Skip to content

הסרט "למלא את החלל" כבש את האוסקר הישראלי

"למלא את החלל" של הבמאית החרדית רמה בורשטיין עשה היסטוריה כשזכה בשבעה פרסי אוסקר: הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט, שחקנית (הדס ירון), שחקנית משנה, צילום ואיפור. בפרס השחקן המצטין זכה רועי אסף - "המשגיחים". המפסיד הגדול: "העולם מצחיק" של שמי זרחין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רמה בורשטיין, הבמאית והתסריטאית של "למלא את החלל" (עם המפיק אסף אמיר). צילום: איציק בירן

הסרט "למלא את החלל" בבימויה של רמה בורשטיין ובכיכובה של הדס ירון, הוא הזוכה הגדול באוסקר הישראלי. בטקס פרסי אופיר 2012, שהתקיים היום (שישי) אחר הצהריים בחיפה, זכה "למלא את החלל" בשבעה אוסקרים והוא מועמד לייצג את ישראל כסרט הזר הטוב ביותר בטקס האוסקר בלוס-אנג'לס.

"למלא את החלל" זכה לאחרונה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ונציה עבור משחקה של הדס ירון, שהיא הישראלית היחידה שזכתה עד כה בפרס זה. הסרט היה מועמד ל-13פרסי  אופיר בקטגוריות: הסרט העלילתי, בימוי, השחקנית הראשית, שחקן משנה, שחקנית משנה, צילום,  תסריט, עריכה, ליהוק, עיצוב אמנותי, עיצוב תלבושות, איפור ופסקול. הקרנת הבכורה של הסרט בישראל תתקיים בפסטיבל  חיפה במהלך סוכות, ומיד לאחר מכן יופץ בבתי הקולנוע בארץ.

מפסטיבל ונציה לאוסקר הישראלי. הדס ירון - השחקנית הטובה ביותר. צילום: איציק בירן

המפסיד הגדול בטקס פרסי אופיר השנה הוא "העולם מצחיק" של שמי זרחין. הסרט הוביל עם 15 מועמדויות, אך יצא מן הטקס עם פסלון אחד בלבד – לאורית אזולאי בקטגוריית הליהוק, שלראשונה השנה הוענק בה פרס.

במהלך הטקס קראו יוצרים ומפיקים, ביניהם יו"ר האקדמיה לקולנוע, המפיק איתן אבן, ואסף אמיר, מפיק "למלא את החלל", לא לפגוע בחוק הקולנוע – צעד שמסתמן לדבריהם מהמגמה שקיימת במשרד התרבות. "בואו נחשוב תרבות וכלכלה, לא רק פוליטיקה", קרא אבן מעל הבמה לכיוונה של שרת התרבות לימור לבנת, שישבה באולם. לבנת, שספגה השבוע ביקורת ציבורית קשה על כך שנעדרה מהלווייתו של חיים חפר ("בשל חופשה פרטית בחו"ל"), ישבה בשורה הראשונה באולם לצידו של ראש עיריית חיפה, יונה יהב.

ואלה הזוכים בפרסי האוסקר הישראלי 2012:

הסרט הטוב ביותר – "למלא את החלל"

"למלא את החלל", בבימויה של הבמאית החרדית רמה בורשטיין, עוסק בקהילה החרדית. מתוך מטרה להקל על בורשטיין, וכן מתוך רצון למקסם את האמינות של הסרט, חלק מהצוות המקצועי, ביניהם המעצב האמנותי, המלבישה ואיש האביזרים הם חרדים.

מדובר בקהילה בה קוד הלבוש ואורח החיים הוא ניואנסי מאד, ולפיכך יש עדיפות לאדם מבפנים שמכיר את הדברים באופן טבעי ואינו צריך ללמוד אותם. נוסף לכך, חלק מהניצבים היו חרדים. בגלל נוכחותם של חרדים על הסט פעלה ההפקה תחת מגבלות שונות. למשל, כשניצבים חרדים הופיעו בצילומי,ם הנהיגו הפרדה בין גברים לנשים, וצלמת הסטילס נמנעה מלצלם אותם. נוסף לכך סופקו ארוחות כשרות למהדרין עבור הצוות.

רועי אסף - השחקן המצטיין. צילום: איציק בירן

בימוירמה בורשטיין, "למלא את החלל"

שחקן – רועי אסף, "המשגיחים"

פרס אופיר הראשון שלו. לאחר שזכה בפרס התיאטרון בשנת 2007 עבור השחקן המבטיח ביותר והופיע באינספור הצגות וגילם מבחר תפקידים בסרטי קולנוע רבים, החל מ"עדות" של שלומי אלקבץ, "קירות" של דני לרנר, "עדות" של שלומי אלקבץ ועד "רווקה פלוס" של דובר קוסאשווילי.

שחקנית – הדס ירון, "למלא את החלל"

ההצבעות עבור הדס ירון לפרס אופיר נעשו לפני שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ונציה האחרון.

שחקנית משנהעירית שלג-נריה, "למלא את החלל"

חזרה בתשובה וחזרה לקולנוע. עירית שלג - שחקנית המשנה הטובה. צילום: איציק בירן

עירית שלג הייתה נשואה לשחקן משה איבגי (זכה בשלושה פרסי אופיר) ואמה של דנה איבגי (זכתה בפרס אופיר של משחקה בסרט "אור"). שלג הופיעה בעבר בסרט "עד סוף הלילה" של איתן גרין, "בר 51" של הבמאי עמוס גוטמן, ו"נישואין פיקטיביים" של חיים בוזגלו – ומאז חזרה בתשובה.

שחקן משנהגל פרידמן, "המשגיחים"

סרטו הארוך השני כשחקן, לאחר "בופור".

תסריט רמה בורשטיין, "למלא את החלל"

בורשטיין עסקה בשנים 2000-2004  בעריכה, צילום ובימוי של סרטי דרמה קצרים לציבור החרדי. בשנת 2004 כתבה את התסריט בפרויקט של רשת וקרן גשר, "דרמות מן השורש", באורך של כ-50 דקות. באותה שנה כתבה, ביימה וצילמה דרמה בהפקה פרטית באורך של כ-60 דקות, שנועדה לציבור החרדי והוקרנה בהמשך בסינמטקים בישראל. בשנת 2006 קיבלה מלגת פיתוח מקרן רבינוביץ' לתסריט של "למלא את החלל". פיתוח התסריט הושלם בשנת 2008.

העיתונאי והתסריטאי אלי תבור מקבל מזאב רווח את פרס מפעל חיים. צילום: איציק בירן

צילום אסף סודרי, "למלא את החלל"

זוכה בפרס הצילום בפרסי אופיר 2004 עבור הסרט "עטאש (צימאון)". צילם את סדרת הטלוויזיה "טייק אוויי", בבמוי של דוד אופק ויוסי מדמוני ואת המיני סדרה "מלנומה אהובתי", גם היא בבימוי מדמוני ואופק.

עיצוב אמנותי – איל אלחדד, "בלדה לאביב הבוכה"

הסרט "בלדה לאביב הבוכה" הוא מחווה למוזיקה המזרחית השורשית.

איפור – אתי בן נון, "למלא את החלל"

השנה השנייה ברציפות בה בן נון זוכה בפרס האיפור, לאחר ששנה שעברה חלקה בפרס עם אלינור גיגי, עבור סרט האימה "כלבת"

מוזיקה – מארק אליהו, "הבלדה לאביב הבוכה"

מוזיקאי ונגן קמנצ'ה, סאז וכינור, והשתלם במסורות של מוזיקה יוונית ומזרחית ביוון ובאזרבאיג'אן.

עיצוב פסקול – גיל תורן ודוד ליס, "בלדה לאביב אלדמע הבוכה"

גיל תורן זכה עד כה בחמישה פרסי אופיר, עבור "האסונות של נינה", "כנפיים שבורות", "כפרה", "ללכת על המים" ו"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש".

ניצח על הטקס. בראבא. צילום: איציק בירן

ליהוק – אורית אזולאי, "העולם מצחיק"

כחלק מהשיפורים באקדמיה הישראלית לקולנוע, הצטרפה השנה קטגוריה חדשה המתרכזת בעבודת ליהוק שחקנים, אחרי שרק בשנה שעברה התוספה קטגוריית האיפור. ליהוק הוא אחד התחומים הכי קשים והכי לא מוערכים בעשיית סרט, מצריך מחשבה אמנותית לא פחות מצילום וממוזיקה.

סרט תיעודי"הצלמניה"

סרטה של תמר טל, המתעד את המסע המשותף של מרים וַיסנשטַין בת ה-96 ונכדה בן, המנסים להציל מהריסה את חנות הצילום הוותיקה "הצלמניה", אותה הקים בעלה המנוח רודי ויסנשטין. החנות ברחוב אלנבי בתל-אביב הכילה כמיליון נגטיבים, שתיעדו רגעים משמעותיים בתולדות מדינת ישראל. במקביל למסע, נרקמת בין השניים מערכת יחסים מיוחדת, למרות פערי הדורות והקונפליקטים ביניהם.

פרס מפעל חיים – אלי תבור

עיתונאי ותסריטאי ישראלי, בעיקר תסריטאי של רוב הסרטים מסדרת סרטי "אסקימו לימון", "ספיחס", "הרימו עוגן", "צ'ארלי וחצי", "מבצע שטריימל", "אלכס חולה אהבה" ועוד.

 את הטקס הנחה בהומור פרוע ובחן שלמה בראבא.

אודות פרס אופיר

פרס אופיר ניתן מדי שנה על ידי האקדמיה הישראלית לקולנוע עבור יצירה קולנועית מצטיינת. הפרס קרוי על שמו של איש הקולנוע הישראלי שייקה אופיר ומוענק מאז שנת 1990. טקס פרסי האקדמיה לקולנוע מתקיים מדי שנה בחודש ספטמבר, כארבעה חודשים לפני ההכרזה על המועמדים לפרס אוסקר האמריקני. הזוכה בפרס "הסרט הטוב ביותר" – "למלא את החלל" נשלח כנציגה של ישראל להתמודד על מועמדות לזכייה באוסקר, בקטגוריית "פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן