Skip to content

פרס: "ישראל כולה צריכה לומר תודה לעולים יוצאי אתיופיה – ולא ההיפך"

הבוקר ביקר הנשיא בבית ספר "ראשית" בירושלים, המשלב תלמידים בני העדה האתיופית וילדי ותיקים. כשהתייחס לתופעת הגזענות סיפר גם על חבלי הקליטה שלו:"כשעליתי לישראל בגיל 11, הילדים בכיתה לעגו לי על העברית שלי ועל המראה הגלותי שלי. נעלבתי מאוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר ביקר הנשיא בבית ספר "ראשית" בירושלים, המשלב תלמידים בני העדה האתיופית וילדי ותיקים. כשהתייחס לתופעת הגזענות, סיפר  גם על חבלי הקליטה שלו:"כשעליתי לישראל בגיל 11, הילדים בכיתה לעגו לי על העברית שלי ועל המראה הגלותי שלי. נעלבתי מאוד"

מאת צבי זינגר

"הגזענים בישראל צריכים להתבייש -אנו גאים בכם ואומרים להוריכם תודה שעלו לישראל ". כך אמר הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, לתלמידים יוצאי אתיופיה, בבית הספר "ראשית" בירושלים. בית הספר משלב תלמידים  בני עולים יוצאי אתיופיה לצד ילדי משפחות ותיקות, השייכות לקיבוץ העירוני ראשית.

הנשיא פרס: "הגזענים צריכים להתבייש". תצלום: עמוס בן גרשום/לע"מ

הנשיא התקבל בשירת מקהלת הילדים, חיבק ולחץ את ידי הילדים בחום וביקש לשמוע מהם על תחושותיהם נוכח האירועים האחרונים וכן ללמוד מקרוב אחר הצלחת בית הספר בקליטה ובשילובם של הילדים יוצאי אתיופיה.

עמנואל , תלמיד כיתה ו', שאל את הנשיא על עמדתו ביחס לגילויי הגזענות החמורים והנשיא השיב: "כל אדם בישראל צריך לחוש בושה נוכח המראות להם היינו עדים בימים האחרונים. אנחנו, מדינת ישראל כולה, צריכה לומר תודה לעולים יוצאי אתיופיה שעלו לישראל ולא ההפך", ובכך גם התייחס לדברי שרת הקליטה, סופה לנדבר, אתמול בוועדת הקליטה של הכנסת.

על הגזענים להתבייש במעשיהם ובדבריהם", אמר הנשיא. "אני יודע שיש התנהגויות לא יפות, אך לא אתם צריכים להתבייש – הגזענים צריכים להתבייש. לא אתם צריכים להגיד תודה – הם צריכים לומר תודה. גזענות או התנשאות הם תופעה נוראית."

פרס: " לא אתם צריכים להתבייש". תצלום: עמוס בן גרשום/לע"מ

הנשיא התעכב עם התלמידים על משמעות הפסוק 'כל אדם נברא בצלם' והדגיש: "כשהקמנו את המדינה, החלום שלנו היה שיהודי אתיופיה יעלו לישראל וגם יהודי לוב ורוסיה, יהודים מכל העולם. לכולם היה קשה להיקלט, אך יש מי שלא יודע כיצד להתנהג כלפי העולים. בעיניי הכיתה שלכם יכולה להיות דוגמה. אני נהנה לראות עד כמה אתם מלוכדים. תרגישו שאתם מובילים."

הילדים ביקשו לשמוע מהנשיא, האם גם הוא חש קושי או נתקל בגזענות כאשר עלה לישראל מפולין והנשיא השיב בחיוב: "כשעליתי לישראל בגיל 11, הילדים בכיתה לעגו לי על העברית שלי ועל המראה הגלותי שלי. נעלבתי מאוד, אבל הייתי מוקסם מארץ ישראל, מהשמיים הכחולים, מהצברים עובדי האדמה. לקח זמן עד שנקלטתי ואחר כך נהייתי כמו כל ישראלי אחר. היום אני יודע ואומר לכם, תלמדו ותשקיעו  ותוכלו להיות כל מה שתרצו, גם נשיאי מדינת ישראל".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן