Skip to content

נציג ישראל בסבא"א: עצרו את פעילות איראן להשגת נשק גרעיני

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב, הופיע בכינוס השנתי של סבא"א ואמר כי התנאים ההכרחיים לכינון איזור חופשי מנשק להשמדת המונים במזרח התיכון הם שלום כולל ובר-קיימא וציות של כל מדינות האיזור להתחייבויות הבינלאומיות. "שום ניסיון לכפות נושא זה על ישראל באמצעות הצבעת רוב בפורום בינלאומי לא יוכל להחליף הסכמה ושת"פ אזוריים", אמר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממצאים האחרונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), על האצת המאמצים האיראניים להגיע לנשק גרעיני, מפריכים כל טענה איראנית כי תכניתה הגרעינית היא לצרכים אזרחיים. כך אמר הערב ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב, בנאומו בוועידה הכללית  של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

ד"ר שאול חורב בהופעתו בוועידה היום (צילום: משידור הווידיאו הישיר מוועידת סבא"א)
ד"ר שאול חורב בהופעתו בוועידה היום (צילום: משידור הווידיאו הישיר מוועידת סבא"א)

ד"ר שאול חורב ציין את ההתפתחויות בתכניתה הגרעינית של איראן, כפי שבאו לידי ביטוי בדו"ח מנכ"ל סבא"א שפורסם בחודש האחרון ובהחלטת מועצת הנגידים של סבא"א וציין כי פעולותיה של איראן מתבצעות תוך הפרת מחויבויותיה הבינלאומיות והחלטות סבא"א ומועצת הביטחון של האו"ם. ד"ר חורב התייחס גם לאיומים שמשמיעה איראן כנגד ישראל וקרא לקהילה הבינלאומית לגנות איומים אלה ולעצור את הפעילות האיראנית להשגת נשק להשמדת המונים.

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית התייחס גם למצב בסוריה, בה המשטר מנסה לשמור על קיומו במחיר הרג אזרחים רבים, והזכיר כי סוריה עודנה תחת חקירה של סבא"א בחשד לפיתוח נשק גרעיני בחשאי. הוא הוסיף כי מאגרי הנשק הכימי של סוריה מהווים מקור נוסף לדאגה, לאור החשש כי המשטר הסורי ישתמש בנשק זה נגד אוכלוסייה אזרחית אשר יעבירם לידי ארגון טרור החיזבאללה בלבנון.

ד"ר חורב חזר על גישתה של ישראל, כי התנאים ההכרחיים לכינון איזור חופשי מנשק להשמדת המונים ואמצעי השיגור שלהם במזרח התיכון הם שלום כולל ובר-קיימא וציות מלא של כל מדינות האיזור להתחייבויותיהן הבינלאומיות. הניסיון הבינלאומי הוכיח כי איזור חופשי מנשק השמדה המוני  יכול לנבוע רק מתוך האיזור, באמצעות מו"מ ישיר, בין המדינות השוכנות בו. "שום ניסיון לכפות נושא זה על ישראל, באמצעות הצבעת רוב בפורום בינלאומי, לא יוכל להחליף הסכמה ושת"פ אזוריים", הדגיש חורב.

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית הביע צער על החלטתן של מדינות ערב להעלות שוב על סדר יומה של הוועידה הכללית נושא תחת הכותרת: "היכולות הגרעיניות של ישראל", זאת למרות החלטתן בשנה שעברה שלא להגיש הצעת החלטה תחת סעיף זה. הוא ציין כי העלאת סעיף אנטי-ישראלי זה על סדר היום של הוועידה משעבד את דיוני הוועידה למטרות פוליטיות ואינו צפוי להגביר את האמון ושיתוף הפעולה האיזורי וקרא למדינות החברות להביע את התנגדותן למהלך זה של מדינות ערב.

חורב ציין את תמיכת ישראל במאמץ הגלובלי לחיזוק הביטחון הגרעיני ולמניעת נפילתם של חומרים גרעיניים בידי ארגוני טרור וציין את פעולותיה החיוביות של ישראל בהקשר זה, ביניהן אשרור התיקון לאמנה להגנה פיזית על חומרים גרעיניים והצטרפות ליוזמה ירדנית בנושא מניעת הברחות גרעין. חורב הדגיש, כי המצב הנוכחי בסוריה מדגיש, פעם נוספת, את הצורך בחיזוק הביטחון הגרעיני.

לדברי חורב, ישראל תומכת בשימוש בגרעין למטרות שלום במזה"ת ובתנאי שהוא נעשה בהתאם למחויבות של  המדינות והקפדה שלא תהיה זליגה לתכניות צבאיות. הוא הדגיש כי בהקשר זה ישראל איננה מתנגדת לתוכנית הגרעין הירדנית למטרות ייצור חשמל והתפלת מים ואף ציין כי ישראל סיפקה לירדן נתונים גיאולוגיים הקשורים לאתר המתוכנן של הכור בהתאם לבקשת הירדנים.

בהתייחסות ללקחי התאונה בפוקושימה הביע ד"ר שאול חורב הערכה למאמצי סבא"א לחיזוק הבטיחות הגרעינית. ציין כי ישראל סיכמה לאחרונה עם סבא"א על קיום סקר עמיתים להערכת רמת הבטיחות בכור בנחל שורק. הוא הביע הערכה לפעילות סבא"א בתחום הסיוע הטכני וציין את פעולות ישראל בתחומי הרפואה הגרעינית, החקלאות ועוד. הוסיף כי ישראל החליטה על הענקת תרומה סמלית לפרויקט של סבא"א לשדרוג מעבדת הפיקוח של הסוכנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן