Skip to content

יעלון נגד ברק: "העלה את ישראל על העץ – וברח"

השר לעניינים אסטרטגיים, שהופיע באירוע שבתרבות, תקף את ברק גם בפרשת מינוי הרמטכ"ל וטען כי התנהגותו מול אשכנזי הייתה "לא ראויה"; על נשיא מצרים אמר: "אם זה היה תלוי בנשיא המצרי הוא מיד היה מבטל את הסכם השלום איתנו מעצם היותו איש האחים המוסלמים"; בנושא רמת הגולן טען כי למיטב ידיעתו נתניהו לא ויתר על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, תוקף בחריפות את שר הביטחון אהוד ברק ומאשים אותו כי בעניין האיראני "העלה את מדינת ישראל על העץ – וברגע האחרון ברח". השר יעלון אמר את הדברים האלה באירוע "שבתרבות" ברמת חן.

"סיכולים ממוקדים, שהביאו את החמאס לבקשת הודנא". יעלון (צילום: מישל גירון)
"סיכולים ממוקדים, שהביאו את החמאס לבקשת הודנא". יעלון (צילום: מישל גירון)

"קרה משהו בסיפור האיראני שהוא בהחלט לא תקין, ועל זה ראש הממשלה זעם על שר הביטחון – כששר הביטחון העדיף שיקולים פוליטיים על שיקולים לאומיים", אמר יעלון. "ראש הממשלה סבר ששר הביטחון איתו בנושא האיראני לאורך כל הדרך. היו אפילו תדרוכים בנושא שלא את כולם אהבתי, ובסוף שר הביטחון העלה את מדינת ישראל על העץ, ברגע האחרון ברח – ועוד הציג את עצמו כמתון. לא עושים דברים כאלו ומשעבדים אינטרסים ביטחוניים לטובת אינטרסים פוליטיים. כשאתה מציג את עצמך כמישהו שממתן ומוכן לוותר, אז אתה זוכה לנקודות גם בארצות הברית ומשפיע על האלקטורט גם כאן. זה היה מעשה שלא ייעשה.

"האופציה הצבאית מול איראן צריכה להיות הדבר האחרון", המשיך ואמר יעלון. "היה נכון להטיל סנקציות כלכליות כבר מזמן, וגם היום לא מוטלות כל הסנקציות. נמתין לראות את הסנקציות שמתוכננות מצד האירופים השבוע. בסופו של דבר ניתן להביא להפסקת פרויקט הגרעין האיראני ללא הפעלת כוח צבאי, וכדי לעשות את זה צריך להביא אותו לדילמה האם הוא ממשיך בפרויקט או שורד. המשטר האיראני נמצא בפני שוקת שבורה כלכלית. אבל כל זה לא יהיה אפקטיבי אם לא תהיה אופציה צבאית אמינה. לצערי, דווקא העמדה האמריקנית לא שכנעה את האיראנים שיש נחישות במערב ללכת כל הדרך".

השר יעלון המשיך ותקף את ברק, גם בנושא פרשת מינוי הרמטכ"ל וקרא להארכת תקופת הכהונה של הרמטכ"לים, באופן קבוע, לארבע שנים. "אני חושב שהתנהלות מול הרמטכ"ל אשכנזי, בשאלת מינוי הרמטכ"ל גלנט ומינוי הרמטכ"ל גנץ תוך קציבת כהונתו לשלוש שנים, הייתה התנהלות לא ראויה", אמר יעלון. "הייתה פונקציה של גחמות פוליטיות שפגעה במוסד הרמטכ"לות. צריך לקבוע שרמטכ"ל יכהן ארבע שנים ולא להשאיר את זה לפוליטיקאים כאיזשהו מנוף נגד הרמטכ"ל. ברגע שאתה קוצב את כהונת הרמטכ"ל לשלוש שנים, הרמטכ"ל תלוי בשר הביטחון. שלוש שנים זה לא מספיק. ארבע שנים זו תקופת הכהונה הראויה, עם אופציה להארכה לשנה נוספת. אני חושב שבני גנץ הוכיח שהוא רמטכ"ל ראוי, שקול ובהחלט צריך להאריך את כהונתו בשנה נוספת".

בנושא המצרי אמר יעלון: "גבול השלום של מצרים הוא הגבול החם ביותר כרגע. בסיני נוצרה מציאות, בה חצי האי סיני הפך להיות גן עדן של טרור. הקמת המכשול זה חלק מהמענה לארגוני הטרור שנמצאים שם. יש לנו בעיה, כי אנו לא יכולים שם לפעול כמו שאנחנו פועלים בעזה. אנו רואים את המשטר המצרי אחראי לעניין, תובעים ממנו לממש את הריבונות שלו שם באשר לקיני הטרור שצמחו בסיני ובאשר להברחות הנשק מסודן ומלוב.

"אם זה היה תלוי בנשיא המצרי, הוא מיד היה מבטל את הסכם השלום איתנו מעצם היותו איש האחים המוסלמים", אמר יעלון. "אבל כל עוד הוא תלוי בסיוע אמריקני, ויש זיקה בין זה לבין המחויבות שלו להסכם השלום, הוא נאלץ להיות מחויב להסכם. הייתי רוצה נורמליזציה עם כל מדינות ערב, אבל מה לעשות שגדלים דורות לשנוא אותנו. זה לא הולך כל כך מהר. לכן אין די בנייר כתוב, שמנוסח על ידי משפטנים. צריך אינטרסים שיהיו בהם מקלות עבים וגזרים. כרגע, בגלל האינטרסים, הנשיא המצרי מחויב להסכם השלום".

השר יעלון הודה, כי במצב הקיים, ההרתעה נגד הישות החמאסית ברצועת עזה היא הרתעה חלקית בלבד ואמר כי סיכול ממוקד אינטנסיבי הוא חלק מהמענה הדרוש: "אין ספק שרצועת עזה היא ישות עוינת שפועלת כדי לפגוע בנו. במצב הזה אנחנו צריכים להרתיע אותם. ההרתעה היא חלקית, אבל אילו לא הייתה הרתעה בכלל הם היו יורים יום יום. התפקיד שלנו זה לגבות מהם מחיר כזה שירתיע אותם מלחדש את ההתפרצויות לעיתים תכופות יותר. יכול להיות שיגיע מצב שבו נצטרך לפעול באופן יותר חזק. אין ספק שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, שיבינו שלא ישתלם להם לעשות פרובוקציות מסוג זה. סיכול ממוקד אינטנסיבי הוא חלק מהמענה. כשהייתי רמטכ"ל היו לנו תקופות בעזה, כתוצאה מסיכולים ממוקדים, שהביאו את החמאס לבקשת הודנא".

בנושא רמת הגולן אמר יעלון, שלמיטב ידיעתו נתניהו לא ויתר על הרמה: "לגיטימי שראש ממשלת ישראל יפתח ערוצים באופן דיסקרטי מול גורמים בסביבה. ידנו שלוחה לשלום לכולם, ובתנאי שאנחנו לא שואלים מיד מאיזה שטח אנחנו נסוגים כדי להשיג שלום. היה ניסיון לשבור את ציר הרשע. אם מישהו מדבר על נסיגה מרמת הגולן, אז השנתיים האחרונות מוכיחות איזו טעות קשה הייתה לו היינו הולכים למהלך הזה. אפשר לייצב מצב שבו איננו מוותרים על רמת הגולן. רמת הגולן היא נכס ביטחוני".

מנכ״ל מפלגת העצמאות, אושי אלמליח, אומר בתגובה לדברי משה יעלון: "צורכי הפריימריס בליכוד והצורך להתחנף לימין הקיצוני בליכוד, גוררים את משה (בוגי) יעלון לאמירות פתטיות. שר הביטחון, אהוד ברק, פועל וימשיך לפעול להתמודדות עם האיום האיראני, לחיזוק ביטחונה של ישראל ולהעמקת יחסיה עם ארה"ב".

גם ברק עצמו הגיב לדברי יעלון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "בוגי  לקה ב'פריימריטיס'", אמר ברק. "'פריימריטיס' זו מחלה שתוקפת את חברי הליכוד. במפלגת העבודה, בליכוד וב'קדימה' יש פריימריז. אצלנו אין. אנחנו נשב ונסדר את הסדר של האנשים – הפריימריטיס המובהק מביא את בוגי לאמירות פתטיות וחבל".

ברק הוסיף: "כל מי שרוצה חוות דעת על בוגי כפוליטיקאי, אני יכול לתת חוות דעת, כחייל זה דבר אחר, אני ממליץ לקרוא ספרו של דובי וייסגלס על שרון ויימצא שם תיאור של התנהגותו הפוליטית של בוגי".

1 Comment

  1. Omessi
    13 באוקטובר 2012 @ 19:23

    זה טריק ידוע, עוד מהימים העליזים בסיירת.
    היינו מעלים מישהו על עץ ובורחים. היה כיף.
    הבעיה היא שיש כאלה שנשארו עד היום על העץ ופוחדים לרדת.
    בוגי, למשל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן