Skip to content

האם ישתתף הביטוח הלאומי בהבראת מעריב?

אם מעריב לא יפורק - לעובדים אין מה לסמוך על תשלומים של הביטוח הלאומי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרק ח' של חוק הביטוח הלאומי מאפשר לפצות עובדים שמעבידם נקלע לחדלות פירעון. פיצוי זה נועד להגשים מדיניות רווחה של ודאות תעסוקתית, כך שהעובדים לא יהיו שותפים בסיכונים העסקיים שנוטלים עליהם מעסיקיהם. אבל מהי חדלות פירעון? – פירוק ממש או שמא גם הקפאת הליכים? זו שאלה שמעסיקה  בימים אלה את בית משפט העליון.

סוגיה זו הגיעה לפתחו של העליון לאחר שבנובמבר 2007, בעניין קלאב מרקט, החליטה השופטת ורדה אלשייך, כי הביטוח הלאומי ישלם גמלה לעובדים גם במקרה בו המעסיק נקלע להקפאת הליכים ולא רק במקרה של פירוק. הביטוח הלאומי, שלא היה שותף כלל להחלטה זו,  הגיש עליה ערעור ונושא זה מעסיק כיום שבעה שופטים של העליון ביושבם על המדוכה.

עו"ד גל גורודיסקי
עדיף לעובדים פירוק מלא. עו"ד גל גורודיסקי

השאלה בדבר פיצוי עובדים על ידי הביטוח הלאומי בהקפאת הליכים עשויה לעלות גם במקרה של עיתון מעריב. אם פניו של העיתון לפירוק סופי – זכויות העובדים תהיינה מובטחות, כיוון שהביטוח הלאומי יישא בהן. אם, לעומת זאת, החברה תימכר ותמשיך פעילות כעסק חי – המעסיק החדש אמור לשאת בעלויות אלה.  המסקנה מהאמור היא, שגם למעסיק בהקפאת הליכים, גם למשקיע שמעוניין בהבראת החברה וגם לנושים האחרים, כגון בנקים וספקים –  כדאי שהביטוח הלאומי ישלם את חוב העובדים. כך, ירד חוב זה ממצבת החובות של החברה.

אז איך מביאים לך שהקופה הציבורית (ביטוח לאומי) תישא בעלות הזו?  מלהטטים להטוט משפטי:  מגבשים  פרקטיקה של מתן צו פירוק במסגרת הסכם הבראה ("פירוק מותלה"), רק לצורך תשלום זכויות העובדים על ידי הביטוח הלאומי ולאחר שזכויות העובדים משולמות מבוטל הצו בפירוק, בהסכמת כל הצדדים. זוהי, אם תרצו, אפשרות שלישית,  שהשופטת אלשייך נתנה לה הכשר במקרה קלאב מרקט.

אלא שעיניו של המוסד לביטוח לאומי (מל"ל), אחרי קלאב מרקט, ערניות עתה להסדרים אלה. כך למשל, רק לאחרונה, התנגד המוסד לשלם את זכויות העובדים במסגרת הסכם ההבראה של חברת אבקו, שנמצאת בהקפאת הליכים. כתוצאה מהתנגדות זו, שינו המשקיעים את הצעתם להסדר הנושים כך שלא יכלול צו פירוק.

לסיכום: עובדים המסכימים "לפירוק מותלה" לשם תשלום זכויותיהם למרות שהחברה ממשיכה לפעול, מסתכנים שלא יקבלו את כספם מהמל"ל. לכן, כשלא נותרת ברירה, עדיף לעובדים פירוק מלא ולא "פירוק בכאילו", כדי להבטיח תשלום הזכויות על המוסד לביטוח לאומי. בכל מקרה, כאשר מקום עבודה מאורגן נקלע להקפאת הליכים, ראוי שארגון העובדים היציג יהיה שותף פעיל ומלא להסדר הנושים ויעמיד בפני כל העובדים ולטובתם , מידע אובייקטיבי מלא ושלם.

* הכותב הוא עו"ד מומחה בדיני עבודה ופנסיה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן