Skip to content

ריבלין מאשים: הח"כים "תוקעים" את אישור הקוד האתי החדש

"אנחנו מצויים באווירה של בחירות. ואני חושש שמעשים חמורים אלו, כמו שראינו שלשום, הם רק יריית הפתיחה" מאת צבי זינגר יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, תובע לקדם בדחיפות את הקוד האתי החדש, של חברי הכנסת, שתקוע כבר שנה. זאת, בשל הנזק האדיר שנגרם לתדמית הכנסת בארץ ובעולם, כתוצאה מתקריות דוגמה הטחת כוס המים בפניו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו מצויים באווירה של בחירות. ואני חושש שמעשים חמורים אלו, כמו שראינו שלשום, הם רק יריית הפתיחה"

מאת צבי זינגר

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, תובע לקדם בדחיפות את הקוד האתי החדש, של חברי הכנסת, שתקוע כבר שנה. זאת, בשל הנזק האדיר שנגרם לתדמית הכנסת בארץ ובעולם, כתוצאה מתקריות דוגמה הטחת כוס המים בפניו של ח"כ מג'אדלה.

בין ההמלצות שהוגשו בטיוטת הקוד האתי החדש היו סנקציות כמו הרחקתם של ח"כים למשך עד שישה חודשים או שלילת שכר בשל התנהגות בלתי הולמת – ולא רק בגין היעדרות מהכנסת, כפי שקיים היום.

יו"ר הכנסת, שוחח הבוקר (ד') עם קצינים מחיל המודיעין במשכן הכנסת והביע את תחושותיו לגבי האירועים האחרונים במשכן הכנסת: "כוס המים שהוטחה בפניו של חבר הכנסת מג'אדלה איננה אירוע בודד בתוך ים של התנהגות פרלמנטארית עניינית ומכובדת", אמר ריבלין. "זוהי נקודת שיא בשרשרת אירועים, כדוגמת הריסוס במטהרי אוויר במליאה, הנפת השוט לעבר ראש הממשלה, הנפנוף בדגלים השחורים , גביע הקוטג' על שולחן ראש הממשלה והניסיון למנוע באלימות מחברת כנסת לנאום מעל דוכן המליאה."

ריבלין הוסיף: "במקום שחבר הכנסת יראה עצמו כמשרת הציבור שבחר בו, הוא רואה את הציבור, את התקשורת, את כנסת ישראל ואת וועדותיה, כמי שנועדו לשרת את הצרכים הפוליטיים שלו. המצב הביטחוני מדיני או המצב החברתי כלכלי, מעניינים קצת פחות חלק מיושבי הבית הזה מאשר האפשרות לזכות בכותרת בשל עוד איזה גימיק או תעלול פופוליסטי, או סתם חוסר יכולת לשלוט בגפיים בשל רגשות מתפרצים."

ריבלין הדגיש: "הכנסת אמורה לשמש דוגמא לחברה הישראלית כולה ליכולת לנהל דיון מכובד, רציני וענייני, בין מגזרים שונים וגם בין אידיאולוגיות סותרות. במקום זה הכנסת הפכה בבואה לתגרה בכיכר השוק". לדבריו, "טיוטת ה"קוד האתי", שהונחה על שולחן הכנסת לפני פחות משנה, הייתה אמורה לתת מענה, בדיוק למעשים מהסוג הזה, המכתימים והמבזים את הכנסת כולה ולתת כלי ענישה והרתעה קשים יותר בידי ועדת האתיקה – ואולם, מאז שהונח הקוד האתי על שולחנה של וועדת הכנסת, הוא מעלה אבק והסתייגויות. "לדאבוני, חברי הכנסת הגישו הסתייגויות שמרוקנות אותו מתוכן ומסרסות אותו לחלוטין. במקום שהכנסת תעביר מסר לציבור שהיא מחילה על עצמה נורמות אתיות חמורות מבקשים חברי כנסת לעקר את הדו"ח עד שהוא נראה בעיני הציבור כמס שפתיים. "

ריבלין אמר עוד כי: "אנחנו מצויים באווירה של בחירות. ואני חושש שמעשים חמורים אלו, כמו שראינו שלשום, הם רק יריית הפתיחה. הכנסת היא בית זכוכית, וכל התרחשות שלה ושל חבריה גלויה לציבור. איננו אחראים על כל פעולה של חבר כנסת, אך עלינו להבטיח שהתנהגות של חבר הכנסת לא תוציא שמה של הכנסת לרעה. תדמית הכנסת מצויה היום במשבר עמוק, והאמון הציבורי בה – בירידה עקבית. על הכנסת לאמץ את הקוד האתי החדש לפני שאמון הציבור בה ידרדר לחלוטין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן