Skip to content

נתניהו: השלב הסופי בתכנית הגרעין – באביב הבא

"קו אדום אינו מוביל למלחמה, אלא מונע מלחמה", הדגיש ראש הממשלה נתניהו. "באמנת נאט"ו למשל ברור, כי תקיפה על אחת החברות תגרור תקיפה מצד מדינות אחרות, והדבר עזר למנוע מלחמות. במשבר הטילים בקובה שורטט קו אדום – וגם במקרה הזה הדבר מנע מלחמה. לו מדינות אירופה היו מציבות בשנות ה-30 קו אדום בפני גרמניה, אפשר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה, מאז הועלה המונח "קו אדום", על סדר היום של הנושא האיראני – שורטט סוף סוף הקו האדום, הלכה למעשה. הקו שורטט ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו. לא מאחורי מסך סודיות, לא בחדרים סגורים – אלא בפורום הבינלאומי הרחב ביותר האפשרי: העצרת הכללית של האו"ם.

נתניהו והקו האדום מול איראן. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו והקו האדום מול איראן (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

נתניהו שירטט תרשים של פצצה ועליו שירטט את שלושת השלבים של הכנת נשק גרעיני: העשרת אוראניום עד לדרגה של 70 אחוז, העשרה עד לדרגה של 90 אחוז – ועד לשלב הסופי של העשרה מלאה לאיכות צבאית והכנת המרעום הגרעיני. את הקו האדום, העבה, שירטט ראש הממשלה בבירור בין השלב השני לשלישי. כדי להדגיש את חומרת הדברים נקט ראש הממשלה גם בתאריך שבו, לדעתו, יגיעו האיראנים לשלב הזה: האביב הבא, או לכל המאוחר עד הקיץ.

נתניהו פתח בתיאור הסכנה הנשקפת – לא רק לישראל, אלא לכל העולם המערבי – מהאיסלאם הקיצוני: איראן מחד גיסא ו"אל קאעידה" מאידך גיסא. "כולם באים מהקרקע הקשה הזאת של חוסר הסובלנות, המופנה כלפי מי שאינו מאמין באמונה שלהם. הם רוצים לגרור את האנושות בחזרה לעידן של עימות בלתי פוסק. אני בטוח בדבר אחד: בסופו של דבר הכוחות האלה יובסו," אמר נתניהו, "השאלה היא רק כמה כבד יהיה המחיר בחיי אדם".

אחר כך, בהתייחסו לאיראן, אמר ראש הממשלה: "שום דבר לא יכול לסכן אותנו יותר מאיראן גרעינית. מה שמניע את טהרן זה התשוקה לאלימות. ראו מה המשטר הזה עשה עד כה ללא גרעין. ב-2009 הם דיכאו בברוטליות את ההפגנות בארצם שלהם, הם משתתפים באופן פעיל בטבח בסוריה, הם מפזרים את תאי הטרור שלהם ברחבי העולם והם הכחישו את השואה וקוראים להשמדת ישראל בכל הזדמנות אפשרית.

"אם הם כל כך מסוכנים כבר עכשיו, אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה הם יהיו מסוכנים כשבידיהם יהיה נשק גרעיני", אמר נתניהו. "תחשבו על הטילים ארוכי הטווח שלהם עם נשק גרעיני ואת רשתות הטרור שלהם חמושות בנשק גרעיני. מי יחוש בטוח במזרח התיכון? מי יהיה בטוח באירופה? מי יהיה בטוח בארה"ב? מי יהיה בטוח באיזשהו מקום ברחבי העולם", תהה נתניהו.

נתניהו גם התייחס לאמירה כי איראן גרעינית תביא דווקא ליציבות איזורית, בשל ההרתעה ההדדית – וביטל אותה באמרו כי בניגוד לסובייטים, ששיקוליהם היו רציונאליים, שיקוליה של ההנהגה האיראנית אינם כאלה. "למרבה התדהמה, יש אנשים המשמיעים את הדעה האבסורדית שאיראן עם נשק גרעיני בעצם תיצור יציבות במזרח התיכון", אמר ראש הממשלה. "זה כמו לומר שאל-קאעידה חמוש בגרעין יביא לשלום עולמי. הסובייטים לא שלחו מחבלים מתאבדים. ג'יהאד קיצוני מתנהג אחרת לגמרי ממרקסיסטים חילונים. לא היו סובייטים מתאבדים, אבל איראן מספקת הרבה מתאבדים. בכל פעם שלסובייטים הייתה דילמה בין האידיאולוגיה להישרדות שלהם, הם בחרו בהישרדות. אבל הרתעה לא תעבוד במקרה האיראני".

השרטוט שהוצג ע"י נתניהו בנאומו
השרטוט שהוצג ע"י נתניהו בנאומו

 ראש הממשלה שיבח את ארה"ב על הצעדים שנקטה ואת הקהיליה הבינלאומית. הוא הביע הערכה לאובמה על דבריו, שלפיהם אי אפשר להכיל איראן גרעינית. אך עם זאת, הוא הדגיש כי חרף הנזקים הכלכליים שנגרמו לאיראן, תחת הסנקציות שהוטלו עליה בהנהגתו של אובמה ארצות הברית – התכנית הגרעינית של איראן לא נעצרה. הוא הציג שוב את הנתונים שפורסמו ע"י סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) רק לפני מספר שבועות – לפיהם הכפילה איראן את מספר הצנטריפוגות. "בשעה המאוד מאוחרת הזו", הדגיש, "יש רק דרך אחת למנוע בדרכי שלום מאיראן להשיג נשק גרעיני – להציב קו אדום ברור לתוכנית הגרעין שלה.

 "קו אדום אינו מוביל למלחמה, אלא מונע מלחמה. באמנת נאט"ו למשל, ברור כי תקיפה על אחת החברות תגרור תקיפה מצד מדינות אחרות, והדבר עזר למנוע מלחמות. במשבר הטילים בקובה שורטט קו אדום – וגם במקרה הזה הדבר מנע מלחמה. לו מדינות אירופה היו מציבות בשנות ה-30 קו אדום בפני גרמניה, אפשר היה למנוע מלחמה. קווים אדומים ברורים עבדו גם עם איראן. מוקדם יותר השנה איימה איראן לחסום את מיצרי הורמוז, ואז ארה"ב הציבה לה קו אדום ואיראן נסוגה", אמר נתניהו. " חוסר היכולת לשים קו אדום הוא שמוביל בסופו של דבר למלחמה. לכן, כדי שתהיה אמינות, חייבים קודם כל להציב קו אדום למאמצי איראן להעשיר אורניום".

נתניהו הסביר גם את הסיבה ואמר כי בניגוד להכנת המרעום הגרעיני, שאותו אפשר להכין גם במתקן כגודלה של כיתת בית ספר – את העשרת האורניום אי אפשר להסתיר, משום שכדי להעשיר אוראניום יש צורך במתקני ענק. ובשלב זה שלף ראש הממשלה את השרטוט שהכין וצייר עליו את הקו האדום. "צריך לעצור את איראן כשהיא מרחק חודשים או שבועות מהרכבת פצצה גרעינית", אמר. "בכל יום אנחנו מתקרבים לזה".

"צריך לעצור את איראן". ראש הממשלה בעצרת האו"ם. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
"צריך לעצור את איראן". ראש הממשלה בעצרת האו"ם. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בהדגישו את הסיכון שבאי נקיטת הצעדים הדרושים אמר נתניהו, כי יותר משנתיים המודיעין לא ידע שאיראן בונה את המתקן הגרעיני בפורדו, שנחשף רק ב-2009. "האם אנחנו רוצים לסכן את שלום העולם על ההנחה שנמצא את המעבדה הקטנה להכנת המרעום, ושם לעצור את תוכנית הגרעין?", שאל נתניהו, "השאלה היא באיזה שלב לא נוכל כבר לעצור את איראן מלייצר פצצה. המפעלים שבהם מעשירים אורניום הם המקום היחידי שבהם אנחנו יכולים לראות מטרה אמינה וברורה. אני חושב שמול קו אדום איראן תיסוג, וזה ייתן עוד זמן לסנקציות ולדיפלומטיה".

נתניהו הדגיש, כי כבר 15 שנה הוא מדבר על האיום האיראני. "דיברתי על כך בכהונתי הראשונה, כשסיימתי את כהונתי, כשזה היה באופנה וכשזה לא היה באופנה. אני מדבר על זה עכשיו כיוון שהשעה כבר מאוחרת. מאוחרת מאוד. אני מדבר על כך עכשיו כיוון שלוח הזמנים האיראני אינו מחכה לאף אחד. אני מדבר על כך כיוון שזה חשוב להישרדות של המדינה שלי, לקיומה. זו לא רק זכותי לדבר, זו חובתי לדבר".

בתגובה לנאומו של נתניהו אומרת יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', כי היא מברכת על כך שרה"מ נתניהו הקטין את הלהבות מול ארה"ב ואף שיבח את אובמה. יחימוביץ' אומרת, כי ישראל מאוחדת מאחורי ההתנגדות המוחלטת לאיראן גרעינית כפי שבאה לידי ביטוי בנאום נתניהו, ואולם קווים אדומים לא מושגים באמצעות ציורים שמוצגים מעל בימות, אלא בחדרים סגורים ובשיתוף פעולה וחידוש יחסי אמון בינינו ולבין בעלת בריתנו החשובה ביותר – ארה"ב.

יחימוביץ' קראה לנתניהו לעשות כל שביכולתו כדי לתקן את היחסים עם ארה"ב למען ביטחונה של ישראל. עוד הוסיפה כי היא מפצירה בנתניהו לחדול מלהשתמש בהשוואת מצבנו היום למצבם של היהודים בשואה. "כנכדה של מי שנספו בשואה, אין להשוות כלל לחולשתנו הנוראה אז לעומת העוצמה הצבאית, הלאומית והנפשית שיש לנו היום כעם שהוא ריבון בארצו. השוואה זו שגויה ואינה מיטיבה איתנו".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "נתניהו הטיל 'פצצה' באו"ם, שעד הקיץ תהיה לאיראן פצצה. בהינף טוש אדום, נתניהו שרטט דיאגרמה שקדישמן היה מחוויר לידה. אצל נתניהו הכלכלה מתמצה בדיאגרמות, האבטלה קיימת בדיאגרמות, ועכשיו גם ההתגרענות האיראנית. הכל כשר כדי להלך אימים על העולם – גימיקים, דיאגרמות, ולהטוטים של יחסי ציבור לצורכי פוליטיקה פנימית, במקום ניהול דיפלומטיה עם אובמה בחדרי חדרים".

תגובת "יש עתיד" לנאומו של ראש הממשלה: "'יש עתיד' תומכת בעמדה הבהירה שהציג ראש הממשלה בנאומו באו"ם. דבריו הבהירו את מה שידע ואמר כל בר סמכא בסביבתו של נתניהו: יש עוד חלון הזדמנויות לעצירת הגרעין האיראני. יחד עם זאת 'יש עתיד' רואה בדאגה רבה את מצב היחסים בין ארצות הברית וישראל ואת המשך חידוד העימות בין השתיים".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, אמר כי תיאום עמדות עם בעלת בריתנו הגדולה ארה"ב הוא מרכיב חיוני ביותר בעצירת פרויקט הגרעין האיראני.

השר משה (בוגי) יעלון: "ראש הממשלה הבהיר באופן ברור את הסכנה הטמונה במשטר האיראני בכלל ואת הסכנה הטמונה במשטר האיראני עם יכולת גרעינית-צבאית בפרט. ראש הממשלה הסביר בנאומו את העובדה, שלמרות ההסכמות בינינו לבין המערב בהובלת ארה"ב בנוגע למצב הפרויקט הגרעיני-צבאי באיראן וההסכמה לגבי היעד האסטרטגי למנוע מאיראן להיות גרעינית, ישנו ויכוח לגבי הצבת קו אדום ברור, ולכן הבהיר למה הוא מתכוון בקריאתו להצבת קו אדום שכזה. כל זה על בסיס הניסיון ההיסטורי בנוגע להצבת קווים אדומים למשטרים סוררים: במקומות בהם הוצבו קווים אדומים אפשר היה לעצור את הרוע, וכשזה לא קרה, הרוע הספיק לקטול לא מעט חיי אדם. ראש הממשלה הבהיר עוד את הדחיפות לפעול מול האיראנים לנוכח התקדמות פרויקט הגרעין הצבאי, ואת חשיבות שילוב הידיים של העולם המערבי,בראשות ארצות הברית, כדי למנוע מהמשטר הסורר מטהרן להשיג נשק גרעיני-צבאי שיאיים על שלום העולם ויציבותו".

לאחר נאומו באו"ם נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג.

"חשבתי שנאומו של הנשיא אובמה באו"ם היה מצוין, והוא צדק באומרו שאסור לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר ראש עיריית ניו יורק. "קיימת הסכמה מלאה בין ארה"ב וישראל בנושא זה ואני חושב שטיעוניו של ראש הממשלה היום היו משכנעים מאד, כאשר הוא הסביר מדוע יש צורך בקו אדום ברור ומדוע זה יעזור לשמור על רגיעה".

ראש עיריית ניו יורק הביע בטחונו בכך שארה"ב וישראל יצליחו לגבש מדיניות משותפת מתוך האינטרסים המשותפים ולמען הרגיעה. "עובדה היא שהשיעורים הכואבים והטראגיים ביותר של המאה העשרים הם שלא ניתן לסמוך על משטרים המתבססים על עליונות גזענית ושנאה דתית שיקיימו את הבטחותיהם לקהילה הבינלאומית", אמר בלומברג. "כאשר אנו אומרים 'לעולם לא עוד', עלינו להתכוון לכך, וזה דורש מאיתנו לקבוע קווים מסוימים לפני שנגיע לנקודת האל-חזור, על מנת שלא נתעורר יום אחד ונגלה שכבר מאוחר מדי".

ראש הממשלה נתניהו אמר בפגישה: "אנו נמצאים בתקופה קריטית וחשוב להיות ברורים וחד  משמעיים בנחישותנו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. זאת עלולה להיות נקודת ציר בהיסטוריה ואסור שזה יקרה. ניתן לעצור זאת אם נהיה ברורים והחלטיים באשר לקווים האדומים שאסור לאיראן לחצות. פעמים רבות אני אומר דברים שמתקבלים ונתפסים כהכרחיים מאוחר יותר. אני מאמין שרבים רואים זאת היום. אנו מקיימים התייעצויות קרובות עם ארה"ב לגבי השאלה כיצד ניתן באופן מעשי למנוע מאיראן להתקדם ולגרום לה לזנוח את השאיפות לנשק גרעיני. אני מאמין שניתן להשיג זאת ונמשיך לפעול להשגת מטרה זאת. אין מקום טוב יותר למחשבות על המשמעות של חברה חופשית והפוטנציאל של אנשים חופשיים מאשר כאן, בבית ראש עיריית ניו יורק לצד ראש העיר בלומברג".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן