Skip to content

מורסי: מצרים תעמוד לצד הפלסטינים עד שיהיו חופשיים

יועצו של הנשיא המצרי חושף: מצרים שוקלת בחיוב התערבות צבאית בסוריה. מורסי: "המשטר הסורי חייב להסתלק מהעולם". ראש הלשכה המדינית הפורש של החמאס, חאלד משעל, זכה לחיבוק חם מארדואן והצהיר כי ההתנגדות חייבת להימשך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מספר כותרות סיפק כנס מפלגת השלטון הטורקית, "החירות והצדק", שנערך ביום ראשון באנקרה. מעט לפני הכנס התראיין יועצו של מוחמד מורסי, נשיא מצרים, לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאטול" ואמר, כי  "מצרים בוחנת את ההצעה של קטאר בעניין התערבות צבאית ערבית בסוריה. אנו גם נקיים מגעים בקרוב עם קטאר וטורקיה בעניין זה".

מוחמד מורסי
"העם המצרי לא יעמוד חסר אונים לנוכח המצור המוטל על רצועת עזה". מוחמד מורסי (מקור: יו טיוב)

היועץ הסביר, שמצרים "מוכנה באופן עקרוני לקחת חלק בהתערבות צבאית ערבית בסוריה, אולם לאחר שנדע מהן גבולותיה ויעדיה של התערבות זו". זו הפעם הראשונה שמצרים מצהירה רשמית, שיש בכוונת ממשלת מצרים להתערב צבאית במשבר הסורי. היועץ המצרי הוסיף, כי הנושא יעלה לדיון רציני במהלך פגישה שתתקיים בין ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן ומוחמד מורסי, נשיא מצרים.

הנשיא המצרי התייחס לנושא בעת נאומו היום ואמר, כי "המשטר הסורי, אשר רוצח את בני עמו, חייב להסתלק. מה שמתרחש בשטחי סוריה הוא טרגדיה. לא נשב בשקט עד ששפיכות הדמים תיפסק, עד שהעם הסורי יגשים את רצונותיו ועד שההנהגה העושקת הנוכחית תסתלק. אנו תומכים בעם הסורי ועומדים תמיד לצד המדוכא נגד מי שרוצח אותו".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, קרא היום בכנס לרוסיה, סין ואיראן לשקול להפסיק את תמיכתן ברודן הסורי, והזהיר כי ההיסטוריה לא תסלח להן על שתיקתן מול המשטר האכזרי הזה. בהקשר ליחסי טורקיה עם ישראל אמר הנשיא הטורקי כי הם לא ישתפרו אם ישראל לא תמוד בדרישות של טורקיה.

מורסי התייחס גם לסכסוך הישראלי פלסטיני, כשאמר בנאומו ש "העם המצרי לא יעמוד חסר אונים לנוכח המצור המוטל על רצועת עזה". למרות דבריו אלו, סגרה השבוע מצרים את מעברי הדלק לרצועה בה מתרחש משבר אנרגיה קשה מנשוא שהביא להפגנת זעם נגד החמאס בשבוע שעבר. המצרים חסמו את  המנהרות בהם החמאס הבריח דלק לרצועה מעבר למעט שמסופק לה דרך מסוף הדלק המצוי בסמיכות לרפיח. ארדואן בירך את נשיא מצרים ואמר, כי בזכות מורסי אחינו הפלסטינים בעזה ובכל הערים הפלסטיניות האחרות יכולים לנשום".

אתמול (שבת), הודיע ממשל החמאס, כי הוחלט לסגור את מנהרות ההברחה ממצרים לעזה, לאחר שבשבוע שעבר נורו למוות שני אנשים שפעלו במנהרות, על ידי הצבא המצרי. הקרבות בין החמושים לכוחות הביטחון המצריים גרמו למצרים לנהוג במדיניות של אפס סובלנות כלפי המשך ההברחה במנהרות וכלפי מפעיליהן הפלסטינים. בהודעה שנמסרה מטעם החמאס נאמר אמש, כי ה"מנהרות נסגרות בהוראת החמאס, עד שיעבור זעם  והמצב יתייצב".  בעניין זה אמר מורסי היום כי "המעברים בין מצרים לרצועה יישארו פתוחים ולא ייסגרו, וזאת כדי שתושבי הרצועה יקבלו את כל מה שהם זקוקים לו. העם המצרי יעמוד לצדו של העם הפלסטיני עד שיחיו כבני חורין. הם בדיוק כמו כל העמים בעולם".

חאלב המופגזת על ידי הצבא הסורי
מורסי: "לא נשב בשקט". חאלב המופגזת על ידי הצבא הסורי

ראש הלשכה המדינית הפורש של החמאס, חאלד משעל, התקבל בחיבוק חם על ידי ראש הממשלה הטורקי ובתשואות ומחיאות כפיים רמות כשעלה אל הבמה בכנס. "אנו (החמאס) מחויבים להשיב את זכויות העם הפלסטיני, על אף אפו וחמתו של האויב הציוני", אמר משעל, והבהיר ש"אין אופציה אחרת מלבד התנגדות. אנו רוצים להשיב את סוגיית פלסטין לשורשים שלה כסוגיה לאומית ולהשתחרר מהכיבוש". משעל בירך את מהפיכת האביב הערבי ובירך את ההתקוממות המזוינת בסוריה. עוד אמר, כי "ברכנו על המהפכה במצרים, בטוניסיה, בלוב ובתימן, ואנחנו מברכים גם על המהפכתה של העם הסורי לעבר החירות והדמוקרטיה. אנו רוצים שהדם הטהור של העם הסורי יפסיק להישפך. אין שום סתירה בין תמיכה בדמוקרטיה וברפורמות לבין תמיכה בהתנגדות. אנו תומכים בשאיפותיהם של העמים למען חירות, צדק, דמוקרטיה, כבוד ועצמאות אמיתית".

משעל גם התייחס למהומות שפרצו בעולם הערבי בעקבות הסרט "תמימות המוסלמים". "אנו אומרים לעולם שאנו לא רוצים שתפגעו בדת ובנביא מוחמד כשאתם מציבים כנגד את חופש הביטוי. למה יש חוק נגד מכחישי שואה, אבל אין שום חוק שמגן מפני פגיעה בדתות?".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן