Skip to content

דמוקרטיה. עוד בלוף שמכרו לנו

פעם בארבע שנים אנחנו רצים להצביע. "יום הבוחר" הם קוראים לזה. סיסמאות מקיר לקיר, קלישאות נדושות ובסופו של דבר כלום לא משתנה. אנחנו בסך הכל הולכים לקלפי כדי להחליט מי ידפוק אותנו בארבע שנים הקרובות. אפילו השיטה שבה דופקים אותנו לא משתנה. אפילו לא הפרצופים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המלך לואי עומד לאבד את הראש

דמוקרטיה. אח, איזה בלוף מכרו לנו. מאות שנים של חינוך דפקו לנו את הראש עם המילה הזו. נתנו לנו, לציבור, תחושת כוח כאילו אנחנו משנים משהו. אנחנו הבוחרים, הם קוראים לנו, ומתים מצחוק על הטמטום שלנו. כל ארבע שנים אנחנו רצים כמו אידיוטים – ימניים ושמאלנים כאחד – להצביע ולהשפיע, ובכל ארבע שנים נבחרים החרדים. תיאורטית, לכל המפלגות הגדולות כדאי ורצוי להעלות את אחוז החסימה כדי למנוע את המצב הזה. מעשית, כולם מתחמקים. דמוקרטיה, הם אומרים, צריך ייצוג של כלל הציבור. זה אולי רטוב, אבל זה לא מריח כמו גשם; זה מסריח מאינטרסים. את המילה דמוקרטיה ניתן לפרש כשלטון הרוב או כשלטון שאמון על שמירת זכויות המיעוט, אבל בטח שבטח לא שלטון המיעוט.

פעם בארבע שנים אנחנו רצים לקלפי, כדי לגלות שכלום לא השתנה. גם אם אכן הצלחנו להחליף את השלטון. אז איפה הכוח שלנו? אנחנו בסך הכול נותנים לשלטון גושפנקא חוקית לדפוק אותנו איך שבא לו במשך ארבע שנים. ואם חס לחלילה נצא לרחוב יצעקו תומכי השלטון: "נסיון להדיח ראש ממשלה מכהן". וזה כמובן בולשיט. זה חופש הדיבור שלנו. זו הזכות למחות.

לא רק אנחנו

ישראל איננה לבד. קחו את צרפת כדוגמה: לפני ארבעה חודשים נבחר נשיא חדש סוציאליסט אחרי תקופה ארוכה של שלטון המפלגה הגוליסטית. הוא נבחר כשסיסמתו: "השינוי הוא עכשיו". לא רק שלא עשה שום שינוי במדיניותו של קודמו המושמץ סרקוזי, לא רק שהתעלם מהבטחותיו לציבור – במקום למשל להעמיס מס הכנסה של 75% אחוז על בעלי ההכנסות הגבוהות מאוד, הבטחה שהביאה אותו לשלטון בסופו של דבר – הוא הולך ומחסל את העסקים הקטנים ביותר על-ידי העלאת המיסוי שלהם ל-50%. ואובמה? האיש שאמר Yes we can והוכיח ש- No we can't. במקום לזרוק לכלא את כל אלו שהיו אחראים למפולת הכלכלית ועוד, הוא קידם את כולם למשרות בכירות בשלטונו.

הונאות הסטטיסטיקה מטעם השלטונות השונים מעוררות זכרונות עצובים מהמשטר הסובייטי. אין מדינה בעולם שמספקת נתוני אבטלה אמיתיים. עובדה שבגרמניה, שבה המצב טוב יחסית, מסתבר שחלק גדול מהציבור נאלץ לקחת על עצמו שתי משרות.

מסתבר שכל מדינות העולם המוגדרות דמוקרטיות הן בסך הכל פאודליזם פיננסי. מה שהיה אצולה, נהפך להיות אצולת הממון והציבור. האזרח נשאר צמית, תלוי באצילים, אותם אצילים שהשלטון (הדמוקרטי) רצה ביקרם וחילק להם קרקעות, משאבים – והללו מינפו אותם שוב ושוב על חשבון הציבור. מכרזים, ג'ובים וכל מה שמניב כסף ו/או כוח מיועד לאנשי שלומנו וכל השאר? שישלמו, הרי הם פשוטי העם.

אנחנו שואבי המים וחוטבי העצים שממלאים את הקופה

אז איך קרה שחזרנו לחשכת ימי הביניים? כאילו לא היתה המהפכה הצרפתית? כאילו כלום לא השתנה? איך זה התאפשר? דמוקרטיה, המילה הארורה הזו, השקר הגס הזה שנותן לנו את התחושה שאנחנו בשליטה. בחסות יום אחד בשנה הם מרמים אותנו וחומסים אותנו במשך כל תקופת כהונתם והם לא פוחדים מ"יום הבוחר" כי הם יודעים את מה שאנחנו לא יודעים, שלא חשוב מה יקרה – הם את הקופה כבר לקחו, ואנחנו חוטבי העצים  ושואבי המים נשלם כדי למלא את הקופה מחדש. הם חיסלו את החינוך, בין היתר באמצעות הטלוויזיה; הם שולטים בתקשורת כדי להסיט את תשומת ליבם של עלובי החיים באמצעות הישרדות, כוכב נולד והאח הגדול. מחיקה טוטאלית של מערכת החשיבה. זוכרים מתי ראיתם סרט דוקומנטרי טוב? זה בסדר, יש לי זמן. תפשפשו בנחת בזיכרון. והם משתמשים במדיה (כלב השמירה של הדמוקרטיה, זוכרים?) כדי לקדם את האינטרסים שלהם.

סחטו את הלימון והשליכו לפח

לכאן נגיע עם לא נעשה משהו -צילום: עמית מנדלזון

הם זרקו את המסכנים לכלבים אחרי שסחטו מהם כל אגורה עד שנהפכו לחסרי ערך. נכים, חולים, ניצולי שואה, זקנים, כולם נכנסים לקטגוריה אחת: "אלו שאינם יכולים לתרום יותר כסף לקופת המדינה". ואת הללו הם שולחים למות בדד ובחוסר כל, וכמה שיותר מהר. אלו הורינו, בני משפחתינו, לפעמים ילדינו, או אנחנו עצמנו. ואנחנו מה עושים? ממשיכים לשחק את המשחק הדמוקרטי. רצים לבחירות לשים פתק שלא ישנה כלום.

על מהפכה אנחנו מדברים, מהפכה לא אלימה. ובאמת: אתם מכירים מישהו שיוותר על כספו או על כוחו וזכויותיו בלי קרב? תשאלו את בשאר אסאד, תעלו באוב את קדאפי. אין דבר כזה מהפכה לא אלימה. בריקדות וגיליוטינה. ככה זה עובד.

אין לציבור ייצוג בשום מקום

הדמוקרטיה היא בדיחה, לציבור אין כוח, אלא אם כן יש לו כסף; אבל איך יהיה לו כסף, אם כל הזמן תוחבים ידיים לכיסיו? לציבור אין ייצוג בשום מקום. אל תשלו את עצמכם שבתי המשפט שונים, הם חלק מהמערכת. כשמבוטח מסכן צריך לקבל את כספו מחברת הביטוח הוא חייב להגיע לבית המשפט, ושם, אם יהיה לו כסף (שוב כסף) לייצוג, הוא אולי יזכה אבל החברה שניסתה להונות אותו או שלא תיקנס בשקל בודד אחד או שתיקנס בסכום שיוכיח לה שכדאי לה להמשיך לנסות לרמות את לקוחותיה. כן גם בתי המשפט מגינים אך ורק על האינטרסים של בעלי ההון. עוד מעוז של הדמוקרטיה מת.

והמשטרה? שלטון החוק הם קוראים לזה, החוק של מי? משטרה שמפזרת הפגנות לא אלימות באלימות רבה ובכוח מופרז. משטרה שמשמשת לכיפוף וחיסול כל מחאה, לעיתים קרובות מדי בניגוד לכל חוק, אבל החוק חל רק עלינו פשוטי העם.

הדמוקרטיה רבותי היא אשליה, אין דבר כזה. ואם המשטר הפאודלי הזה הוא דמוקרטיה, אזי תנו לי אנרכיה. עדיף לחיות ללא שלטון  רשמי. אתם בטח בפאניקה עכשיו מהמילה אנרכיה. אז פירוש המילה "אנרכיה" הוא "חיים ללא שלטון רשמי". תראו לאן הביא אותנו השלטון הרשמי הזה ועוד יביאו אותנו הרבה יותר נמוך מזה. אם הנבלות לא יפצחו במלחמה שתשמיד את כולנו לפני כן.

 

14 Comments

  1. ירדן
    17 באוקטובר 2012 @ 21:12

    כל הכבוד על הכתבה
    אבל לפי דעתי אתה מנסה ללמד "איכות" לאנשים שלא מכירים בה
    ואם רוב האנשים מעדיפים "דמוקרטיה" אז אולי זה מה שמגיע לנו
    בתור מי שחי בצרפת נותר לקוות שאולי מכאן תתחיל המהפכה המיוחלת
    רק עם פחות ראשים מתגלגלים ברחובות
    ואולי ראשים אלו היוו את ההשראה למשחק הפטנג?

    • עמית מנדלזון
      17 באוקטובר 2012 @ 21:21

      גם אני חושב שאני יורה לכיוון הלא נכון, לפעמים נראה לי, שכלום לא יחדור את הראש הישראלי. אבל אני ממשיך לנסות.

      • ירדן
        18 באוקטובר 2012 @ 0:24

        נו שויין
        בכל מקרה יש מי שקורא
        חזק ואמץ

  2. דניאל
    17 באוקטובר 2012 @ 12:54

    עוד תהייה. האם מדבריך עולה שיש להחרים את הבחירות? אם כן, אני מקווה שזה מספיק לכולם על מנת להבין למה אתה טועה. אני מקווה שמספיק אזרחים התעוררו בשנים האחרונות לחשיבות המעורבות, תהיה השפעתה קטנה ככל שתהיה (ואם תתפקד למפלגה היא תגדל עוד יותר, ואם תתארגן אז עוד יותר – זה כבר תלוי בכל אחד).

  3. דניאל
    17 באוקטובר 2012 @ 12:51

    לדעתי הדיון בדמוקרטיה-אנרכיה הוא התעסקות בתיאוריה שלא מחוברת למציאות. נקודת המוצא היא זו הקיימת ומה שמעניין זה כיצד להשתפר. אין כל אופציה ריאלית של החלפת דמוקרטיה באנרכיה, אלא אם כן אתה בעד אילוץ אלים של אנרכיה על ידי קבוצה קטנה (מקווה שלא).
    בדרך לאנרכיה הבלתי מושגת לא עומדת רק הדמוקרטיה, אלא קודם כל הדתות. בהנחה ולשיטתך האנרכיסטית גם הן טעות שיש להיפטר ממנה (אני מניח שאינך מעדיף את הממסד הרבני על הממסד הנוכחי), איך אתה חושב שתעבור את "המשוכה" הזאת?
    גם בקרב לא אנרכיסטים תמצא את אלה שפועלים לצמצום מעורבות המדינה – לצערי בד"כ על חשבון השכבות החלשות. האם תעדיף לחבור אליהם, או לשמאלנים, שבד"כ דווקא "מעבים" את הממסד, אך בעלי מדיניות חברתית יותר? זו שאלה פרקטית יותר, לדעתי.
    אגב – מדוע אתה חושב שבאנרכיה תיווצר מערכת תמיכה לחלשים, או שלדעתך אין צורך בכך (מקווה שלא)?

    • עמית מנדלזון
      17 באוקטובר 2012 @ 13:04

      דניאל אני לא יודע אם אנרכיה תביא את השינוי המיוחל, אנרכיה היא תאוריה כמו שאתה אומר ואין נסיון מעשי בעידן המודרני. אבל הדמוקרטיה היא בלוף. אחת הסיבות שיש שלטון והוא מושחת זה הכוח שהוא נותן. מבחינתי ממש לא אכפת לי ליישם הלכה למעשה אפשרות נוספת, משפט ציבורי לכל 120 חברי הכנסת בתום כל קדנציה אם ימצאו בזכות ימשיכו לחיות ואם ימצאו במינוס ערוף את ראשם. והמינוס והפלוס אינם מדיניות חוץ אלא מה עשיתם למען הציבור. אבל להמשיך לחשוב שיש לציבור כוח לשנות משהו זה מגוחך, העובדות מדברות בעד עצמן בכל מדינות העולם המערבי

      • דניאל
        17 באוקטובר 2012 @ 13:27

        לא התייחסת למשמעות הנתק בין אנרכיה לבין המציאות. במה עוזר הדיון אם לא במה שאפשר לעשות עכשיו על מנת להשתפר? ללא פעולה אין שינוי. פעולה למען משהו בלתי מושג מהסיבות שמניתי קודם ושספק אם יש בו תועלת (שכן אתה לא יודע אם אנרכיה תביא את השינוי…) לא נשמעת הגיונית.
        מה שאתה קורא הבלוף הוא בין השאר תוצאה של אדישות האזרחים וחוסר המעורבות שלהם בשיטה. אף אחד לא אמר שדמוקרטיה זה הצבעה פעם בארבע שנים – זו אולי דרישת סף, אבל בטח לא מספיקה או ממצה על מנת להפיק את מה שניתן להפיק מהדמוקרטיה (וגם אני לא חסיד עיוור שלה).

        • עמית מנדלזון
          17 באוקטובר 2012 @ 14:01

          אין נתק בין אנרכיה למציאות,אנרכיה מעולם לא נבדקה בעידן המודרני, כל שיטת ממשל אחרת דווקא כן. לכן הנתק הוא בעצם תוצאה מחוסר מידע

        • עמית מנדלזון
          17 באוקטובר 2012 @ 14:05

          איזה מעורבות מותרת לציבור הרחב בדוקרטיה אחרי הבחירות ???? אפילו כדי להפגין הם זקוקים לרשיון… אתה מציע שכל אזרח יתפקד למפלגה ? ואם לא תסביר לי איך יכול אזרח להיות "מעורב יותר" ומה זה ייתן לו (אם בכלל יאפשרו לו את זה )

  4. איה
    17 באוקטובר 2012 @ 10:53

    א. ממה שאני זוכרת מהלימודים שלי במדע המדינה, יתכן והיית אמור להשתמש במילה "מדינה" או "שלטון" במקום במילה דמוקרטיה. אתה גם מסכם כך את הכתבה שלך.במדינה או בכל הסדר לא אנרכי יש הסכם בין הפרטים לשלטון: תמורת ויתור על חירויות מצד הפרטים, הם מקבלים מהמדינה דברים שהם לא יכולים להשיג בעצמם: ביטחון, רפואה, חינוך. זה הבסיס של לוק, הובס וחבריהם.
    זו התאוריה

    ב. דמוקרטיה היא סוג של שלטון רע מאוד, אלא שלא המציאו עוד משהו יותר טוב.

    ואין בשתי האמירות האלה שלי לבטל משהו ממה שכתבת, אלא לחדדו.

    • עמית מנדלזון
      17 באוקטובר 2012 @ 11:59

      מי אמר שאין טוב ממנו ? זה חלק מהבלוף, והדמוניזציה של החיים בלי שלטון מסודר.

  5. שער
    17 באוקטובר 2012 @ 10:51

    למיישי.
    המקור הוא בגרמניה ועתיק יותר.
    אינטלקטואל גרמני מבכה את עליית הנאציזם.
    כשפגעו ביהודים שתקתי,כשפגעו בצוענים שתקתי, כשפגעו בהומויים שתקתי,
    כשפגעו בנכי הנפש שתקתי, … וכך הלאה. כשהגיעו אלי לא היה מי שיצעק.
    אני אישית העברתי שיעורים בנושא דמוקרטיה והשואה ( גם במתנסים).

    עמית אתה ממשיך לצעוק במקום שצריך לשתוק, ושותק במקום שצריך לצעוק.

  6. אחמד
    17 באוקטובר 2012 @ 7:50

    אהבתי.

  7. מישי שרייבר
    17 באוקטובר 2012 @ 6:50

    פאודליזם מודרני או יותר נכון פאודליזם ישן בלבוש חדש
    הדמוקרטיה בישראל הנה פאודליזם במלוא מובן המילה
    בעבר שלטו הפאודלים באמצעי היצור שהיו הקרקע והאריסים עבדו אצלם
    היום הפאודלים שולטים באמצעי התקשורת בחברות הפיננסים למעשה בכל אמצעי היצור ודלתות הכניסה לשוק ודרך שליטה זו הופכים אתנו לאריסים.
    האריסים בחברה המודרנית דומים ללהקת תרנגולות, כל פעם האריס שוחט תרנגולת וכל השאר מקרקרות לי זה לא יקרה. ראה עובדי מעריב, כאשר שחטו עיתונים אחרים היו בטוחים שלהם זה לא יקרה.
    אצל אחד מחברי במשרד תלויה כרזה בצרפתית המתארת תופעה זאת כך:
    יושב אדם ומעליו כתוב:
    כשפיטרו חלק מעובדי פס היצור לא הנדתי עפעף , כשצמצמו את שרותי ההסעות לעבודה לא אמרתי כלום (יש לי רכב חברה).
    כשהעבירו את מחלקת היצור למיקור חוץ לא התערבתי, כשהעבירו את שרותי הטלמרקטינג לחו"ל חשבתי שזה מיעל את עבודת החברה,
    כשקיצצו את המשכורות לא צעקתי, עכשיו כשהגיעו אלי אין מי שיצעק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן