Skip to content

מיליארד שקלים לא מספיקים לאינטל

סיבוב השנור השלישי של "אינטל" כבר עבד את גבולות ההגיון, שני מיליארד שקלים דרשה ענקית המעבדים כמענק תמורת הקמת מפעל בישראל. מדינת ישראל היתה מוכנה לשלם רק חצי מהסכום (עדיין כפול מהמהענק הקודם). אז "אינטל" הלכה לשנורר באירלנד.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יצרנית השבבים הגדולה בעולם "אינטל" לא תקח הפעם מענק ממדינת ישראל. מיליארד שקלים, חצי ממה שהיא דרשה, היתה מדינת ישראל מוכנה לשלם. מיליארד שקלים אחרי שני מענקים קודמים הראשון בסף 470 מיליון והבא אחריו 570 מיליון (אל תתפסו אותי במיליון לכאן או לשם).

"אינטל" בטוב ליבה אמרה למדינת ישראל לא תודה באירלנד נותנים לנו יותר והלכה.
האם זה טוב ליהודים? שאלה טובה, מפעל אינטל היה אמור לספק עבודה לכמה מאות עובדים בשכר יפה, אבל מצד שני בסכום המוצע אפשר היה לא רק להציל הרבה מפעלים גם להשקות את תעשיית ההי טק הנובלת שלנו, שבמילא תעסיק כמה מאות ואולי אלפי עובדים, במשכורות אולי פחות יפות אבל עבור יותר אנשים שעבורם מדובר בחמצן.

המיסים ש"אינטל" תשלם? לאינטל יש הנחות מס מפה ועד להודעה חדשה. דווקא חברות הסטארט אפ הקטנטנות והמסכנות משלמות מיסוי כבד בלי הנחות.

פיתוח אזורי? בטאאאאאאח, בדיוק עד ליום ש"אינטל" נוטשת את המקום, ומשאירה עיר רפאים מאחוריה, כי המפעל קטן לה והמכונות לא מתאימות לשבבים החדשים וצריך לבנות מפעל חדש… בכסף של מדינת ישראל.

[related-posts title="עוד מאת עמית מנדלזון"]

מה שבאמת צריך להדאיג אותנו, אם את "אינטל" מעניין רק המענק הרי שכל הדיבורים על מאגר מהנדסים הטוב ביותר בעולם, וכוח האדם האיכותי ביותר, הם בילבולי ביצים, מסך עשן כדי למשוך את תשומת הלב מהפשיטה על הקופה הציבורית

מה ש"אינטל", בעצם, מציגה בפנינו זה את התחליף שלה לסדנאות היזע במזרח הרחוק. במקום שתקים מפעל במזרח הרחוק ותשלם גרושים לעובדיה, היא הולכת למדינה מערבית נזקקת (ישראל, אירלנד) ודורשת ממנה מענק אסטרונומי כדי להקים מפעל בו אולי לא תשלם גרושים אבל בטח הרבה פחות מבמדינת האם שלה (ארה"ב) אחלה עסק, ליברליזם כלכלי במיטבו.. ענק המעבדים העולמי, דורש מענק ! מדובר במענק רבותי, לא הלוואה, כמה זמן יעבור עד שיכוסה החור שיוצר מענק כזה? כמה חברות מבריקות יסגרו דלתותיהם עד אז? כמה עובדים יזרקו לרחובות, עד ש"אינטל" תהייה כדאית למדינה, אם בכלל?

אז בואו ונעשה קצת סדר: "אינטל" היא חברה מסחרית שמטרתה להרוויח כסף, לא פחות ולא יותר. מדינת ישראל או אירלנד לחליפין מעניינות את סבתו של נשיא "אינטל". פיתוח חברתי? מקומות עבודה? איכות המהנדסים? הכל דיבורים רק הכסף משחק, מי שמציע סכום גדול יותר, "אינטל" תפתח עבורו את הרגליים. כל השאר לא משנה. האם לא היה יותר חכם להקים קרן הלוואות עם הסכום הזה לחברות הי טק ישראליות טהורות? והתמורה? הכנסות ממיסים, מקומות עבודה, חלק אפילו יעברו בשמחה צפונה (צעד ש"אינטל" סרבה לעשות) והכסף עוד יחזור למדינה בריבית דריבית.

לא ברור לי מה עלה בראשם של שרי האוצר של מדינת ישראל עד היום והייתי שמח מאוד לראות מספרים שמוכיחים ש"אינטל" היא השקעה יותר כדאית מחברות מקומיות. יש לי הרגשה שאיש לא מסוגל לספק לי מספרים כאלו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן