Skip to content

מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם קידם בעבר עיתונאית בעלת כישורים כי היא אתיופית

מבקר המדינה יבדוק מה קורה ברשות השידור: מינויים תמוהים, פוליטיזציה וגם גילויי גזענות?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדיון על סבב מינויים והדחות ברשות השידור שנערך השבוע בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת היה אילוסטרציה לחוליים הקשים של הרשות. הסימפטומים  של פוליטיזציה וכוחנות, שחזור ימי ה'עבד כי ימלוך' ורוחות גזענות, העידו על המחלה הקשה שבה שרויה הרשות. האם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס יצליח במשחק הרופא-חולה? בכל מקרה, הוא יבדוק את סוגיית המכרזים התפורים ואת סבב המינויים  ויבחן איך קרה שאנשים הודחו מהיום למחר ומונו לתפקידים שלא חפצו בהם

מאת אורה עריף כץ

מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם אמר בישיבת הועדה לביקורת המדינה שדנה בסבב המינויים ברשות השידור, כי בהיותו מנהל קול ישראל, קידם את המנהלת המודחת של רשת א' צגה מלאקו משום שהיא אתיופית. לדבריו, הוא עזר לה, קידם אותה ואף סייע לה בפתרון בעיותיה האישיות.

מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם. צילום: ציפי מנשה

הנימה הפטרונית של דבריו עוררה סערת רוחות בקרב משתתפי הדיון, מה גם שרגע קודם טען מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב, יוסי בר-מוחא, כי מלאקו הודחה מטעמים גזעניים.
מלאקו היא אחת מהאנשים שהודחו מתפקידיהם במהלך המינויים האחרון שנערך ברשות השידור. בתגובה לדבריו של בן מנחם מחתה מלאקו ומשתתפים בדיון הגיבו בזעם שכן כי מלאקו זכתה במינוי בזכות ולא בחסד, כעובדת ותיקה, כשירה ומוכשרת, ובעלת תואר שני. בינתיים, נחשפו פרטי התביעה שהגישה מלאקו לבית הדין לעבודה נגד הדחתה .

אבל בן מנחם לא לבד. יום לאחר כתיבת שורות אלו, אנו מגלים שגם שרת הקליטה סופה לנדבר חושבת שמישהו פה עושה טובה לעולים מאתיופיה. "תגידו תודה" היא אמרה להם.

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס שלקח חלק בישיבת הועדה שדנה בנושא רשות השידור הבטיח לבדוק סוגיות שנויות במחלוקת שהועלו בדיון הועדה בראשות ח"כ רוני בר און. לינדנשטראוס אמר כי הגיע לידיו חומר בנושא וכי יסתייע גם בדברים שנאמרו בדיון הועדה כדי לבדוק את הטענה כי המכרזים מכורים. כן הבטיח לבדוק את סבב המינויים ברשת ב'.

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים דני זקן

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים דני זקן עמד על טענתו כי המכרזים אכן מכורים. בשיחה עם מגפון אמר: "מגיעים למכרז, מדברים, מדברים ובסופו של דבר בוחרים רק את מי שההנהלה רוצה" . לדבריו, חלק מהמינויים ראויים, דוגמת המינוי של יוסי הדר לתפקיד מזכיר מערכת ברשת ב' ואולם מינוי זה, כאחרים, היה מינוי ידוע מראש עד כדי כך שתפקידו של הדר ככתב משפט פונה לטובת כתב אחר יום לפני המכרז. בישיבה הועלה לדוגמא המינוי של אריה יאס לתפקיד מנהל קול המוסיקה, על אף העובדה שהוא נעדר כישורים הולמים לתפקיד, למעט ידע כללי במוסיקה קלאסית, לעומת מועמדים משכמם ומעלה שמינויים לא נשקל.

דבריו אלה של זקן זכו לאישוש מצד חיים זיסוביץ', איש רשת ב' לשעבר שייצג את אגודת העיתונאים במכרזים המדוברים: זיסוביץ' תיאר את הליך המכרז שבו, לדבריו, אמנם שומעים חברי הועדה את כל המועמדים ואולם, לאחר מכן מחווה מנהל הרדיו את דעתו- ותמיד זכוה לגיבוי היו"ר והמנכ"ל, חברי הועדה המנהל מצביעים כמותם, כחותמת גומי ולאחר שנציגי אגודת העיתונאים מביעים את דעתם נערכת הצבעה שתוצאתה יודעה מראש.

הטענה המרכזית שהועלתה בישיבה נסבה על הדרך שבה נעשו השינויים הפרסונליים, בהודעה של 'מהיום למחר'.  יו"ר הועדה רוני בר און ציין כי הוא מקבל "שיטפון של תלונות על סבב המינויים האחרון שבוצע ברשות השידור" וסיפר כי תשעה כתבים התבשרו, ב-2 בדצמבר, כי תחום הסיקור שלהם ישתנה מיידית. בר און קבל על כך שלמודחים לא ניתנה הזדמנות לערער על ההחלטה ועל אווירת האיום שנלוותה למהלך. ח"כ איתן כבל שהיה בעבר השר הממונה על רשות השידור ויזם את הדיון בנושא בועדה, חידד את דברי בר און והשווה את המתרחש עתה ברשות לתקופת יוסף בראל בה שרר, לדבריו "שלטון הפחד". הוא מחה נגד עליית הפוליטיזציה והכשלים הניהוליים של הרשות.

אחת הדוגמאות הבוטות שהוצגו היא של רן בנימיני שהיה כתב קול ישראל בכנסת. דני זקן אמר כי "לפני כמה חודשים כשמנהל הרדיו הדיח את בנימיני מהגשת תוכניות ברשת ב', הוא הסביר לו שהוא לא יכול להמשיך להגיש את התוכנית כי הוא לא מבין בכלכלה. עכשיו הוא מונה לכתב כלכלי". בתגובה לטענות על מכרזים תפורים אמר מנהל קול ישראל מיקי מירו כי לעתים יש גם חילוקי דעות בין אנשי הנהלה, אך נענה ע"י זקן כי ההנהלה תמיד הצביעה פה אחד.

זליג רבינוביץ'. צילום: ציפי מנשה

עוד נושא שחוק שהועלה בישיבה הוא זה של זליג רבינוביץ' שמונה על ידי בן מנחם לתפקיד עוזר בכיר למנכ"ל. בן מנחם טען כי מדובר במשרת אמון וכי כמנכ"ל, הוא רשאי שלא להחיל על מינוי זה את כללי נציבות שרות המדינה שכן למנכ"ל יש יכולת לשנות נהלים בכפוף לאישור היועץ המשפטי, אלא שלטענת ורד ברמן, חברת הנהלת אגודת העיתונאים בירושלים, הנהלים לא שונו ועל כן, המינוי פסול מה עוד שאישור השכר של רבינוביץ' מותנה בעמידה שלו בתנאי סף, שאינו עומד בהם. לינדנשטראוס דרש תשובות לפעם הבאה.

3 Comments

  1. יואל מרקוס
    19 בינואר 2012 @ 18:10

    כדאי לציין א. המנויים המצויינים של משה מורד, חיה בראל, מנחם גרנית ויאיר קורן ב. מדוע חושב מר זקן שרק המינוי של יוסי הדר ראוי? רמז: הוא מזרחי… ג. הנהלה חייבת חייבת, ולא רק רשאית, לעבוד עם אנשים טובים לטעמה ד. הגברת מלאקו הוקפצה מעל ומעבר ליכולות האישיות שלה בשל היותה ממוצא אתיופי- רמז: כדאי שתבקשו את הפרוטוקולים של המכרזים משנת 2008 ושם תוכלו לראות מה בדיוק בישלו חנה מיצקביץ' יוסי בר מוחא ואריה שקד…זה היה מכרז מכור!!! ומינוי פוליטי!! יש אנשים שיודעים… אל תתממו

  2. hagr הכהן
    14 בינואר 2012 @ 19:00

    לבנק לאומי יש פרסומת בסגנון "לפנק ,לפנק …."
    על אותו משקל ובאותו ניגון אפשר להגיד על רשות השידור"להרוס להרוס .. כמה שיותר "
    כמה חבל.
    דווקא יש להם לאחרונה כמה תוכניות ממש טובות.

  3. חגי קמרט
    11 בינואר 2012 @ 13:42

    אז ככה:
    מכרזים או מינויים תפורים הם לא דבר חדש על המפה הישראלית. הם עתיקי יומין ומועברים במסורת נאמנה מדור לדור.
    מובן שעניין זה עומד בעוצמת זיקה חזקה מאוד למה שנקרא פעם בפי כל ויטמין P כלומר פרוטקציה.
    נכון שיש איזה שהוא סממן מוסרי ריגשי לכך שכל מי שמגיע לעמדת מפתח רוצה לדאוג קודם כל למקורבים אליו כמו שנאמר: " עניי עירך קודמים" הוא מעוניין גם באנשים שלו, אולי גם כאלו שירקדו ויפזמו לפי החליל שלו. אף זה לכאורה נראה לגיטימי.
    אך לא ! בשום אופן לא!
    מי שערכי המוסר באמת יקרים לו, הנוהג ללכת בגאון בדרך הישרה, ההגינות חשובה לו והוא מרגיש וחש גם את דופק לבם של הסובבים לו, אדם כזה, אסור לו לתת למצב מעוות כזה להימשך, (ואפילו ויש בו מן הטעם הטבעי אולי גם המוסרי נכון להיום במסגרת המוסכמות החברתיות של קהל האנשים בו הוא נוהג. )
    דור הקוטג' והצדק החברתי שהומים בכיכרות, אלו שקצה נפשם בשחיתות של ראשי הציבור, השולחת גרורותיה ואוחזת בציפורני ידיה בכל חלקה טובה והורסת אותה., אלו דור הצעירים שאפשר ויוכלו לשנות את המצב גם בתחום המכרזים התפורים, המינויים על בסיס של " שמור לי ואשמור לך" ומעל הכל להרוג את דבר הגזענות המבישה כל עוד ממדיו קטנים הם.
    אני מאוד מקווה שההתעוררות הזאת שמפעמת בציבור בסיסמה " די נמאסתם" תאמץ גם את הסיסמה "הלאה להסתאבות, קדימה להתחדשות"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן