Skip to content

המטבע האיראני בשפל של כל הזמנים

העיצומים המוטלים על איראן בשילוב אוזלת ידה של הממשלה גרמו למטבע האיראני לאבד כשמונים אחוז מערכו בשנה החולפת. האינפלציה המשתוללת במדינה העלתה את מחירי כמה מוצרי יסוד לגבהים בלתי נסבלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אוגרים דולרים
אוגרים דולרים

ה-BBC מדווח שמאז סוף שנת 2011 איבד המטבע האיראני, הריאל, שמונים אחוז מערכו. הנפילה מרמזת על כך שהעיצומים שהוטלו על המדינה בגין תכניתה הגרעינית השנויה במחלוקת, פוגעים קשות בפעילות הכלכלית במדינה.

מחלקת המדינה האמריקנית כינתה אותם "העיצומים הקשים ביותר" שהוטלו אי פעם נגד איראן. "מנקודת המבט שלנו הדבר מעיד על הלחץ הבין-לאומי הבלתי פוסק שאנו מפעילים על כלכלת איראן, ועל הצלחתו הגוברת," אמר דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד. "היא נמצאת בלחץ בל ייאמן".

האינפלציה המשתוללת במדינה העלתה את מחירי כמה ממוצרי היסוד לגבהים בלתי נסבלים. ההידרדרות האחרונה חלה כנראה בעקבות החלטת הממשלה לספק דולרים בשער ייחודי ליבואני מוצרי יסוד, בניסיון לבלום את צניחת שער המטבע, אלא שהניסיון הביא לתוצאה הפוכה. אתמול (ב'), צנח שער הריאל ב-18 אחוז, וערכו הידרדר ל-35 אלף ריאל לדולר, השער הנמוך בכל הזמנים. מאוחר יותר נעלמו שערי המטבע מאתרי הבורסות, כנראה בניסיון להעלים את חומרת הצניחה מהציבור.

כיום איראן מנודה כמעט ממערכת הבנקאות העולמית כתוצאה מהעיצומים, האמריקנים ברובם, שנועדו להניא אותה מתוכניתה לייצר נשק גרעיני. העיצומים על איראן כוללים בין היתר חרם על סחר בנפט איראני, והממשל האמריקני איים בנקיטת צעדים נגד חברות ומוסדות זרים שיסחרו עם הבנק המרכזי האיראני. פירוש הדבר הוא שאיראן אינה יכולה למכור את הנפט שלה לרוב המדינות האחרות. משקיפים סבורים גם שהיא נאלצת למכור במחירים נמוכים למדינות שעדיין סוחרות איתה.

[related-posts]

אך גם לניהול הכושל של המדינה יש תפקיד בהידרדרות. בשבוע שעבר הושק מרכז חלפנות ממשלתי במטרה להוזיל את שער הדולר יחסית לשוק השחור, אלא שהמצב רק הוחמר, משום שהשווקים פירשו את הצעד כעדות לחולשה. אתרי אינטרנט של האופוזיציה מבקרים קשות את הרשויות, ומאשימים את הבנק המרכזי שאין ביכולתו להשתלט על המצב. חבר פרלמנט מטעם האופוזיציה, אליאס נדראן, אמר בשבוע שעבר שהממשלה "אינה עושה דבר להשתלט על השוק".

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית פירסמה מכתב גלוי שהפיצו "אנליסטים טכנולוגיים איראנים", הקורא לנשיא להתמודד עם "המצב הכלכלי המסוכן". האנליסטים כתבו שרוב בעיותיה הכלכליות של המדינה נגרמו מחולשת המטבע – מאחר שיצרנים נאלצים לשלם במזומן על חומרי הגלם שהם מייבאים.

ככל שהמטבע המקומי נחלש, היבוא מתייקר וצפוי להביא להעלאת מחירי מוצרי היסוד במדינה. צניחה דרמטית של שער המטבע עלולה להוביל גם לבהלה בשווקים, מאחר שסוחרי מטבע אוגרים דולרים בהנחה ששערם יעלה עוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן