Skip to content

ראש אמ"ן: המשילות הרופפת בסוריה מציבה איום חדש

בסיור שערך האלוף כוכבי ברמת הגולן הוא ציין כי תחזית אמ"ן, בדבר הפיכת הרמה לאזור ספר שיצמיח טרור של הג'יהאד העולמי ופעילות נגד ישראל - קורמת עור וגידים. עדות טרייה היא התקרית בגבול סוריה-טורקיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יממה אחרי פינוי המטיילים מאתר החרמון העליון, בעקבות זיהוי קבוצת פליטים ובהם חמושים סורים סמוך לגבול סוריה, גוברת הדאגה בצה"ל מפני זליגת מלחמת האזרחים מסוריה לישראל. בסיס החשש הוא זליגת פעילות טרור של פעילי ג'יהאד עולמי מסוריה, אפגניסטן ועיראק. בצה"ל נלקחת בחשבון האפשרות, שאלו ינסו לשחזר את פעילותם בחצי האי סיני, שהתבססה והתגברה לאחר נפילתו של משטרו של מובראק.

סיור האלוף ברמת הגולן (צילום: גל אשוח דו"צ)
חשש מזליגת המלחמה לשטח ישראל. סיור האלוף גולן ברמת הגולן (צילום: גל אשוח, דו"צ)

במערכת הביטחון מבינים, כי הצבא הסורי, שמנע עד כה פעילות טרור מתחום סוריה, יהיה עסוק במתרחש בסוריה וייצוב השקט עם ישראל אינו בסדר העדיפויות שלו. אתמול זיהו מספר תצפיתניות צה"ל כחמישים סורים שהתקרבו למרחק של כחצי קילומטר מהגבול.  התצפיתניות זיהו ביניהם גם מספר סורים חמושים. שני התרחישים שנלקחו בחשבון הם אפשרות לחדירה לפיגוע מיקוח ואפשרות שזוהי פעולת הסחה לביצוע פעולת טרור בנקודה אחרת. בצה"ל לא נטלו שום סיכון והורו להנהלת אתר החרמון לפנות את המטיילים מהאתר העליון.

במהלך אתמול (רביעי) קיים הרמטכ"ל בני גנץ מספר התייעצויות עם אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן, ועם ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, על אודות המתרחש בגבול הצפון. היום צפוי להיערך דיון בלשכת שר הביטחון, אהוד ברק, בנושא זה. האלוף כוכבי, ראש  אמ"ן, סייר אתמול ברמת הגולן ובחן את היערכות כוחות האיסוף הקרבי וחיל המודיעין, לקראת אפשרות של התלקחות בגבול. הוא חזר שוב על תחזית אגף המודיעין: "תחזיות אמ"ן, לפיהן רמת הגולן תהפוך איזור ספר עם משילות רופפת, הולכות ומתממשות. הקרבות בין החמושים לצבא סוריה כבר לא מתרחשים רק הרחק מן הגבול, כי אם גם במרחק קילומטרים ספורים". לדברי כוכבי, "הכרסום בשליטת המשטר הסורי והחדירה הגוברת של גורמי ג'יהאד עולמי מציבים איום חדש, מולו נערכים אמ"ן וצה"ל. התמודדות עם משימות אלו היא בליבת העשייה המודיעינית, ולאמ"ן תפקיד מרכזי ביכולת של צה"ל להיערך אל מול האתגרים החדשים, באיסוף, במחקר ובפעילות המבצעית".

דובר צה"ל מסר, כי מטרת סיורו של האלוף הייתה להתאים את הכלים, שיטות מחקר והאיסוף של אמ"ן לאיומים החדשים המתהווים.

עדות טרייה לבעיית הגבול וזליגת הטרור מסוריה למדינה שכנה, מתרחשת כעת בגבול טורקיה-סוריה.  ירי פצצות מרגמה מהגבול הסורי לעבר טורקיה, שהתבצע אתמול, הרג חמישה אזרחים טורקים. הצבא הטורקי הגיב אמש בירי תותחים וגם הבוקר. הממשל הטורקי מסר לתקשורת כי "זו זכותה החוקית של מדינה להגן על ריבונותה וכי צבא טורקיה, שזיהה את מקורות הירי, השיב באש לעברם".  

לורן פביוס, שר החוץ הצרפתי, קרא הבוקר למועצת הביטחון באו"ם לשלוח מייד גינוי תקיף לסוריה  על מתקפה זו. "המתקפה של סוריה על טורקיה מהווה איום רציני על השלום", הוא אמר והוסיף כי התקפות כאלו חייבות להיפסק ומייד. סוריה הודיעה היום לרוסיה, כי מבחינתה זו היתה "תאונה מצערת", כך על פי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שצוטט אומר: "הרשויות (בסוריה) מסרו כי זה לא יקרה שוב".

עוד נודע, כי את מוסקבה זה לא סיפק והיא דורשת כי סוריה תודיע על כך באופן רשמי. במקביל גינתה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, את ההפגזה הסורית על הכפר טורקי ואמרה, "אני קוראת שוב למשטר הסורי לשים סוף לאלימות". אשטון קראה לכל הצדדים המעורבים לנהוג באיפוק. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, הגיב הבוקר גם הוא ואמר כי התגובה הטורקית למתקפה מובנת, אך יש להימנע מהתדרדרות של המצב. הוא הוסיף כי "התקיפה הסורית הייתה מעשה מקומם".

 [related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן