Skip to content

הרמטכ"ל הורה: תרגיל פתע בצפון לבחינת הכוננות והכשירות

החל משעות הבוקר המוקדמות, הופעלו בתרגיל נוהלי חירום לגיוס סדיר ומילואים, חיל האוויר וכוחות נוספים. המטרה: בדיקת ערנות ותפעול מערכות צה"ל למקרה מלחמה. רק לפני שבוע הסתיים בצפון תרגיל גדול. התרגיל יתקיים באש חיה ויכלול העברת כוחות במסוקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע האיומים שמפזר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שגררו תגובות מאיראן ובעלי בריתה כמו החזבאללה בלבנון, הורה הבוקר הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, על תרגיל פתע להזזת כוחות וגיוס חירום בצפון. התרגיל החל היום (רביעי) לפנות בוקר ומשתתפים בו כוחות מפיקוד צפון, פיקוד מרכז, חיל האוויר ויחידות מילואים.

תרגיל פתע בגיוס מילואים וסדיר ובהזזת כוחות, בהוראת הרמטכ"ל (צילום: דו"צ)
תרגיל חירום בגיוס מילואים וסדיר ובהזזת כוחות, בהוראת הרמטכ"ל (צילום: דו"צ)

מצה"ל נמסר, כי "הרמטכ"ל ביקש לבחון בתרגיל את רמת הכשירות והכוננות של מספר יחידות בצה"ל ובמרכזן יחידות ממערך האש. התרגיל מדמה תרחיש מלחמתי ברמת הגולן, שקורה במפתיע ודורש הקפצה מיידית של כוחות רבים באמצעות הפעלת נוהל "נכס לאומי". 

בצה"ל נבחנים, בין השאר, שני תרחישים עיקריים, על רקע המצב בסוריה שעלול להוביל למלחמה. התרחיש האשון  מתייחס להתבססות חוליות טרור עולמיותבגולן הסורי, בהשראת אל-קאעדה והג'יהאד העולמי, תוך ניצול הוואקום השלטוני שנוצר מהתפוררות משטר אסד, וזאת במטרה להוציא לפועל פיגועי חדירה בשטח ישראל נגד אזרחים או חיילים.

התרחיש השני בוחן את תוצאות של התקפה ישראלית אפשרית על מתקני הגרעין באיראן. בתרחיש כזה נבחנת אפשרות ללחימה משולבת עם לבנון (חזבאללה), סוריה (גורמי טרור בינלאומיים) ועזה (חמאס) ובנוסף התקוממות בשטחים הכבושים.

יצוין כי התרגיל הנוכחי מתקיים שבו אחד בלבד לאחר תרגיל נרחב יותר, שערכה אוגדת הגליל במתאר לבנוני ובמהלכו הוזרמו למרחב הגבול עם לבנון כוחות גדולים מאוד במשך מספר ימים. גורמים בצה"ל מסרו, כי "התרגיל החל בהפעלת היחידות השונות, לרבות תרגול 'נכס לאומי' (גיוס יחידות מילואים), ימשיך בהסקת כוחות מפיקוד המרכז לרמת הגולן ויסתיים בתרגיל באש חיה בשעות אחר הצהריים. במהלך התרגיל ייבחנו שורה של נושאים בתחום הכוננות והכשירות".

יחד עם זאת, בצה"ל מרגיעים ואומרים כי התרגיל הזה הוא "חלק משגרת הביקורות ותרגילי הפתע, שנערכים לאורך השנה על ידי מבקר צה"ל, בפיקודו של קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף רועי ריפטין. גורמים בצה"ל הדגישו, כי התרגיל תוכנן מראש ואין לייחס לביצועו שינוי כלשהו ברמת הכוננות".

הערב עם סיומו של התרגיל, אמר הרמטכ"ל ירד לשטח ושוחח עם הגורמים בתרגיל. "אני מרוצה מאוד מהתנהלות היחידות- הכוחות היו מוכוונים היטב. תרגול בהיקף גודל כזה לא היה מספר שנים במרחב הגולן, ועמדנו בהישגים הנדרשים אשר הצבנו אותם לעצמנו מראש", הסביר תא"ל ריפטין, "מטרתו של תרגיל הוא ללמוד, ואנו נדע להפיק לקחים ולשפר את יכולתנו. בסך הכל הכשירות של הכוחות טובה מאוד".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן