Skip to content

שביתת רעב בכלא הזרים בסהרונים, ייאוש ופחד

מאות מבקשי מקלט מאריתריאה הכלואים בסהרונים שבתו רעב במחאה על כליאתם הממושכת. שיחה לילית מהכלא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אל תגידי לאף אחד את השם שלי, אני מפחד ממה שיעשו לי כאן אם ידעו שדיברתי" – כך התחילה שיחת הטלפון הלילית שקיבלתי מכ', בן 23, שכלוא כבר 11 חודשים בכלא סהרונים. לדבריו, ביום שני שעבר, פרצו העצורים האריתראים בסהרונים בשביתת רעב במחאה על מאסרם לשלוש שנים לפחות, זאת על פי החוק החדש למניעת הסתננות. כאלף גברים, נשים וילדים המוחזקים באגפים 8, 4 ו-3 הפסיקו לאכול למשך שבוע, עד אתמול (ב'). כמה מהשובתים חשו ברע ונזקקו לטיפול רפואי.

בהיסוס הוא מספר על עצמו: הוא ברח מאריתריאה משירות צבאי כפוי שעליו לא רצה להרחיב את הדיבור, אך סיפר שמאז שברח מהמדינה, אסרו השלטונות את אִמו והיא נמצאת במאסר עד עכשיו. השלטונות דורשים סכום גבוה מאוד (שווה ערך ל-4,000 דולר) תמורת שחרורה.

כ', שסירב להזדהות כי הוא חושש שייענש על ידי הנהלת הכלא, מספר באנגלית כי 64 נשים מאגף הנשים, בו הן כלואות עם ילדיהן, הן שיזמו את שביתת הרעב. הוא מספר כי אתמול הן הוצאו מכלא סהרונים ונלקחו "לכלא לא-ידוע", כדבריו. גם הוא זומן אתמול לשיחה עם הסוהרים, שהבהירו לו שאם ימשיך בשביתה יילקח גם הוא לכלא אחר, "רחוק". כשכ' מספר זאת, קולו מלא אימה. עבור אריתראים, להילקח לכלא "אחר" משמעו לרוב עינויים ואף מוות. באריתריאה אנשים נעלמים תדיר במרתפי בתי הכלא בלי שאיש יידע מה עלה בגורלם. הסוהרים אולי אינם טורחים להסביר לכ' ולחבריו לאן הועברו הנשים והילדים, והם כבר מריצים בראש את התרחישים הגרועים ביותר.

שלוש שנים לפחות. מתקן סהרונים שבקציעות (צילום: לסה פסה)

"הם נתנו להם זריקות" הוא מספר על העצורים שחשו ברע ופונו, "אני לא יודע מה יש בהן". הפחד ניכר בקולו. "אל תדאג, זו בטח אינפוזיה לתת להם נוזלים", אני אומרת, "אני בטוחה שלא יפגעו בהן ושהן בסדר". "לא אכפת להם מאיתנו", הוא אומר לי. "הם אמרו להם 'אינשאללה תמותו' כשלקחו אותם". הרקע שלו והזרות גורמים לו לפרש דברים בצורה מוטעה, אני חושבת, אבל אי אפשר לטעות בייאוש העמוק, בהשפלה ובפחד הממשי שהוא מרגיש לשלומו.

כ' מספר כי בסהרונים יש כאלף כלואים אריתראים, לצד סודאנים ואתיופים הכלואים באגפים נפרדים. ישנם אגפים לגברים ונערים, ואגפים לנשים וילדים. באגף 8, הגדול ביותר, מוחזקים כ-500 גברים ונערים אריתריאים. שביתת הרעב, שהחלה באגף הנשים, היא תוצאה של הייאוש המצטבר של מי שכלואים כבר חודשים ארוכים ולאחרונה הוסבר להם כי יושארו במאסר שלוש שנים לפחות. "השופט אמר לנו שיש חוק חדש ושנהיה בכלא שלוש שנים וחצי. אנחנו לא יכולים להיות בכלא. ברחנו לכאן כי חשבנו שפה יהיה טוב. אנחנו מעדיפים שיחזירו אותנו לאריתריאה ונהיה בכלא שם. אמנם זה כלא מתחת לאדמה, הרבה יותר גרוע, אבל שם לפחות זה המדינה שלנו, אולי אנחנו צריכים לעבור את זה. אנחנו לא יכולים להיות פה שלוש שנים וחצי בכלא", כך הוא אומר.

בסוף השיחה הוא מפתיע ושואל בעברית: "את מדברת עברית?" ומגיב בהתרגשות כשאני עונה לו בעברית, נהנה להשתמש בה. הוא מספר שיש לו מילון אנגלי-עברי וכך הוא לומד עברית בכלא, לבד.

[related-posts]

דוברת שב"ס מסרה, כי "במהלך השבוע שעבר נקטו חלק מהמוחזקים במתקן סהרונים צעדי מחאה על עצם החזקתם במשמורת, צעדים שהתבטאו בהחזרת מספר בודד של ארוחות ולא בשביתת רעב. מדובר בכחמש מאות בסך הכול שלקחו חלק באקט המחאה ואף אחד מהם לא נזקק לטיפול רפואי בשל כך. מאתמול, ולאחר שיחה עם פיקוד בית הסוהר, שבו כולם לאכול באופן סדיר. החזרת ארוחה נחשבת לעבירת משמעת ולכן משתמשים גם באזהרה ובהעברה לכלא אחר. עם זאת, הנשים שהועברו עברו לאגף חדש ומשופר בסהרונים ולכן אין מדובר בענישה כי אם בשיפור התנאים.

"שירות בתי הסוהר אחראי לאפשר את המפגשים עם עורכי הדין ולראייה תנועת עורכי הדין ונציגי הארגונים השונים הפועלים בתחום מתקני המשמורת. כל מידע הנוגע לעצם צווי המשמורת וזכויות הערעור עליהם, הינו באחריות הגורם האחראי על הוצאת הצו וההליכים השונים בעניינם של המסתננים".

ממשרד הפנים, הגורם האחראי, נמסר כי כל המתרחש בכלא הוא באחריות שב"ס.

אליזבט צורקוב, פעילה ב"מוקד סיוע לעובדים זרים", אמרה: "כליאה ממושכת ללא משפט ביחס למבקשי מקלט היא חסרת תקדים בעולם המערבי ועומדת בסתירה ברורה למחויבויות הבין-לאומיות של ישראל. אני מבינה ללבם של הפליטים שהחליטו לשבות רעב כאשר הבינו כי אף שלא ביצעו כל פשע, הם ייכלאו בתנאים קשים ביותר לתקופה של לפחות שלוש שנים. מקומם של מבקשי מקלט, משפחות, ילדים וקורבנות עינויים הוא לא במחנות כליאה באמצע המדבר. במקום לכלוא אנשים חפים מפשע ללא משפט, על ישראל לבדוק את בקשות המקלט של בני האדם המגיעים מהגבול ולהעניק להם את הזכויות המגיעות להם מתוקף אמנת הפליטים שישראל חתמה ואישררה".

 

1 Comment

  1. א_85
    16 באוקטובר 2012 @ 9:56

    כמו בסרט 'מאחורי הסורגים' :\
    http://www.youtube.com/watch?v=IJTBNb9sq7E

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן