Skip to content

הותקפו בסיסי נאט"ו והכוח הרב לאומי באפגניסטן ובסיני

שני חיילי מרינס נהרגו באפגניסטן ושלושה חיילים קולומביאנים מהכוח הרב לאומי נפצעו בסיני. ארצות הברית הקימה צוות חירום לטיפול במצב. כוחות חיל הנחתים האמריקני הוטסו הלילה ללוב, סודאן ותימן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטרור האסלאמי מנצל היטב את המהומות – בעוד גל הפגנות חובק עולם מזעזע את העולם המוסלמי, ניצלו אמש והלילה (שבת) פעילי טרור באפגניסטן ובסיני את המצב ותקפו בשם הפגיעה כביכול במוחמד. באפגניסטן הותקף בסיס מרכזי של נאט"ו, ובסיני הותקף בסיס הכוח הרב לאומי. שני חיילי מרינס נהרגו באפגניסטן ושני חיילים קולומביאנים נפצעו בסיני.

מוקדם יותר, במהלך ההתפרעויות של יום שישי, נהרגו שלושה אנשים בסודן, שלושה בתוניסיה ואדם אחד נהרג בלבנון. המהומות בקהיר הסתיימו עם לפחות 30 פצועים. כלי תקשורת מצריים טוענים כי מהומות אמש הסתיימו גם עם הרוגים, אך לא ציינו את מספרם ושום גורם רשמי לא אישר דיווח זה.

אובמה וקלינטון בטקס החזרת הגופות מהמתקפה בלוב (Photo by Molly Riley-Pool/Getty Images
אובמה וקלינטון בבסיס אנדריוס בטקס החזרת הגופות מהמתקפה בלוב (צילום: Molly Riley-Pool/Getty Images)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שנכח אמש בטקס קבלת גופות ההרוגים מהתקרית בבנגאזי, הבטיח כי ארצו תעמוד איתן מול גלי האלימות וקרא למדינות הזרות להבטיח את שלום השליחים האמריקנים השוהים בתחומן. 

 ההתקפה על בסיס נאט"ו

הלילה (שבת), תקפו טרוריסטים חמושים, אנשי הטאליבן, את בסיס נאט"ו המרכזי באפגניסטן. במתקפה משולבת בין ירי נק"ל וירי טילי כתף, פרצו עשרות לוחמי הטאליבן למתחם הבסיס. לבסיס הזה הגיע לפני כשבוע הנסיך הארי הבריטי. הוא התייצב לתקופה בת ארבעה חודשים כטייס מסוק אפאצ'י. עם היוודע דבר ההתייצבות, איימו אנשי הטליבאן "להרוג אישיות בכירה שהגיעה לאפגניסטן." הארי אמנם לא נפגע, אך שני חיילי מרינס נהרגו במקפה זו. ההתקפה תוזמנה היטב על רקע המחאה המוסלמית בעקבות הסרט "תמימות המוסלמים" שהצית את האש. 

ההתקפה על מוצב הכוח הרב לאומי בסיני

אמש (שישי), סמוך ל-15.45 אחר הצהריים, פרצו כשלושים חמושים בדואים לבסיס נורת' קמפ (מחנה צפון), המצוי בעיטם שעל יד כפר אל-ג'ורה, שמדרום מזרח לאל עריש (איזור שיח' זוויד). החמושים, המשתייכים בחלקם לזרם הסלפי, ובחלקם פעילי הג'יהאד העולמי, הניפו דגלים וצעקו סיסמאות בזכות הנביא מוחמד ו"מוות לאמריקנים". הם חסמו את הגישה לבסיס בסלעים ואבנים, הבעירו צמיגים ומנעו כניסה או יציאה מהמתחם הצבאי. בבסיס נמצא עכשיו הגדוד הקולומביאני בכוח הרב-לאומי והוא מפקח על שמירת הסכמי השלום.

סלפים בהפגנות בירדן ( צילום: Jordan Pix / Getty Images)
אנשי דת סלפים מנהיגים את ההפגנות בירדן ( צילום: Jordan Pix / Getty Images)

כוחות הביטחון המצריים, שקיבלו דיווח על המתרחש, לא הזדרזו להגיע. כשעה לאחר מכן, סמוך לחמש אחר הצהריים, פרצה משאית קלה כשעליה קבוצת טרוריסטים לעבר הגדר המקיפה את הבסיס. לאחר כמה נגיחות הצליחה המשאית לפרוץ פירצה בגדר. יצוין כי הכוח הרב לאומי לא פתח באש וניסה לחסום בגופו את החמושים. המסתערים, כך נודע, ירו מעת לעת באוויר. לאחר שחיילי הגדוד הקולומביאני הצליחו לאגף מספרית את המתפרצים ולדחוק אותם אל מחוץ לגדר, הושלכו מספר רימוני יד לעבר חצר המתחם. בשלב זה נפצעו מספר חיילים קולומביאנים.

רק לאחר מכן הופיע כוח של הצבא המצרי, שסייע להרחיק את המתפרעים. לקראת שבע בערב הושגה רגיעה באיזור. הפצועים שנפצעו קל טופלו במקום על ידי חובשים ופרמדיקים של הכוח הרב לאומי ולא נדרש להובילם לבית חולים. איש מהתוקפים לא נעצר. 

צוות חירום בוושינגטון

מחלקת המדינה בוושינגטון ארה"ב הודיעה אמש, כי הוקם צוות חירום לטיפול במצב ברחבי העולם.  בהודעה לתקשורת שהתפרסמה אמש נמסר כי צוות החירום ייתן מענה 24 שעות ביממה. תפקידו נקבע לרכז מידע ולקבוע תגובה בזמן אמת. עוד נודע כי בנוסף לכוח של 50 חיילי מרינס, שנשלחו לתגבר את האבטחה בשגרירות טריפולי בלוב ובקונסוליה שהותקפה בבנגאזי, הוטסו אתמול כוחות של חיילי חיל הנחתים האמריקני (גרין בארט – כומתות ירוקות), לתימן וללוב על מנת לתגבר את אבטחת השגרירויות והמתקנים האמריקניים בארצות אלו. כוח נחתים נוסף הוטס לסודאן על מנת לתגבר את השגרירות האמריקנית בחרטום, שם נהרגו אתמול שלושה  בני אדם בהתקפות על השגרירות.

דובר הבית הלבן אמר הלילה (שישי), כי הכוחות האמריקניים נשלחו לזמן בלתי מוגבל. סגן נשיא ארצות הברית, ג'ון ביידן, קרא אמש למקבילו הסודאני, עלי אוסמן טאהא, לפעול ולהגן על הנציגויות האמריקניות ושאר הנציגויות הזרות בחרטום הבירה.

הפגנות בירושלים אתמול (צילום: שוקי אמזלג, יחידת דובר המשטרה)
הפרות סדר במזרח ירושלים אתמול (צילומים: שוקי אמזלג, יחידת דובר המשטרה)
הפרות סדר במזרח ירושלים
הפרות סדר במזרח ירושלים

בשעות הצהרים אתמול יצאה מהר הבית תהלוכה של כמה מאות מתפללים לכיוון שער שכם, במחאה על הסרט האנטי איסלמי שהופץ בשבוע האחרון.

במהלך התהלוכה השליכו מספר צעירים ערבים אבנים לעבר כוחות המשטרה וניסו להתקדם לעבר הקונסוליה האמריקנית, אך השוטרים במקום עצרו אותם. במהלך האירועים מספר שוטרים נפצעו קל ונעצרו ארבעה מפגינים.

[related-posts title="ידיעות נוספות בנושא"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן