Skip to content

"NFT" תובעת את "מקדונלד'ס"

"אן.אף.טי" טוענת ש"מקדונלד'ס" הציגה מצג שווא של מו"מ על רכישת מטגנת, במטרה לשים ידה על הטכנולוגיה הייחודית • לדבריה, הייחוד במכונה הוא הפחתת כמות השומן בטוגנים והשמן שנדרש להכנתם בכ-50%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת "אן.אף.טי-מזון" הגישה תביעה על סך 6 מיליון שקל כנגד "מקדונלד'ס", בעילה של עשיית שימוש ללא רשות בקניין רוחני ובסודות מסחריים, על ידי גזילת פיתוח הנדסי בעל תכונות ואלמנטים מובהקים במכונה לטיגון טוגנים אותה פיתחה.

תמונה קומית של הליצן של מקדונלד'ס נעצר, מתוך: http://eincyclopedia.wikia.com
תמונה קומית של הליצן של מקדונלד'ס נעצר, מתוך: http://eincyclopedia.wikia.com

בתביעה, שהוגשה על-ידי עוה"ד בנימין לבנטל ושמעון חסון, נכתב כי "מקדונלד'ס" עשתה שימוש לרעה בכוחה והביאה את נציגי "אן.אף.טי" לארצות הברית, לשם הצגת המטגנת פרי פיתוחה של "אן.אף.טי", כדי לבחון את תכונותיה לצורך רכישה אפשרית, אך זאת כפי שהסתבר בדיעבד, ללא כל כוונה אמיתית להתקשר עם "אן.אף.טי", אלא בכדי לשים את ידיה על הפיתוח והטכנולוגיה הייחודית שפיתחה למכונה לטיגון טוגנים, ולעשות בה כבשלה.

לטענת "אן.אף.טי", העוסקת בין היתר בפיתוח מוצרים למטבח המוסדי, היא פיתחה במהלך שנת 2004 מטגנת חדשנית שכללה חידושים רבים ביחס למטגנות שהיו קיימות בשוק עד אותו זמן, הן בתחום הבריאותי, הן בתחום החסכוני והן בתחום הבטיחותי. לדבריה, יתרון גדול של המטגנת מתוצרתה היה נעוץ בכך שהמוצר שהופק ממנה הביא למוצר בריא בצורה ניכרת בהשוואה למוצרים שיוצרו במטגנות שהיו קיימות באותו הזמן, שכן אחוז השומן שנותר בטוגנים לאחר התהליך, היה נמוך בכ-50% מאחוז השומן בטוגנים שטוגנו במטגנות שהיו קיימות באותה העת.

בנוסף, המטגנת החדשה חסכה בכמויות השמן שנדרשו לשימוש במטגנות בשיעור של כ-50%, דבר שהפך את המכונה פרי פיתוחה לרווחית ביותר ואת החיסכון בשמן ל"עסק" בפני עצמו. החברה מוסיפה, כי שאיפתה כפי שהוצגה ל"מקדונלד'ס" הייתה להביא לטיגון טוגנים בריאים בהרבה ויתרונה של המטגנת מתוצרתה היווה מענה לבעיית ההשמנה העולמית שרווחה בארה"ב ביתר שאת.

בתביעה נאמר, כי "אן.אף.טי" העבירה ל"מקדונלד'ס" את בקשת הפטנט אותה הגישה בגין המטגנת פרי פיתוחה, וכן שרטוטי ותמונות המטגנת ומסמכים סודיים נוספים לרבות כאלו שאינם נכללים בבקשות הפטנט. אולם, לתדהמתה התברר לה,  כי "מקדונלד'ס" ניצלה את האמון שניתן בה באופן בוטה ועשתה שימוש בלתי מורשה במסמכים הסודיים שנשלחו אליה, לצורך יצירת מטגנת המפרה את זכויות היוצרים ואת זכויותיה האחרות של "אן.אף.טי" בפיתוח שלה, והנושאת בתוכה את הטכנולוגיות והרעיונות אותם חשפו אנשי החברה בפני "מקדונלד'ס" בתום לב ותוך כדי משא ומתן מספר שנים קודם לכן.

לדברי "אן.אף.טי", "מקדונלד'ס" אף מעלה באמון הציבור, בכך שמנעה פתרון בריאותי אולטימטיבי לצרכן, רעיון שהציגה בפניה כחלק מהפיתוח שלה ונזנח על ידה במישור הבריאותי, כך שהפיתוח נוצל למישור החיסכון המסחרי, וכך על רקע בעיית ההשמנה אדירת הממדים השוררת בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט, "ויתרה" "מקדונלד'ס" במחי יד על ההזדמנות לייצר צ'יפס בריא הרבה יותר לצרכן, ובכך לתרום תרומה משמעותית בקנה מידה עולמי לבעיית ההשמנה, והסתפקה בגזילת הרעיון והפיתוח של "אן.אף.טי", לצרכיה המסחריים.

בתביעה נאמר,כי גזילת הטכנולוגיה והרעיונות של "אן.אף.טי" הסבה לה נזקים ישירים הנאמדים בכ-4 מיליון שקל ובנוסף היא זכאית לפיצוים ללא הוכחת נזק כתוצאה מגזל סודותיה המסחריים, ופיצויים בגין הרווחים שהפיקה "מקדונלד'ס" כתוצאה מכך. בשלב זה ועד לדיון וההכרעה בבקשה למתן חשבונות כנגד "מקדונלד'ס" העמידה "אן.אף.טי" את סכום התביעה על סך 6 מיליון שקל לצרכי אגרה. בנוסף מתבקש בית המשפט לאסור על "מקדונלד'ס" לעשות כל שימוש במטגנת או בגרסאות מתקדמות של מטגנות המבוססות עליה.

"מקדונלד'ס ישראל" לא מסרה תגובה, בטענה שהתביעה הוגשה נגד "מקדונלד'ס" העולמית.

הידיעה פורסמה ב"פקספוד" – עיתון למקבלי ההחלטות בענף המזון והמשקאות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן