Skip to content

התחמקויות והונאות בקבוצה של לאנס ארמסטרונג

ארמסטרונג כפה גם על עמיתיו להשתמש בסמים, והם מספרים על עירויי דם, זריקות מי מלח, שינוי תאריכי מרשמים ואזהרות מפני בדיקות קרבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלילה פורסמו ממצאי הרשות האמריקנית למאבק בשימוש בסמים בספורט וחשפו עדויות על שימוש נרחב בסמים של לאנס ארמסטרונג, שזכה שבע פעמים במרוץ הטור-דה-פראנס, ואילץ גם את עמיתיו לקבוצה להשתמש בהם. כך מדווחת רשת CNN.

בעדויותיהם חשפו עמיתיו לשעבר של ארמסטרונג בקבוצת שירות הדואר האמריקני מגוון רחב של טכניקות, שנועדו לעקוף את משטר בדיקות הסמים. מתברר שהשיטה הטובה ביותר לעבוד על פקחי הסמים היתה פשוט לא לפתוח את הדלת.

"התחבאנו," העיד טיילר המילטון, רוכב לשעבר בקבוצה. "בעת ההיא, משטר הבדיקות של כל הרשויות שעסקו בכך, היה נזיל למדי." האיגוד הבינלאומי לאופניים: "לא נהג אפילו לערוך בדיקות שלא בזמן תחרויות. אם פקח הופיע לפתע, יכולת לדלג על הבדיקה אפילו אם לא טרחת לפתוח את הדלת. בכל מקרה, שום צעד לא ננקט לפני שהחמצת שלוש בדיקות. לכן, התחמקות מבדיקות היתה רק עוד דרך אחת לעבוד על השיטה."

לאנס ארמסטרונג בקבוצת הדואר האמריקני, 2002 (צילום: Benutzer:Hase ; ויקימדיה)
כך חולפת תהילת עולם. לאנס ארמסטרונג בקבוצת הדואר האמריקני, 2002 (צילום: Benutzer:Hase ; ויקימדיה)

הצוות של הקבוצה: "היה טוב בלנחש מתי ייבחנו הרוכבים ונהנה כנראה ממידע פנימי על הבדיקות," נכתב בדו"ח המכיל 200 עמודים כמעט, הנתמכים במאות עמודי מסמכים תומכים. כאשר ניסה ארמסטרונג לערוך קמבק בשנת 2009, קבוצתו, אסטאנה: "נהנתה ממידע חסוי או מיתרון זמן במהלך בדיקות סמים." ובשנת 2010, ארמסטרונג עצמו: "סיפק מידע שגוי וחלקי על מקום הימצאו, וכך הקשה על פקחי הרשות האמריקנית למאבק בסמים בספורט לערוך לו בדיקות בין תחרויות." ארמסטרונג הכחיש בעקביות שהוא משתמש בסמים, ועורך דינו כינה אתמול, רביעי, את חקירת הרשות "ציד מכשפות." אך בקיץ הוא חדל להתמודד נגד הטענות נגדו, והוא צפוי לאבד את כל תאריו.

הרוכבים סיפרו גם על תזמון השימוש באריתרופויאטין, EPO, המעלה את ספירת הכדוריות האדומות בדם הנושאות חמצן אל השרירים, כדי להימנע מחשיפה. עד שנת 2000 אי אפשר היה לזהות את החומר בדם ובהווה אפשר לזהותו בפרק זמן קצר. הרוכבים נהגו לקצר את פסק הזמן הזה עוד באמצעות הזרקת החומר לווריד, לא מתחת לעור, כך שהוא יעלם "בתוך שעות אחדות."

בדרך דומה מאוד הם השתמשו בטסטוסטרון, נטלו מינונים קטנים בלילה, כדי שיוכלו לעבור את בדיקות הסמים בבוקר. כמו כן, לפני בדיקות שבודקות צפיפות תאי דם, הם הזריקו תמיסות מלח לדילולו. הפטנט הזה חייב לפעמים תמרונים משעשעים, ולפעמים היה כפשע בינם לבין לכידתם, סיפרו הרוכבים.

בסבב תחרויות אליפות העולם בשנת 1998, הופיעו בוחני האיגוד הבינלאומי במפתיע והחלו להתארגן במלונית שבה שהו ארמסטרונג וצוותו. רופא של הקבוצה חמק החוצה אל המכונית, שלף ממנה בקבוק תמיסת מלח "והגניב אותה ממש מתחת לאף המפקח אל חדרו של ארמסטרונג," נכתב בדו"ח.

עמיתו לקבוצה, ג'ונתן ווטרס, סיפר לחוקרים שאחר כך: "התפוצצנו מצחוק על איך שהוא הצליח להגניב את התמיסה ולהערות אותה ללאנס ממש מתחת לאף של פקח האיגוד."

ארמסטרונג לא הסתפק רק בסימום עצמי, אלא כפה גם על עמיתיו לקבוצה ללכת בדרכיו הנלוזות: אחד מהם, כריסטיאן ואן ולד, סיפר שאחרי ניצחונו הרביעי של ארמסטרונג בטור דה פראנס, בשנת 2002, הוא נקרא לפגישה עם ארמסטרטנג, שנזף בו על שהוא אינו מקפיד דיו על תוכנית הסימום של דוקטור פרארי. "יצאתי מהשיחה בלי שום ספק בכך שאני שקוע בצרות והדרך היחידה להתקדם בקבוצה של ארמסטרונג היא ללכת עד הסוף עם תכנית הסימום של דוקטור פרארי."

הדו"ח אינו חוסך במילים. מצוין בו שהתנהגותו של ארמסטרונג היא למעשה הפרה מפורשת של התקנות נגד שימוש בסמים, בכך שסייע ועודד שימוש בלתי חוקי בהם. הוא מכונה בו "אוכף תכנית הסימום של דוקטור פרארי."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן