Skip to content

"עלטה" ו"למלא את החלל" זכו הערב בפרס הראשון בפסטיבל חיפה

"למלא את החלל", שזכה באוסקר הישראלי ובפרס השחקנית הטובה ביותר (הדס ירון) בפסטיבל ונציה, קטף הערב גם את הפרס הראשון בפסטיבל חיפה. יחד איתו זכה הסרט "עלטה", המספר על יחסים אינטימיים בין סטודנט פלשתיני לעו"ד יהודי. משה איבגי וסיון לוי הם השחקנים המצטיינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אין הפתעות. הדס ירון ויפתח קליין, "למלא את החלל"

הסרטים "עלטה" ו"למלא את החלל"  זכו הערב במשותף בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה. סכום הפרס המוענק על ידי קרן התרבות חיפה: 140 אלף שקל לשני הסרטים.

"עלטה", בבימוי מיכאל מאיר, מספר את סיפורו של נימר, צעיר פלשתיני, בן מסור וסטודנט מצטיין, החולם על לימודים בחו"ל וחיים טובים יותר.  בלילה גורלי אחד הוא פוגש את רועי, עו"ד ישראלי, והשניים מתאהבים. 

ככל שמערכת היחסים ביניהם מתהדקת, נימר נאלץ להתמודד עם מציאות קשה של חברה פלשתינית, שמוקיעה אותו בגלל זהותו המינית, וחברה ישראלית, שאינה מקבלת אותו בגלל זהותו הלאומית הפלשתינית.

"למלא את החלל", שזכה באוסקר הישראלי ובפרס השחקנית הטובה ביותר (הדס ירון) בפסטיבל ונציה, הוא סרטה הראשון של הבמאית רמה בורשטיין. זהו סיפורה של משפחה חרדית המתגוררת בתל אביב. שירה בת ה -18 היא בתם הצעירה של משפחת מנדלמן.  לאחר פטירת אחותה הגדולה אסתר במהלך לידת בנה הבכור, מרדכי, נאלצת שירה לבחור בין צו ליבה לבין חובתה למשפחתה ומגלה שמרחב הבחירה מצטמצם אך ורק לליבה שלה.

חבר השופטים כלל את הבמאית והמפיקה ג'ולי שלז, הבמאי יצחק צפל ישורון, הצלם אמנון זלאייט, המפיק אהוד בלייברג וכן מפיק הסרטים האמריקני, פרופ' גראלד פרי.

לילה גורלי. "עלטה"

בפרס סרט הביכורים העלילתי זכה "שש פעמים" של הבמאי יונתן גורפינקל, ויזכה ל-30,000 שקל. פרס התסריט בסך 15,000 שקל, על-שם מיקי אלבין, בשיתוף איגוד התסריטאים הוענק גם הוא לסרט "שש פעמים", אותו כתבה רונה סגל. הסרט אף הפתיע כשגרף את פרס השחקנית בסרט עלילתי. סיון לוי תגרוף כ-10,000 שקל. לוי משחקת מתבגרת המוכנה לסכן הכול, כולל את כבודה העצמי השברירי, דרך מין ומיניות, בנסיון נואש לזכות באהדה ובאהבה.

איבגי, הערב, מקבל את הפרס. צילום: גוסטבו הוכמן

פרס השחקן הטוב ביותר הוענק למשה איבגי על משחקו בסרט "מנתק המים". איש קטן משוליה הנשכחים של החברה הישראלית במאבקו לתעסוקה, פרנסה ולקיום מכובד.  חבר השופטים מציין שמשחקו של איבגי מהווה תזכורת לדמויות הבלתי נשכחות של סרטי הניאו-ריאליזם האיטלקי.

ציון לשבח ניתן לסרט "איגור ומסע העגורים", שביים יבגני רומן. סיפור על מערכות יחסים בתוך המשפחה,  ועל קליטתו של ילד רוסי בחברת הילדים הישראלית,  תוך שימוש קולנועי ביופיו של הטבע כנושא מאחד.

בתחרות הסרט התיעודי הטוב ביותר על-סך 40,000 שקל, בשיתוף הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, זכה הסרט "השיעור" של ענת צוריה. הסרט "לולה" של הבמאי איתן חריס זכה בפרס מענק הסרט הישראלי בניו יורק.

הסרט התיעודי "המעיין הנעלם" זכה בסך 10,000 שקל במסגרת פרס על-שם שרון עמרני לסרט עצמאי, בשיתוף קרן מקור לקולנוע ולטלוויזיה. גם הבמאי לאון פרודובסקי זכה בציון לשבח עבור סרט הקומדיה שלו "ברוכים הבאים או… משתתפים בצערכם" על הביורוקרטיה בארץ.

נסיון נואש לזכות באהבה. סיון לוי ב"שש פעמים"

מענק לסרט עלילתי קצר שהופק בבית ספר לקולנוע, על-שם שרון עמרני בשיתוף קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה בסך 5,000 שקל מוענק לסרט "שבועיים גג" בבימויו של דני הכט מהחוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל אביב. מענק לסרט תיעודי שהופק בבית לקולנוע, על-שם שרון עמרני בשיתוף קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה בסך 5,000 שקל  מוענק לסרט "בת הרב" בבימויה של רחלי וסרמן מבית הספר מעלה.

עבור סרט אנימציה זכה הסרט "ניושה" של לירן קפל ויעל דקל מהמכללה האקדמית ספיר, וקיבלו את פרס אלי גלפנד בסך 8,000 שקל.

פרס "עוגן הזהב" לקולנוע ים תיכוני הוענק לסרט "שלגי הקילימנג'רו", רובר גידיגיאן. ציון לשבח ניתן לסרטו יוצא הדופן של הבימאי הדגול, אלן רנה, "עוד לא ראיתם כלום".

בפרס תחרות "הבמאים של המחר", בחסות "פדאורה" – איגוד המבקרים באירופה ובמזרח התיכון,  זכה הסרט הרומני "מעבר לגבעות" של הבמאי כריסטיאן מונג'יו. בציון לשבח זכה הסרט "אוסלו, 31 לאוגוסט" של הבמאי יואכים טרייר. פרס על הישג אמנותי בקולנוע הישראלי מוענק לשחקנית אסיה נייפלד על תפקידה בסרט "חדר 514" של הבמאי שרון בר זיו.

ציון לשבח. "איגור ומסע העגורים"

במסגרת הפסטיבל העניק תא מבקרי הקולנוע פרסים לסרטים שהוקרנו במהלך השנה בארץ בקטגוריות: הסרט הזר הטוב ביותר, הסרט הישראלי הטוב ביותר ופרס לשחקן ולשחקנית בסרט ישראלי.

בקטגוריית הסרט הישראלי הטוב ביותר זכה סרטו של הבמאי מני יעיש – "המשגיחים". בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר זכה הסרט "היו זמנים באנטוליה" של הבמאי נורי בילג' סיילן.  פרס השחקנית מוענק השנה לשחקנית יעל טוקר על משחקה בסרט "רווקה פלוס" בבימויו של דובר קוסאשווילי. פרס השחקן מוענק לשחקן "רועי אסף" על משחקו בסרט "המשגיחים" בבימויו של מני יעיש.

הסרט "אני ביאליק" של אביב טלמור זכה בפרס "בחירת האביר" במסגרת פרינג'ידר לקולנוע עצמאי ואלטרנטיבי. כמו כן, זכו בפרס מיוחד הסרטים "גולדברג ואייזנברג" ו"רשימות קצמן".

בפורום הפיצ'ינג, שהסתיים ביום רביעי, זכו: התסריטים של דוד אקרמי ל"ויה דולורוסה" וגיא מאירסון ל"הנה השמש".  הסרט "ג'ינגל בלס" שכתבו מייקל מרקס ואיילת מישקובסקי, בבימוי סלאך זועבי, זכה למענק פיתוח מקרן מקור. ציון לשבח קיבל הסרט "5 סיפורי מבול", תסריט ובימוי: מורי לידר. מענק עידוד פיתוח קרן הקולנוע הישראלי הוענק לסרט "פסל הזהב", תסריט ובימוי איה סומך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן