטוסים, 100 אלף טונות של שפוכת אורגנית, ו-400 אלף ליטר של דלק הסקה ודיזל. שפוכת בניינים חרבים יצרה מעטה רעיל של אבק בטון, סיבי זכוכית, אסבסט, צורן דו-חמצני, מתכות, פחמימנים ארומאטיים רב-טבעתיים, ביפנילים עתירי כלור, חומרי הדברה ודיוקסין – "סך הכול 287 כימיקלים ותרכובות כימיות".

"הם עשו דבר מדהים, הפגינו לא רק חריצות מדעית אלא גם שאר רוח," אמר ד"ר מייקל קריין, מנהל תכנית הבריאות של מרכז הסחר העולמי בבית הספר לרפואה שבבית החולים "הר סיני" בניו יורק.

אף שהמדענים ידעו למן ההתחלה שצוותי החילוץ נחשפו לכימיקלים רעילים, לא היה מובן מאליו שהם גורמים לסרטן. בסוגי סרטן רבים, פער הזמן בין החשיפה לחומרים מסרטנים להופעת המחלה יכול להגיע לעשרים שנה. פער זה הוליד ספק באשר לקשר בין מקרי סרטן שהתגלו בשנים שאחרי ההתקפה לחשיפה לחומרים רעילים בעקבותיה.

בריאות חברי צוותי החילוץ הראשוניים נוטרה בקפידה רבה, מה שהעלה את השאלה האם שיעורי סרטן גבוהים יותר משקפים את עצם הניטור, או עלייה אמיתית. כמו כן, מידע על חומרים מסרטנים בכוח באוויר שבסביבת מגדלי התאומים לא נאסף אלא ארבעה ימים אחרי ההתקפה. "איש אינו יודע עד היום מה היה בענן," אמר ד"ר קריין. "הניסיון להעריך סיכון מחשיפה לחומרים בלתי ידועים, הוא קשה מאוד: אנחנו לא יודעים מה בדיוק נשמו האנשים שם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן