Skip to content

לעבור את יום הכיפורים בשלום

כיצד להתכונן לצום, מה כדאי לאכול בארוחה המפסקת, מהן ההמלצות לחולים כרוניים ואיך נזהיר את הילדים מפציעות ברכיבה במדרכות ובכבישים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוותי מד"א יכנסו לכוננות גבוהה שתחל ביום ערב יום הכיפורים ותסתיים בצאתו. זאת, לנוכח הביקוש הגובר לשירותי מד"א ביום זה. תחנות מד"א במרחב יתוגברו בחובשים ובפרמדיקים רבים נוספים על מנת לטפל באזרחים שיחושו ברע בשל הצום, פציעות בכבישים, העברת יולדות ובאירועים נוספים. בנוסף, יפזר מד"א אמבולנסים ואופנועים בבתי העובדים והמתנדבים שישמשו כוננים במהלך החג. הניידות יוכנסו לתוך השכונות בערים מפני שביום כיפור הכבישים עמוסים בילדים, ובשל החשש לפגוע בהם זמן התגובה של הניידות עלול להיות איטי יחסית.

יום כיפור בתל אביב (צילום: רוי בושי, ויקימדיה)
יום כיפור בתל אביב (צילום: רוי בושי, ויקימדיה)

בשנה שעברה טיפלו צוותים של מד"א כרמל במאות אזרחים שחשו ברע. יום כיפור הוא יום בו קיימת סכנה גדולה לילדים אשר עלולים להיפגע כתוצאה מחוסר זהירות.  עשרות ילדים ובני נוער שנפלו ונחבלו לאחר שרכבו על אופנים, החליקו על גלגיליות, סקטבורד ורולר-בליידס.

המלצות מד"א לבטיחות ילדים לרכיבה בטוחה:

כדי להימנע מפגיעות, יש להקפיד על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומגני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינט.  יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד להדליק פנסים, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים. בכל מקרה של נפילה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101.

המלצות מד"א לצמים:

חל איסור לצום לכל הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד ועליהם להמשיך ליטול תרופות כבשגרה. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

מחלות רבות עלולות להחמיר עקב הפסקת נטילת תרופות. צום מלא אינו מומלץ גם לנשים הנמצאות בשליש האחרון להריון. אחת בעיות הבעיות הקשות שבעטיה מגיעים רבים לחדר מיון היא אבנים בכליות, שכן הימנעות משתייה עלולה לגרור התקף כליות קשה. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לכל האחרים שצמים מוטב להישאר במקומות מוצלים וממוזגים. צפיפות בבית הכנסת או שרב עשויים לגרום לסחרחורת, התייבשות ועילפון.

אם מרגישים חולשה כללית, כאבים בחזה, הזעה מוגברת או קשיי נשימה, יש להזעיק במהירות את מד"א בטלפון החירום – 101.

ארוחה מפסקת:
כדי להקל על הצום, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום, ואוהבים לטייל במהלך הצום, להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באיזורים מוצלים. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

במוצאי כיפור, מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. מומלץ להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

מגן שמעון ביטון, מנהל מרחב כרמל, קורא לציבור להימנע מהפרעה לתנועת האמבולנסים הנוסעים בחירום ולאפשר להם להגיע לאירועים במהירות.

מיכל נאה, דיאטנית במכבי שירותי בריאות, מציעה דרכים להתמודדות נכונה עם הצום:

לפני הצום:

  • בימים שלפני הצום מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה. ביום שלפני הצום מומלץ לשתות לפחות 10 כוסות מים.

  • קפאין מגביר את איבוד הנוזלים ולכן עדיף להימנע משתיית משקאות עם קפאין כמו קפה, קולה ועוד. בנוסף, מי שגופו "מכור" לקפאין ורגיל לשתות מספר כוסות קפה ביום, מומלץ להוריד בהדרגתיות את שתיית הקפה בימים שלפני הצום ולהרגיל את הגוף לכמויות נמוכות יותר של קפאין.
  • לפני הצום נוהגים לאכול ארוחה מפסקת וראוי שתהיה מזינה אך לא כבדה מדי. חשוב שהארוחה תכלול פחמימות מורכבות (פחמימות המתפרקות לאט וגורמות לתחושת שובע לאורך זמן) כגון אורז, פסטה ודגנים מלאים. בנוסף, רצוי לאכול מנה חלבונית קלה לעיכול כמו עוף או דג (לא מטוגנים).
  • עדיף להימנע מאוכל מלוח, חריף ומתובל מאוד לפני הצום כדי לא לעורר תחושת צמא.

  • חשוב לזכור, שכל מי שסובל מבעיות מיוחדות ונוטל תרופות באופן קבוע, חייב להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הדרך נכונה והבטוחה לצום. 

אחרי הצום:

  • עדיף לשבור את הצום עם שתייה (חמה או קרה) ומזון קל שיכיל פחמימה וסוכר (עוגייה, קרקר עם דבש..) ורק לאחר כחצי שעה מומלץ לאכול ארוחה יותר גדולה ומזינה.

  • כחצי שעה לאחר הצום מומלץ לאכול ארוחה הכוללת מנה חלבונית – עוף או דג, ביצה או גבינות, ופחמימה – לחם, תפוחי אדמה, אורז או פסטה.

  • רצוי להימנע מאכילת מזון שמן ומטוגן, כדי לא להכביד על מערכת העיכול.

  • אכילה איטית חשובה מאוד, משפרת את עיכול המזון (חשוב אחרי צום) ומגבירה את תחושת השובע. אין צורך לאחר הצום לנסות להחזיר את כמות המזון של יום הצום. אך בהחלט רצוי לשתות כ-8 כוסות, להחזרת הנוזלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן