Skip to content

חיפה חוגגת פסטיבל ורוצה להיות הוליווד

בערב הפתיחה של פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה הכריזו ראש העירייה יונה יהב ושר התמ"ת שאול שמחון על קרן מיוחדת, שמטרתה להפוך את עיר הכרמל לאתר מועדף לאנשי קולנוע מכל העולם, כולל בניית אולפנים, כמעט כמו בהוליווד. הפסטיבל יינעל במוצאי החג בטקס חגיגי, שבו יוכרז הסרט הישראלי הזוכה. "למלא את החלל" מוביל בבורסת ההימורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד לא הגעתם לפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה? נותרו לכם  5 ימים וכ- 150 סרטים. טקס הנעילה יתקיים ביום שני, 8 באוקטובר ובו יוקרן הסרט "לא מוכנות לוותר", שעורר סערה בארה"ב ומספר על שתי אימהות הנחושות לחולל מהפך בחינוך ונלחמות במימסד השמרן.

הסרט שעורר סערה בארה"ב, "לא רוצות לוותר", ינעל את הפסטיבל

בטקס הנעילה החגיגי יוכרז גם על הסרט הישראלי הזוכה בפרס הפסטיבל. 8 סרטים עלילתיים  מועמדים לפרס:

"איגור ומסע העגורים" – Igor and the Cranes' Journey, בימוי: יבגני רומן

"החיים בינתיים" – Present Continuous, בימוי: ענר פרמינגר.

"הירושה" – Inheritance, בימוי: היאם עבאס.

"חדר 514" – Room 514, בימוי: שרון בר-זיו.

"למלא את החלל" – Fill the Void, בימוי: רמה בורשטין, שמוביל בבורסת ההימורים.

"מנתק המים" – The Cutoff Man, בימוי: עידן הובל.

"עלטה" – Out in the Dark, בימוי: מיכאל מאיר.

"שש פעמים" – Six Acts, בימוי: יונתן גורפינקל.

עוד יוענקו פרסים לסרטים ישראלים בקטגוריות שונות – תעודה, קצרים, אנימציה, וקולנוע צעיר.

שניים מהפרסים ניתנים לסרטים בינלאומיים בשתי קטגוריות:  פרס עוגן הזהב  – לקולנוע ים תיכוני (11 מתמודדים) ופרס חבר המבקרים האירופי פדאורה –  הבמאים של המחר (12 סרטים מתמודדים).

בינתיים ניתן לצפות בסרטים רבים ומגוונים במשך כל שעות היום מבוקר ועד חצות. אולמות ההקרנה פזורים בסינמטק, אודיטוריום חיפה, מוזיאון טיקוטין ומרכז קריגר.

המבחר גדול וכולל סרטים ישנים וחדשים, קצרים וארוכים, 25 סרטים ישראלים חדשים, סרטים בכ- 40 שפות שונות, רובם מתורגמים לעברית ולאנגלית, קו-פרודוקציות מעניינות וברמות איכות שונות.

כבש את הקהל. סוקורוב

טקס הפתיחה, שהתקיים במוצאי שבת, היה מרגש וכלל מחווה לזכרו של הבמאי היווני, ידיד הפסטיבל, תיאו אנגלופולוס, שנהרג השנה בתאונת דרכים טראגית. התזמורת הסימפונית חיפה ניגנה לזכרו קטעים נבחרים, שהולחנו לסרטיו על ידי אלני קראינדרו, כאשר אלמנתו של הבמאי ישבה באולם. קראינדרו תופיע עם התזמורת גם במהלך הפסטיבל.

בטקס סיפר ראש העירייה יונה יהב על מימוש החזון של הפיכת חיפה לאתר מועדף לאנשי קולנוע מכל העולם. "חיפה נבחרה להוביל את הפרויקט", אמר יהב, "בשל הייחודיות הרבה שלה, נופים עוצרי נשימה, אקלים רב תרבותי, עיצובים ייחודיים של מבנים ורחובות צבעוניים ולצד כל זאת תשתיות מתקדמות לטובת אירוח טכנולוגי ומעשי ליוצרים". לפני כחודש הושקה "הקרן הציבורית לעידוד הפקות סרטי קולנוע וטלוויזיה שיצולמו בחיפה". השר שמחון הודיע חגיגית, בברכה מצולמת, על מימושה.

מי שהוזמן והגיע במיוחד לפסטיבל וזכה בפרס הפסטיבל למצוינות בקולנוע הוא הבמאי הרוסי אלכסנדר סוקורוב, אשר נשא דברים בטקס. למחרת השתתף סוקורוב במפגש עם הקהל לרגל הופעתו בפסטיבל עם 5 סרטים נבחרים מיצירותיו, וסיפר כיצד קשה לו לשווק אותם בעולם. סרטיו של סוקורוב זוכים להצלחה בפסטיבלים, אבל לא מבחינה מסחרית אצל הקהל הרחב. סוקורוב כבש באישיותו את לבבות המשתתפים במחוות האלגנטיות שלו וסיפר בהנאה כי הוא מרגיש בחיפה כמו בבית: "עיר יפיפייה וכולם מסביב מדברים רוסית".

אכזבותיה ותשוקותיה של רופאה צעירה. "פעם הייתי אני, ורוניקה"

בין הסרטים הבולטים בפסטיבל:

סרט הפתיחה "המאסטר" (שהחליף ברגע האחרון את "ארגו", שהקרנתו בוטלה על ידי המפיקים) של הבמאי  פול תומס אנדרסון, זוכה פרס הבימוי והמשחק מפסטיבל ונציה 2012. חואקין פניקס מככב בסרט בתפקיד פרדי קווייל, חייל ששב הביתה ממלחמת העולם השנייה ולא מצליח לחזור לחיי חברה וקהילה ואפילו מאבד את הקשר עם עצמו. פרדי פוגש מייסד דת חדשה ובין הגברים מתפתחת ידידות בלתי צפויה, מתובלת ביהירות חסרת גבולות והונאה עד פקפוק. הסרט עורר הדים בארצות הברית בשל ההשוואה המתבקשת לסיפור יסודה של כת הסיינטולוגיה והעומד בראשה.

"השמש" משנת 2005 ו"מולוך" משנת 1999 הם שניים מתוך הטרילוגיה של אלכסנדר סוקורוב. סרטים המתארים את שליטי העולם בשנות ה-40 וה-50. לא מדובר בסרטים היסטוריים או בתיעוד דוקומנטרי, אלא בסרטי עלילה, שגיבוריהם נושאים שמות של שליטים עריצים: קיסר יפן הירוהיטו בסרט "השמש"; או צמרת השלטון הנאצית – היטלר, גבלס, בורמן והנשים בחייהם בסרט "מולוך".

"פעם הייתי אני, ורוניקה", סרטו של הבמאי מרסלו גומז, ספרד, 2012. במרכז הסרט ורוניקה, אכזבותיה ותשוקותיה של רופאה צעירה בתחילת דרכה. הרמילה גאדס, שחקנית מוכשרת המביאה למסך התלבטויות נפש על סף הדכדוך מחד ומציאות מעניינת ועשירה מאידך. אני ממליצה.

הרפתקאות רומנטיות מפאריז עד ניו-יורק. "אהובות"

"אהובות". השחקניות האהובות קתרין דנב ובתה קיארה מסטרויאני מככבות בסרטו המוזיקלי המלבב של כריסטוף הונורה. הסרט מוביל אותנו מפריז של שנות ה-60 אל ניו יורק של המאה ה-21 בעקבות ההרפתקאות הרומנטיות של האם והבת. הסרט הוא גם מחווה לסרטיו המוזיקליים של ז'אק דמי עם השחקנית שמזוהה אתו יותר מכל, קתרין דנב.

"אני אנה" בבימוי ברנבי סאות'קומב, בריטניה/גרמניה/צרפת, 2012. שרלוט רמפלינג היא אנה, שמצליחה להפיל ברשתה קצין משטרה ותיק במסגרת חקירת פשע מורכב. פילם נואר מסוגנן.

"אוניבבה" יפן, 1964, בבימויו של קאנטו שינדו. שני סמוראים מצליחים לנוס ולשרוד מהמלחמה מול האויב, אך האם יצליחו לשרוד את הנשים שנותרו בעורף, ביפן של המאה ה-16, שיעשו הכול כדי לשרוד בעצמן? מעניין.

"למלא את החלל", הסרט הישראלי הכי ידוע בימים אלה, זוכה האוסקר הישראלי ופרס פסטיבל ונציה 2012 לשחקנית הטובה ביותר (הדס ירון) ומתמודד כאמור על פרס הפסטיבל. סיפורה של משפחה חרדית מתל אביב. הבת הצעירה במשפחה מגיעה לפרקה וזוכה לשידוך משמח עבורה. השידוך לא יוצא לפועל בשל פטירתה של אחותה הגדולה במהלך לידת בנה. המשפחה רוצה לשדך את האלמן לשירה (הדס ירון) הנאלצת להתמודד עם המציאות החדשה.

גם אנימציה

"מנתק המים", סרטו העלילתי הראשון של הבמאי עידן הובל, ישראל 2012. גם סרט זה מתמודד על פרס הפסטיבל לקולנוע ישראלי. משה איבגי הוא גבי, מנתק את המים למי שלא משלם את חובותיו. עד כמה יחזיק מעמד בתפקידו זה שמביא עליו קללות והשפלות של המנותקים, אך גם מביא פרנסה לביתו ולמשפחתו? ככל שהוא מנתק יותר הוא מרוויח יותר, ואם ישבר הרי שיוותר מובטל מעבודה. דילמה מרגשת.

"לא מוכנות לוותר", ארה"ב 2012, בבימוי דניאל ברנז. מיועד להיות סרט הנעילה (אם לא יהיו הפתעות). שתי אמהות הנחושות להביא לשינוי שיטת החינוך הכושלת בבית הספר של ילדיהן, מנהלות מלחמה חסרת פניות מול מערכת מיושנת ובירוקרטית. הסרט משלב דיון פוליטי, שמסעיר את ארצות הברית בדרמה נוגעת ללב ומציתה את הדמיון.

בתקופה זו של חול המועד, חיפה כולה והכרמל במיוחד הופכים לחגיגת רחוב גדולה, עם מזג אוויר "שוויצרי". מלבד הסרטים בתשלום, מוקרנים  מדי ערב ברחבת הסינמטק סרטי איכות בשחור לבן כמחווה לקולנוע הקלאסי. במועדון הביט תינתן במה לקולנוע העצמאי והאלטרנטיבי הישראלי "פרינג'ידר". העיר חיפה בתפוסה מלאה, אירועי חוצות, שוק אוכל, שוקי אמנות, מסיבות רחוב ועוד ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן