Skip to content

דיווח: ארה"ב דחתה הצעה איראנית לפירוק תכנית הגרעין

ה"ניו יורק טיימס" מדווח, כי איראן הציעה תכנית בת תשעה שלבים לוויתור על העשרת האורניום בתמורה להסרה מיידית של כל הסנקציות. היא לא התחייבה לשיתוף פעולה מלא עם הפיקוח הבינלאומי. לטענת האמריקנים, ההצעה מייצרת כותרות, אבל לא מבטיחה כי איראן תמנע מלייצר נשק גרעיני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים איראניים אומרים כי הציעו לארה"ב תכנית בת תשעה שלבים, על פיה תפורק הדרגתית תכנית הגרעין של טהראן. כך מדווח הלילה הניו יורק טיימס. לפי הדיווח, התכנית נדחתה כי נדרש מהמערב להפסיק מיידית את כל הסנקציות שהוטלו על איראן וזו לא סיפקה ערבויות לפיקוח בינלאומי מלא. איראן גם לא סיפקה תשובות לשאלות והתחמקה מפירוט.

מתקן תת-קרקעי "פורדו", צפונית לקום
מתקן תת-קרקעי "פורדו", צפונית לקום

האיראנים ניצלו את ביקורם בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר על מנת לגייס להם תומכים לתכנית. לדברי גורם מודיעיני בכיר לעיתון, הלחץ הכלכלי שמפעיל המערב  נותן אותותיו על הנהגת איראן, אך לגבי עצמתו חלוקות הדעות. "הדרג המדיני הבכיר באיראן", מצוטט הגורם, "הוא תזזיתי ולא צפוי, וחזינו בו כבר מצהיר הצהרות מרחיקות לכת, אך נסוג מהם ברגע האחרון". כוונתו למנהיג איראן, עלי חמינאי.

התכנית האיראנית מבוססת על ההצעה שהגישו האיראנים לאיחוד האירופי בחודש יולי האחרון. היא מפרטת צעד אחר צעד הסרה של הסנקציות כגד הפסקת ההעשרה של אורניום באחד משני אתרים בהם ההעשרה הגיעה לכ-20%. רק כאשר יוסרו הסנקציות במלואן, בשלב התשיעי, ישהו האיראנים לחלוטין את העשרת האורניום ברמה בינונית באתר בפורדו.

הכור באראק (צילום:Nanking2010)
הכור באראק (צילום:Nanking 2010)

האמריקנים טענו, כי ההצעה מייצרת כותרות, אבל לא מבטיחה כי איראן תמנע מלייצר נשק גרעיני. ההצעה גם לא מספקת תשובות לפקחים הבינ"ל בכל הנוגע לראיות המעידות כי ייצור הנשק הגרעיני אכן יופסק. "למרות זאת, אנו  אמורים להסיר סנקציות שייקח שנים להטיל בחזרה, אם בכלל נקבל שוב את הסכמתן של המדינות האחרות", אמר גורם מדיני רשמי בממשל אובמה לעיתון.

"באופן שהם בנו את התכנית, הם יכולים להעביר את הדלק הגרעיני בתוך איראן", הסביר בכיר אחר בממשל האמריקני. "הם יוכלו לחדש את תוכנית הגרעין בתוך שניות, בלי לענות לאף שאלה של פקחים בינלאומיים".

האמריקנים דורשים שמעבר להשעיית העשרת האורניום, איראן תוציא מחוץ לשטחה את הדלק הגרעיני המועשר ותפסיק את הפעלת הכור הגרעיני בפורדו.  מבחינתם, זו האופציה היחידה לנטרל אפשרות שאיראן לא תחדש מייד את ייצור הנשק הגרעיני. בתוך כך הפגינו אתמול אלפי בני אדם בטהרן, רובם סוחרים, נגד המצב הכלכלי הקשה שנותן את אותותיו במסחר באיראן. לטענתם, ימי מסחר נראים כאילו הם ימי שבתון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן