Skip to content

סקר גיאוקרטוגרפיה: לפיד – 20 מנדטים; הליכוד – 31

אפילו מהמתנחלים יקבל יאיר לפיד קולות – כך לפחות עולה מסקר "גיאוקרטוגרפיה", בראשות פרופ' אבי דגני. הסקר מעלה כי לפיד סוחב קולות מכל המגזרים ומכל המפלגות, למעט החרדים מאת צבי זינגר יאיר לפיד לוקח מכולם – ובגדול. כך עולה מסקר שביצעה חברת "גיאוקרטוגרפיה", לאחר הכרזתו של יאיר לפיד כי הוא מתפטר מהגשת אולפן שישי. עפ"י […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אפילו מהמתנחלים יקבל יאיר לפיד קולות – כך לפחות עולה מסקר "גיאוקרטוגרפיה", בראשות פרופ' אבי דגני. הסקר מעלה כי לפיד סוחב קולות מכל המגזרים ומכל המפלגות, למעט החרדים

מאת צבי זינגר

יאיר לפיד לוקח מכולם – ובגדול. כך עולה מסקר שביצעה חברת "גיאוקרטוגרפיה", לאחר הכרזתו של יאיר לפיד כי הוא מתפטר מהגשת אולפן שישי. עפ"י הסקר, גורף לפיד 20 מנדטים לפיד וקדימה מתרסקת ל-8 מנדטים בלבד.

על-פי הסקר, אם יתקיימו הבחירות היום יקבל הליכוד 31 מנדטים; רשימת יאיר לפיד תהיה השנייה בגודלה, עם 20 מנדטים; ואחריהם ישראל ביתינו בראשות ליברמן – 12; העבודה בראשות יחימוביץ' – 11; ש"ס בראשות אלי ישי – 9; קדימה בראשות לבני – 8; הבית היהודי – 6; מר"צ – 4; יהדות התורה – 5; האיחוד הלאומי – 3 והמפלגות הערביות – 11. מפלגת "עצמאות" של אהוד ברק נמחקת עפ"י סקר זה. רשימתו של אריה דרעי, אם אכן יתמודד – לא נכללה בסקר.

פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת "גיאוקרטוגרפיה", אומר כי המנדטים של לפיד באים בחלקם הגדול מהקולות הצפים, וכן על חשבון הליכוד (בעיקר) וליברמן בימין; וכן מכל מפלגות האמצע ושמאלה, בעיקר קדימה, אך גם העבודה, ואפילו מרצ.

הניתוח מעלה שעיקר התמיכה מגיעה מחוגי העילית של ישראל: כשליש (31%) מגיעים מהקבוצה המכונה 'נוחות כלכלית', שהיא הקבוצה השנייה בחוזקה הכלכלי, אחריה קבוצת ה'עושר וההשפעה', התורמת ללפיד היום 11% מכלל כוחו הפוטנציאלי. 12% מהקולות תורמת לו קבוצת הפנסיונרים האמידים – 'גיל זהב עם נוחות'; אולם במקביל הוא נתמך באופן משמעותי על ידי אנשי הקיבוצים והמושבים, המהווים למעלה מ-20% ממתפקדי מפלגת העבודה.

'הסביבה הרוסית' – קבוצה חלשה כלכלית מתוך כלל יוצאי רוסיה שעלו משנות ה-90 – תורמת לו, על חשבון ליברמן, כ-6% מכוחו.

למרבה ההפתעה, ע"פ הסקר מקבל לפיד 2% מהקולות שלו גם מהמתנחלים. בסך הכל מקבל לפיד 24% מכוחו האלקטוראלי מקבוצות אוכלוסייה חלשות – והמסקנה שאותה מסיקים הסוקרים היא שלקבוצה זו, התומכת בלפיד, יש ממנו ציפיות על רקע כלכלי-חברתי.

"ממצבו של לפיד היום בסקרים אין שום יכולת לנבא על מצבו האפשרי ביום בחירות, כאשר יתקיימו", אומר פרופ' דגני. "כל סקר אינו אלא צילום מצב בזמן נתון – בהווה ובעבר – ולא תחזית לעתיד. גם שלי יחימוביץ' זכתה, כשנבחרה לראשות העבודה, לקפיצה בדעת הקהל עד 21-22 מנדטים, ואילו עתה נעה העבודה בין 10-15 מנדטים וגם פחות. זה יכול לקרות גם עם לפיד".

לשאלה אחרת שנשאלה בסקר – האם צריך להגדיל את אחוז החסימה בישראל לחמישה אחוזים – השיבו 65% מהנשאלים בחיוב, 22% שללו את הרעיון ו- 13% לא הביעו דעה.

על השאלה האם יש ליצור נורמה מוגדרת של כישורי סף, למי שמבקש לכהן כחבר כנסת או שר בממשלה, ענו 70% מהנשאלים ציינו כי הדבר נדרש, 22% ציינו כי אין בנורמה כזו צורך, ו-8% לא הביעו דעה.

"התקשי"ר מגדיר היום תנאי סף לקבלת עובדים לתפקידים בשרות המדינה. מדוע לא יהיו הגדרות דומות למילוי תפקידים פוליטיים לאומיים שחשיבותם עצומה? שהרי ח"כים קובעים ומחוקקים חוקים משפיעים על חיי כל אדם במדינה בתחומים שונים, כולל כאלה הנושאים אחריות אדירה – כולל על חיי אדם?", שואל פרופ' דגני.

2 Comments

  1. מיכאל קורדובה
    11 בינואר 2012 @ 19:05

    אותי מעניין אם בסקר הזה הופיע גם התנועה הירוקה. כל הסיפור הזה של כוכבים שבאים לפוליטיקה והציבור עדיין לא יודע מי יהיה במפלגה ומה יהיה המצע., נראה לי קצת שגל תקשורתי מניע את המערכת. בדיוק אותו הגל שמנסה בכוח לא להכניס שוב ושוב לסקרים את האופציה לבחור במפלגה החברתית היחידה בישראל שקיבלה בבחירות האחרונות כמעט 30 אלף קולות.

    לא יעזור לתקשורת ולמכוני הסקרים. התנועה הירוקה בפנים. בקרוב מאוד יתחילו גלי טלפונים למכוניהסקרים בדרישה להוסיף את האופציה וגם לא להתבלבל ולהוסיף את "הירוקים" כמו שהם לפעמים אוהבים לעשות. התנועה הירוקה קיבלה כפול שלוש קולות ממפלגת הירוקים השקרית

    • שיקו
      11 בינואר 2012 @ 19:58

      גיסנו אתה צודק. נראה לי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן