Skip to content

ח"כ פרץ: שיתייחסו אל דנקנר ונמרודי כמו אל עובדי מעריב

ועדת הכלכלה של הכנסת תמליץ על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא כספי הפנסיה של עובדי מעריב, בכפוף לקבלת דו"ח הנאמנים שמונו לעיתון. נציגיהם של דנקנר ונמרודי טענו במהלך דיון הוועדה: כל הכספים הופרשו כחוק. בוועדה דווקא הוכיחו להם את ההיפך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיון של ועדת הכלכלה נטחנו שוב אמירות על חשיבות קיומה של העיתונות לדמוקרטיה ואילו נציגי העובדים הבליטו את העובדה, כי מאחורי כל אחד מאלפיים המפוטרים הפוטנציאליים מסתתר סיפור אישי.

בשורה התחתונה סוכם, כי ועדת הכלכלה תתכנס שוב לדון בנושא לאחר החגים ותשקול הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לאחר קבלת דו"ח הנאמנים. כן, הוחלט בוועדה, לפנות למוסד לביטוח לאומי, כדי שייתן מימון ביניים לייצוב העיתון, עד לפתרון הקשיים שמעריב שרוי בהם ופתרון נושא הבעלות והבור הכספי שנפער בקופות הפנסיה והפיצויים של העובדים.

הפגנת עובדי מעריב, 20 בספטמבר (צילום: דן בר דב)

בין המשתתפים בדיון היו עיתונאים, מפיצים, עובדי דפוס ומנהלה ממעריב, אשר הציגו את המצב העגום של מעריב ועובדיו. חנה אלחנן, עובדת במחלקת המנויים של מעריב, אמרה בפתח דבריה, שהייתה רוצה  שהדיון יתמקד בהצלת העיתון ולא בקריסתו.

אריק בנדר, הכתב הפרלמנטרי הוותיק של מעריב, סיפר לחברי הוועדה, אותם הוא מסקר בדך כלל, על שנותיו הרבות בעיתונות, שכללו סיקור מאבקי עובדים רבים ואמר: "מה שקורה בעיתונות כרגע זו מחלה". בנדר התייחס לחסרים הרבים בהפשרות הפנסיוניות לעובדי מעריב ואמר כי:" מדובר בעבירה פלילית".

בסטטוס שלו בפייסבוק הפנה בנדר אצבע מאשימה אל חברי הכנסת מהליכוד, שהדירו רגליהם מהדיון: "אף אחד מחברי הכנסת של הליכוד לא טרח להגיע היום לדיון על משבר ענף התקשורת בכלל ומעריב בפרט, שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת. למה להם לבוא? מה אכפת להם? את הדיון יזם יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), אבל איש מחבריו לסיעה לא מצא לנכון לבוא לדיון על מפעל מעריב, שעומד בפני סגירה ו-2000 עובדיו אמורים להיות מפוטרים, גל הפיטורים הגדול בתולדות המדינה. וכשאני רואה שח"כ דני דנון, למשל, מתפאר בפייסבוק על כך שפרסם היום בידיעות ידיעה קטנה על הצעת חוק שלו בנושא הפסקת צהריים של עובדים, אך הוא מתעלם מסכנה לפיטוריהם של אלפיים עובדים ולא מצא לנכון להגיע לדיון, אי אפשר אלא לגחך. ואיפה שאר חבריו לסיעה? לא אכפת להם מאלפיים עובדים או שהם לא רוצים להרגיז את שלדון אדלסון, המו"ל של ישראל היום, ואת ביבי.

"מסיעת ישראל ביתנו הגיעו שלושה ח"כים – כל הכבוד להם – רוברט אילטוב, אלכס מילר ודודו רותם. את העבודה ייצגו איתן כבל ועמיר פרץ. מקדימה נינו אבסדזה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, רוברט טיבייב, נחמן שי, רחל אדטו ויואל חסון. מחד"ש דב חנין וממרצ ניצן הורוביץ. נקווה לטוב".

 במהלך הישיבה התעקשו נציגי בעלי השליטה, מטעמם של נוחי דנקנר ועופר נמרודי, וטענו כי כל ההפרשות, הן הפנסיוניות והן לפיצויים, בוצעו כנדרש והופקדו. מנגד, הציגו העובדים תמונה שונה לחלוטין  וציינו באוזני חברי הוועדה כי החסרים גדולים. הם אף טענו כי קיבלו מכתבים המעידים על כך.
יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה הכהן, הקריא את אחד המכתבים ודוד מייזלס, יו"ר ועד עובדי ההפצה, הציג לוועדה את סיפורי האישי: "אני אח שכול, יש לי שבעה ילדים. הייתה לי מכללה, שבעים עובדים ושלוש מאות תלמידות. כשהיא קרסה ועמדה בפשיטת רגל הבאתי הכל מהבית כדי שאף אחד עובד לא יפגע. אין לי כלום".  

חגי מטר, יו"ר ועד העיתונאים במעריב, טען כי הדגיש כי כל אחד מבעלי השליטה, נוחי דנקנר ועופר נמרודי, מעביר את האחריות לאחר: "אנחנו מנסים לקבל את הכסף שמגיע לנו. אנחנו צריכים להסתכל לעתיד, מדובר באלפיים משפחות שעתידן לא מובטח".

 דרור פויר, נציג ארגון העיתונאים אמר: "חייבים לשמור על עיתונות חזקה ואני רואה את ארגון העיתונאים כמוביל דרך זו. המשבר הנוכחי הוא הזדמנות לחזק את מעמדו של העיתונאי". מטר יצא בקריאה לממשלה: "צריכה לצאת קריאה של הממשלה, יחד עם ארגוני העיתונאים, להצלת העיתונות. צריך לפתח מודלים לקיומה של העיתונות במדינת ישראל".

[related-posts title="ידיעות קשורות:"]

העיתונאי חיים הר זהב, חבר ארגון העיתונאים, כתב לאחר הישיבה בסטטוס שלו בפייסבוק: "שני רגעים שייזכרו לעד חוויתי הבוקר בוועדת הכלכלה של הכנסת, במהלך הדיון על קריסת מעריב ועל השלכת זכויות העובדים לפח: הראשון היה הרגע בו קים שוהם-ניר, נציגת הכשרת הישוב (נמרודי), אמרה בקול בוטח ובאופן חד משמעי, כי 'מעולם לא הייתה בעיה עם פיצויים בתקופת שליטת החברה במעריב'. כרמל שאמה הקריא לה מכתב שקיבל עובד מעריב בתקופת הכשרת הישוב, שבו קרן הפנסיה דיווחה לעובד כי לא הופקדו לו ההפרשות ע"י המעסיק. כשביקש את תגובתה, ענתה שהיא לא יכולה להתייחס.

"המקרה השני היה כשמנכ"ל מעריב, טל רז, אמר בתגובה לאמירה של יו"ר ועד המנהלה, לפיה הופקדו רק 10 אחוזים מכספי הפנסיה שלו השנה, כי 'יש מקרים בודדים – מדגיש: בודדים! – של אי הפרשת פנסיה, והם טופלו'. יו"ר הוועד אמר שזה שקר. כרמל שאמה שאל את עובדי מעריב אם יש עוד מישהו ששמע על מקרים דומים. כ-15 עובדים היו בחדר הוועדה. כולם, פרט לשניים, הרימו יד. מעריב הוא הדוגמה הקלאסית להתעמרות של בעלי ההון בעובדים ובזכויות שלהם. זו הדוגמה לאיך עובדים נרמסים, מרוסקים, ומושלכים כאבן שאין לה הופכין אחרי שהשתמשו בהם.

"מעולם לא קרה, אמר בדיון ח"כ עמיר פרץ, שעובדים נאלצו להילחם על 100 אחוז פיצויים. זה, הוא אמר, אמור להיות מובן מאליו. 'עושים לכם תרגיל', הוא אמר לעובדים – 'עובדים עליכם כדי שתילחמו על מה ששלכם ממילא'. אני מאחל מכל הלב לנוחי דנקנר ועופר נמרודי, שכל חייהם יתייחסו אליהם כפי שהם מתייחסים לעובדי מעריב. בחיי שאני מאחל להם את זה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן