Skip to content

נתניהו פתח את מערכת הבחירות: תנו לי מנדט מחודש

"החלטתי שטובתה של מדינת ישראל מחייבת הליכה לבחירות עכשיו. לישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים על מערכת בחירות ארוכה שתפגע קשה בכלכלת ישראל". כך אמר הערב ראש הממשלה. יחימוביץ' הזדרזה להציע את ה-29 בינואר, התאריך המוקדם ביותר שיאפשר היערכות תקינה של המפלגות. "בפועל, המדינה במערכת בחירות כבר חצי שנה וזהו מצב לא בריא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני מודה לאזרחי ישראל על הזכות הגדולה שניתנה לי לשרת אתכם כראש הממשלה ואני מבקש לקבל מהעם מנדט מחודש להמשיך להנהיג את מדינת ישראל". במילים אלה סיים הערב ראש הממשלה את הודעתו על הקדמת הבחירות – ובכך נפתחה רשמית מערכת הבחירות, שזה מספר חודשים כבר מתנהלת באופן בלתי רשמי בזירה הפוליטית.

"סיימתי היום את סבב השיחות וההתייעצויות עם ראשי מפלגות הקואליציה והגעתי למסקנה שבעת הזאת לא ניתן להעביר תקציב אחראי", נימק ראש הממשלה את הודעתו. "אנחנו עומדים בפתח שנת בחירות ולצערי בשנת בחירות קשה למפלגות לשים את האינטרס הלאומי מעל האינטרס המפלגתי. התוצאה של הדבר הזה עלולה להיות פריצה תקציבית והגדלה מסיבית של הגירעון – מה שידרדר אותנו מהר מאוד למצב של הכלכלות הקורסות באירופה.

"אני לא אתן שהדבר הזה יקרה כאן. בעת הזאת, מול שתי הטלטלות הגדולות סביבנו – הביטחונית והכלכלית – חובתי כראש הממשלה לשים את האינטרס הלאומי מעל לכל – ועל כן החלטתי שטובתה של מדינת ישראל מחייבת הליכה לבחירות עכשיו – ומהר ככל האפשר. למדינת ישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים על מה שבפועל תהיה מערכת בחירות ארוכה שתימשך שנה שלמה ותפגע קשה בכלכלת ישראל".

ראש הממשלה לא מסר מתי ייערכו הבחירות, אבל ההערכה במסדרונות הפוליטיים כי הבחירות ייערכו בסוף ינואר – או, לכל היותר, עד אמצע פברואר.

הודעתו של ראש הממשלה אמורה הייתה להימסר ביום שני הקרוב, עם תחילת מושב החורף של הכנסת. אולם הוחלט להקדימה כבר להיום.

"תנו לי מנדט". בנימין נתניהו מודיע על הקדמת הבחירות. (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
"מהר ככל האפשר". בנימין נתניהו מודיע על הקדמת הבחירות. (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

יו״ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, השוהה בביקור רשמי במוסקבה, הודיע הערב בהמשך להודעת נתניהו. כי יקדם את יציאת הכנסת לפגרת בחירות סמוך ככל האפשר לפתיחת המושב. לדבריו: ״טוב עשה רה״מ בהחלטתו לפזר את הכנסת. על הפרק ישנן הכרעות ברמה הלאומית, כמו תקציב, שהכנסת הנוכחית איננה מסוגלת לקבלן וטוב שייעשו לאחר הבחירות״. מוקדם יותר נועץ רה״מ ביו״ר הכנסת באשר לסדרי פיזורה של הכנסת. ריבלין הבהיר לנתניהו, כי לא יאפשר חקיקה פופוליסטית ובלתי אחראית במהלך הימים עד לפיזור הכנסת בפועל, וכי איננו רואה מניעה לכנס את הכנסת לקידום נושאים דחופים בעלי חשיבות לאומית גם במהלך פגרת בחירות, ובלבד שתהיה לגביהן הסכמה רחבה. ריבלין ינחת בישראל ביום א', עם תום ביקורו הרשמי ברוסיה.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הזדרזה להציע את ה-29 בינואר כמועד לבחירות לכנסת. יחימוביץ' אומרת כי זהו התאריך המוקדם ביותר שיאפשר גם היערכות תקינה של המפלגות. "בפועל, המדינה במערכת בחירות כבר חצי שנה וזהו מצב לא בריא ולא יציב, שיש להביאו לידי סיום במהרה", אמרה יחימוביץ'. "על הציבור לזכור כי נתניהו הולך לבחירות כדי להעביר מיד אחריהן תקציב אכזרי וקשה, שיגרום לפגיעה בחייו של כמעט כל אזרח במדינה, למעט בעשירים ביותר. הציבור יכריע בין שתי גישות -זו של נתניהו וזו שלי. בחירות אלו יכריעו בין כלכלת ג'ונג'ל אלימה לבין כלכלה הוגנת וחברה צודקת. מפלגת העבודה ערוכה לבחירות אידיאולוגית וארגונית וכבר קיימה סבב שיחות סביב המועד עם סיעות הבית".

יחימוביץ: "אני האלטרנטיבה". (צילום: אתר הכנסת)
יחימוביץ: "אני האלטרנטיבה". (צילום: אתר הכנסת)

יחימוביץ' מדגישה, כי מפלגת העבודה בראשותה היא האלטרנטיבה היחידה  לראש הממשלה נתניהו ולליכוד. "מפלגת העבודה החייתה באופן חסר תקדים סדר יום חיוני לחברה הישראלית של כלכלה הוגנת וחברה צודקת. הציבור שנותן אמון עצום במפלגת העבודה הבין כי ביטחון אינו רק ביטחון בגבולות אלא גם ביטחון של פרנסה, בריאות, קורת גג ואוכל במקרר, והבחירות האלה יוכרעו על בחירה בין שתי דרכים: האם נחיה כג'ונגל שבו החזק לוקח הכל או כחברה נאורה ומוסרית". יחימוביץ' אמרה כי היא שואפת לכך שמערכת הבחירות תהיה ערכית ותרבותית ותעסוק במהות.

ח"כ יחימוביץ' נמצאת כעת בכינוס של הפרלמנט האירופי ובשל הקדמת הבחירות תקטע את שהותה בבריסל ותשוב לארץ.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר קדימה שאול מופז אמר בתגובה להקדמת הבחירות: "זהו יום של תקווה לאזרחי מדינת ישראל. בתום ארבע שנות שלטון של הליכוד בראשות נתניהו, ישראל מבודדת מדינית וביטחונית ואיבדה את כושר ההרתעה וחברתית – זו ממשלה ללא מדיניות כלפי מעמד הביניים."

מופז: "אני האלטרנטיבה". (צילום: ציפי מנשה)
מופז: "אני האלטרנטיבה". (צילום: ציפי מנשה)

מופז הוסיף: "קדימה בראשותי היא האלטרנטיבה לממשלת הליכוד. כיהנתי כסגן ראש הממשלה, כרמטכ"ל וכשר ביטחון. לקדימה בראשותי יש את הניסיון הנדרש, האחריות והיכולת להנהיג את ישראל ואני קורא לכל מי שרוצה להחליף את נתניהו להצטרף אלי. זה אפשרי".

יו"ר "קדימה" לשעבר, ציפי לבני, הגיבה בעמוד הפייסבוק שלה על הודעת נתניהו: "כעת, משהוברר שישראל עומדת בפני בחירות מוקדמות, חשוב לי לומר כמה מילים שאינן עוסקות בי באופן אישי, אלא בעיקרון:

"ארבע שנים מאז הבחירות האחרונות ועד ליום שבו ישראל צריכה לבחור את דרכה מחדש. ארבע שנים בהם ישראל הפכה להיות מבודדת ומסוגרת, שנים בהם הוקפא התהליך המדיני שהוא הפיתרון היחיד לשמירה על ישראל כמדינה יהודית. שנים בהם השתלטו על המילים 'מדינה יהודית' תכנים דתיים קיצוניים שפגעו ובאו במקום האחדות הלאומית, שנים בהם העמיקו הפערים החברתיים וגבר אי השוויון בנטל. שנים בהם גדל הנטל הכלכלי על אזרחי ישראל המשרתים, הלומדים העובדים ומשלמי המיסים. כל זה אינו מכת טבע, הוא תוצאה ישירה של מדיניות ממשלת נתניהו.

"ישראל שאנו אוהבים". ציפי לבני. (צילום: ציפי מנשה)
"ישראל שאנו אוהבים". ציפי לבני. (צילום: ציפי מנשה)

"ישראל שאנחנו אוהבים היא מדינה יהודית ודמוקרטית, מדינה מתקדמת שהיא חלק מהעולם. מדינה חזקה מבפנים ומחוזקת מבחוץ שיכולה להתמודד בדרך אחרת עם האיומים שקיימים בשכונה המורכבת בה אנחנו חיים", אומרת לבני. "ישראל שצדק חברתי מתורגם בה לאחריות ממשלה כלפי אזרחיה. חברים וחברות זוהי הצומת בה ישראל נמצאת היום וזאת הבחירה המונחת לפתחו של כל אזרח."

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, אמרה בתגובה: "הגיע הזמן שנתניהו יגאל את אזרחי ישראל ממרותו, הגיע הזמן לממשלת שמאל. ראש הממשלה מקדים את הבחירות כדי להימלט מלהגיש לציבור את החשבון על  השעבוד המופקר של כל משאבי המדינה למתנחלים, לחרדים ולבעלי ההון באריזה של תקציב גזירות. מרצ בהנהגתי מוכנה לבחירות כמפלגת השמאל של ישראל, כדי להחליף את ממשלת הימין ולא כדי לחבור אליה, בניגוד לגורמי אופוזיציה מסוימים״.

"הגיע הזמן לממשלת שמאל". זהבה גלאון. (צילום: אתר הכנסת)
"הגיע הזמן לממשלת שמאל". זהבה גלאון. (צילום: אתר הכנסת)

תגובת האיחוד הלאומי: ״האיחוד הלאומי מברך על הודעת רה״מ להקדים את הבחירות ולתת לציבור הציוני והאמוני לתפוס סופסוף את את מקומו הראוי במגרש הפוליטי. בבחירות הקרובות תחזור הציונות היהודית והאמונית ל-12 מנדטים לפחות ברשימה מאוחדת של האיחוד הלאומי והבית היהודי. בבחירות האלה יגלה נתניהו שהציבור רוצה מנהיגות חדשה, ציונית ואמונית. בבחירות האלה רצים ביחד״.

השר משה (בוגי) יעלון: "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה ביותר בנסיבות הקיימות, כשהודיע הערב על הקדמת הבחירות. זהו צעד הכרחי בעקבות הקושי הפוליטי להעביר תקציב אחראי שיאפשר למדינת ישראל לעמוד באתגרים הכלכליים נוכח המשבר העולמי, כפי שקורה בארבע השנים האחרונות בהן מובילה ממשלת הליכוד את ישראל. אני מאמין כי הציבור בישראל יידע להעניק לממשלת הליכוד בראשות בנימין נתניהו מנדט לארבע שנים נוספות, בהן נדע להמשיך להתמודד באחריות ובהצלחה עם האתגרים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים שניצבים בפנינו".

ח"כ יואל חסון (קדימה): "הודעתו של נתניהו על הקדמת הבחירות – האות לסוף שלטונו של נתניהו. להערכתי, ראש הממשלה יהיה מופתע לרעה מתוצאות הבחירות. המירוץ התחיל והכל פתוח – העם חפץ בשינוי, מדינת ישראל חייבת שינוי ובכוונתי לעשות הכל כדי להוביל לשינוי הזה".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד): "לכלכלת ישראל אין זמן לבחירות ארוכות ויקרות. חייבים לקבוע מועדים מידיים בכדי למנוע מרמת אי הוודאות במשק לזנק לרמות מזיקות ולייצב את ישראל על מסלול צמיחה המונח על תקציב חדש ואחראי".

יו״ר ועדת הכנסת, ח״כ יריב לוין: ״ההכרזה על הבחירות היא סופה של השותפות המאולצת עם אהוד ברק. ישראל זקוקה לממשלה נטולת ברק ויחימוביץ׳, ואני מאמין שהציבור יעניק לנו את המנדט להרכבת ממשלה שכזו.״

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל): "זו ממשלה כושלת בתחום החברתי, הכלכלי והמדיני וכהונתה הייתה בשל העדר אופוזיציה אמיתית וגדולה. רעם תעל הסיעה הערבית הגדולה מוכנה לבחירות ותמשיך להוביל בקרב המצביעים שלנו".

בחירות תוך שלושה חדשים. נתניהו. (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
בחירות תוך שלושה חדשים. נתניהו. (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

ב"גיבושון" שערך נתניהו לחברי הקואליציה במעונו הרשמי, לפני כשלושה שבועות, הוא שידר כוונה ברורה להמשיך את הקדנציה עד לסיומה החוקי. נתניהו שיבח את הקואליציה ה"יוצאת מן הכלל" ואמר שהיא הביאה "תוצאות גדולות לאזרחי מדינת ישראל". נתניהו אף אמר: "היציבות השלטונית שלנו מעניקה המון לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל. כדי להמשיך בעשייה וביציבות אנחנו צריכים להעביר תקציב אחראי. בישיבות שערכתי עם ראשי הסיעות, אני יכול להגיד שכולם רוצים עכשיו. ואם אנחנו רוצים, אנחנו יכולים – זה תלוי רק בנו".

אולם, בינתיים התברר לנתניהו, כי רוב ראשי מפלגות הקואליציה מוכנים לקצץ בתקציב המדינה – ובתנאי שזה לא ייעשה בחלקתם. במקביל יצר נתניהו את המשבר עם שר הביטחון, אהוד ברק – משבר שהסתיים באופן זמני בלבד ב"שיחת הנזיפה" ביום שישי ובהודעה שבה התיישר ברק בקו של ראש הממשלה והודיע כי "שר הביטחון רואה עין בעין עם ראש הממשלה את ההתמודדות עם האיום האיראני על כל היבטיו, וכן את ניהול היחסים עם ארצות הברית בהובלת ראש הממשלה".

2 Comments

  1. פנינה כץ
    9 באוקטובר 2012 @ 19:27

    מעולה צבי.
    שווה להזכיר את אימתו מאהוד אולמרט והצורך שלו לקצר את האופציה שאהוד אולמרט
    יספיק לתפוס תאוצה. ביבי פסיכולוגית פועל רק כשהוא בחרדה.
    חרדה היא המוטיב המניע שלו.
    ועל החלטתו זו נשאר לי רק להוסיף פזמון מרגש של האחיות פוינטרס:
    I'm so excited, and I just can't hide it.
    I'm about to lose control and I think I like it.
    I'm so excited, and I just can't hide it.

  2. מה את אומרת?
    9 באוקטובר 2012 @ 19:25

    נראה כי הרצון של שלי להקדים את הבחירות לינואר מעיד על פחד מירידת המומנטום שלה. לדעתי הבחירות יהיו בסוף מרץ

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן