Skip to content

ניצחון מוחץ לרומני בעימות הראשון לקראת הבחירות

הנשיא המכהן, ברק אובמה, נראה עייף, האריך בדבריו וגרוע מזה, נראה כאילו איבד את הרצון לנצח. מיט רומני לעומת זאת נראה נינוח, השיב באופן ממוקד ובקצרה והקפיד לחזור שוב ושוב על המסר שהוא לא מתכוון ללוות כספים מסין כדי לממן מיזמים אמריקניים, כמו ה"אובמה קר" למשל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העימות הראשון בין שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב, היום לפנות בוקר (חמישי) הסתיים ככל הנראה בניצחון מוחץ למועמד המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני. הנשיא המכהן, ברק אובמה, נראה עייף, האריך בדבריו וגרוע מזה, נראה כאילו איבד את הרצון לנצח. רומני לעומת זאת נראה נינוח, השיב באופן ממוקד ובקצרה והקפיד לחזור שוב ושוב על המסר שהוא לא מתכוון ללוות כספים מסין כדי לממן מיזמים אמריקניים.

הנשיא ברק אובמה נפגש עם יריבו הרפובליקני, מיט רומני, באולפן שהוקם באוניברסיטת דנוור, קולורדו. זהו העימות ראשון מבין שלושה שיתקיימו עד מועד הבחירות, ב-6 בנובמבר. הנושאים הפעם היו מדיניות פנים, ממשל וכלכלה.

רומני תקף ואובמה השיב באריכות. עימות ראשון (צילם: יו טיוב)
רומני תקף ואובמה השיב באריכות. עימות ראשון (צילם: יו טיוב)

סקר כלל-ארצי שערכה רשת CNN בתום העימות מסמן את ניצחון רומני, לפחות בעימות זה. על פי תוצאות הסקר, כשני שלישים האמריקנים שצפו בעימות מעריכים כי רומני ניצח בו. רק אחד מתוך ארבעה סבר שאובמה ניצח.

לרומני ניסיון רב וטרי יותר בעימותים מסוג זה. מאחוריו 33 עימותים לעומת 24 בהם השתתף הנשיא ולא בארבע השנים שחלפו. רומני כנראה התכונן לעימות, היה נמרץ והרבה לתקוף את יריבו. אובמה נשמע פעמים רבות כמתנצל וענה תשובות ארוכות ומורכבות. הוא לא תקף את רומני בסוגיות מרכזיות ונמנע מלהזכיר נושאים שנויים במחלוקת בהתנהלותו של רומני.

בפתח דבריו סיפר אובמה כי זהו יום השנה ה-20 לנישואיו. הוא פנה לרעייתו מישל שישבה מולו בקהל ואמר לה שהוא מקווה, כי בשנה הבאה הם לא יחגגו את יום הנישואין מול 40 מיליון איש. הצהרה שיכולה לעורר תמיהות לגבי כוונותיו בשנה הבאה. רומני הגיב בהומור וציין כי כאן זה בוודאי המקום המוצלח ביותר להצהרות מסוג זה.

בשאלה הראשונה התבקשו השניים לומר מהם ההבדלים העיקריים בנוגע לחזונם הכלכלי. רומני תקף את אובמה על מצבו של מעמד הביניים, שצופה בבעתה כיצד הכנסותיו מצטמצמות, כאשר מחירי הדלק הוכפלו בימי אובמה, ומחירי החשמל, המזון והבריאות עולים גם הם. אובמה עסק בניתוח תפיסתו של רומני לגבי הפחתת המסים וטען כי רומני לא מציג פתרונות כיצד להקטין את החוב הציבורי. הוא פרס בהרחבה את תפיסתו לגבי יצירת מקומות עבודה חדשים, פיתוח עסקים  והקטנת הגרעון.

תגובתו של רומני הייתה: "אנשים בעלי הכנסה גבוהה חיים טוב, אני לא צריך לטפל בהם. אני רוצה לטפל במעמד הביניים, שקורס תחת העול הכלכלי". לתפיסתו, יש לבטל את כל המיזמים המיותרים, כולל תכנית הבריאות של אובמה, ה"אובמה קר", שמגדילים את הגירעון האמריקני.

רגעים של חיוך בעימות הראשון לקראת הבחירות לנשיאות
רגעים של חיוך בעימות הראשון לקראת הבחירות לנשיאות (מקור: יו טיוב)

רומני תקף את אובמה: "אתה נשיא ארבע שנים. אמרת שתצמצם את החוב בחצי – ולא עשית זאת". רומני ציין כי אובמה אמר בעבר, שאין צורך להכביד על אנשים עם מסים כשהכלכלה במצב קשה. אז גם אמר אובמה שהוא לא רוצה להעלות מסים. "הכלכלה איטית," ציין רומני, "ובמצב כזה אין צורך להעלות מסים לעשירים. אתה רק מסלק אותם משוק העבודה."

רומני סיים את העימות בנאום בו דיבר על מחויבותו לתקציב הביטחוני ולהקלות מיסוי למעמד הביניים. רומני ואובמה לחצו ידיים כמקובל. רומני כאמור זכה בסקרים. 67 אחוז אמרו כי ניצח בעימות."אף מועמד לנשיאות לא עבר את ה-60 אחוז בשאלה זו, מאז 1984", אמר קית' הולנד, עורך הסקר של CNN.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן