Skip to content

החזרה לחיים של אבו נבוט

מים חיים החלו לנבוע שוב מתוך מתקן המים הציבורי "סביל אבו נבוט" ברחוב רוסלאן ביפו. זאת לאחר שהעיריה, בשיתוף משרד התיירות, השקיעו כ-11 מיליון שקלים בפיתוח הרחוב. הסביל שוחזר לפי ציור היסטורי של הסביל המקורי ובהשראת שני סבילים מעכו ומאיסטנבול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סביל אבו נבוט אחרי השיפוץ. כיפת נחושת בראשו
סביל אבו נבוט אחרי השיפוץ. כיפת נחושת בראשו

"הסביל, מלבד היותו מקור מים, שימש גם כנקודת מפגש בין היוצאים לנכנסים לעיר והוא אחד מסמליה ההיסטוריים הבולטים ביפו מהמאה ה-19 ועד היום", בירך ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, עם סיומו של פרויקט שחזור סביל "אבו נבוט", ושיפוץ ושדרוג רחוב רוסלאן שבמרכזו הוא ניצב.

סביל אבו נבוט ביפו לפני השיפוץ
סביל אבו נבוט ביפו לפני השיפוץ

במסגרת שדרוג הרחוב, שמקיף את כיכר השעון, הוחלפו כל התשתיות התת קרקעיות, הוטמנו רשתות חשמל ומים ורוצפו השבילים והמדרכות בריצוף ייחודי מאבן טבעית. על גבי כבישי הרחוב שוחזרה החומה ההיסטורית של יפו העתיקה, המהווה חלק משער ירושלים.

שער ירושלים היה שער הכניסה העיקרי של יפו של המאה ה-19, ונקרא כך על שם הדרך לירושלים אליה התחבר. גשר מתוח מעל החפיר לאורך הביצורים המזרחיים של העיר הוביל לחצר מתוחמת על ידי סביל מחמודי (אבו נבוט) מצפון ושער העיר עצמו מדרום, שמעליו הוצבו סוללות תותחים.

כיפה מנחושת

ציור היסטורי של הסביל. עזר לשיחזור
ציור היסטורי של הסביל. עזר לשיחזור

הסביל שוחזר על ידי האדריכל אייל זיו בהשראת שני סבילים מעכו ומאיסטנבול ולפי ציור היסטורי של הסביל המקורי. כיפת הסביל עשויה מנחושת, בעלת עיטורים מעץ. בתוך הסביל הותקנו ברזי מים פעילים לשטיפת ידיים וסביבו נבנתה רחבת הולכי רגל והוצבה תאורה לילית. עלות השחזור כ-700 אלף שקלים.

דרומית לסביל הוקמו שתי מרפסות מפולסות מוארות המשקיפות לים, בעיצוב משולב בעצים ובספסלי אבן. לאחר השיפוץ הפך הרחוב למוקד תיירותי ופנינה תרבותית והיסטורית בלב יפו.

לפי הסבר רשות העתיקות, סביל "אבו נבוט" (המכונה בקרב הקהילה הערבית "אבו נאפורה"), קרוי על שמו של מוחמד אגא אבו נבוט, מושל יפו בין השנים 1803 ל-1819. הסביל נבנה במאה ה–19 על פי המסורת על-ידי המושל והתרעננו בו נוסעים שהגיעו ליפו והשקו את בהמות המשא שלהם, בעוד העוזבים את העיר מילאו את כליהם במים לקראת נסיעתם. סביל זה הינו סביל מפואר כדגם סבילים דומים בטורקיה.

רחוב רוסלאן וסביבתו. מתוך אתר emap
רחוב רוסלאן וסביבתו. מתוך אתר emap

חולדאי ציין כי שיפוץ רחוב רוסלאן הוא חלק ממדיניות העירייה לשיקום המרחב הציבורי והתשתיות ביפו. "העירייה השקיעה למעלה ממיליארד שקלים בעשור האחרון לטובת שיפוץ של למעלה מ-80 רחובות ותוספת של למעלה מ-300 דונם של שטחים ירוקים. המוקדים ההיסטוריים הפזורים ביפו, כמו הסביל, מספרים את סיפורה של העיר ושזורים במארג הקהילה הפלורליסטי המשלב תרבויות, דתות והיסטוריה משותפת", אמר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן