Skip to content

חדשות כבלים: הלכה פריפריה אצל הון-שלטון

יש כסף, אבל הסחבת עלולה לחסל את שידורי החדשות בכבלים ולהוביל לפיטורי מאה ושמונים עובדים. עובדים המשלמים מחיר כבד על התהפוכות הפוליטיות: קודם הבחירות שהובילו לפיזור הכנסת ומיד אחר כך, היעלמות האיש שבכוחו לעזור להם, שר התקשורת משה כחלון, וירידתו למחתרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באופן מפתיע , מקבלים הפוליטיקאים שלנו פעם בארבע שנים או הרבה פחות תזכורת מפתיעה לכך שקולות המצביעים בפריפריה שקולים לקולותיהם של תושבי תל אביב, ואז הם מבזים את עצמם בכיתות רגליים לחוגי בית, נשיקות עם בעל המכולת משדרות (פוטואופ) ומסכת ברמצווש – בתמצווש -חתונות -בריתות. אז יאללה בלאגן.

הסכנה המיידית שבה מעמידים הפוליטיקאים את החדשות בכבלים המייצגות את הפריפריה, היא גם הזדמנות : בואו תוכיחו להם, לאותם פוליטיקאים, שאתם יודעים פרק בהנהלת חשבונות. אמנם אתם משתייכים לרוב לאותה שכבה של אנשים שקופים המרוחקים מרחק שנות אור ממוקדי ההון והשלטון, וגם ממוקדי התקשורת של ישראל, אבל עכשיו אתם יכולים להזכיר ליושבי המגדלים וחווילות הפאר כמה דברים. למשל, אתם יכולים להזכיר להם שאתם מתכוונים ללכת לקלפי. ויש לכם עוד יתרון, לפחות עד סוף דצמבר: גם לכם יש צופים וערוץ חדשות שלרוב זוכה להתעלמות מתנשאת ובמקרה הגרוע, כמו עכשיו למשל, לחוסר אכפתיות מוחלט.

חיים הר-זהב , יו"ר ועד עובדי החדשות בכבלים (צילום: חיים הר-זהב)

ב-31 בדצמבר יירד השאלטר על החדשות בכבלים. מהדורות חדשות שכתביהן לא תמיד יודעים מה זה נאו ג'ורנליזם, או פוסט ג'ורנליזם ובמקום זאת, יודעים לתת במה לסיפורים אנושיים, לדיווחים מהשטח שאינו נתחם בגוש דן. עכשיו הפוליטיקאים צריכים אתכם? תנצלו זאת. הם לא יורקים לכוון שלכם כל זמן שכסאותיהם מובטחים? תראו לכם שיש לזה מחיר. אנחנו חיים במדינה שבה הכוח מדבר. כל דאלים גבר.

המאבק על הישרדות החדשות בכבלים נמשך למעלה מחצי שנה. על פי חוק, השידורים יופסקו בסוף 2012 אלא אם תאשר הכנסת שינוי חקיקה שיאשר את המשך הפעילות. אחד הלוחמים ללא חת הוא העיתונאי חיים הר-זהב, יו"ר ועד עובדי החדשות בכבלים ופעיל מרכזי בארגון העיתונאים.

בשיחה עם מגפון אומר הר-זהב: "ההכרעה על הקיום שלנו היא עניין של ימים, של שעות. לא של שבועות. מה שנחוץ זה מהלך מיידי, כי אם החקיקה לא עוברת עכשיו, הרי אחר כך, גם אם יהיה תקציב, אי אפשר יהיה להמשיך בשידורי החדשות מתחילת ינואר 2013. החוק לא יתיר זאת".

התקציב הנחוץ להמשך שידורי החדשות הוא 25.5 מיליון שקל לשנה. "רבע אלפית מתקציה המדינה" אומר הר-זהב ומציין כי האוצר הקצה לכך את התקציב. אז איפה הבעייה?

הפגנת עובדי הכבלים ביום פיזור הכנסת: לאחר יאוש? (צילום: יוני ריקנר)

למעשה, הייתה הכנסת אמורה להעביר את החוק המאפשר את המשך השידורים לאחר סוף שנת 2012, ואולם, כידוע, הכנסת התפזרה. האופציה היחידה שנותרה עתה להבטחת עתיד השידורים היא של העברת חוק באמצעות ועדת הסכמים: זו הועדה שמטפלת באותם חוקים שהממשלה רוצה להעביר בהעדר כנסת מתפקדת. משרד המשפטים מרכז את כל אותם חוקים ומעביר אותם לועדה שבה מועברים החוקים לרוב בצורה חלקה. כתחליף להצעת החוק הפרטית בכנסת של כרמל שאמה-הכהן, שלי יחימוביץ ונחמן שי , שלא עברה, מכינים עתה במשרד התקשורת הצעת חוק ממשלתית באותו עניין ואף באותו נוסח של הצעת החוק הפרטית: הצעה העשויה לעבור באמצעות ועדת ההסכמות במידה ומשרד האוצר לא יתנגד. אלא, שכאמור, לאיש אין כרגע בטחון כי שר התקשורת משה כחלון שהחליט לשבור את הכלים יטפל בכך ואיש אינו יכול להבטיח שמשרד האוצר לא ישים שוב מקלות בגלגלים, כפי שעשה בעבר.

הצעת החוק הפרטית לא עברה עד כה כי האוצר התעלם ומסמס את העניין, לפי השמועות בגלל חוסר עניין של שר האוצר יובל שטייניץ, או של ראש הממשלה בנימין נתניהו: הם, פשוט, לא שמים קצוץ על החדשות בכבלים. המחשה בוטה להלך רוח זה באה בהתבטאות של פקידת האוצר מלפני חודשים ספורים, כפי שפורסמה אז: "אני לא אחראית למצוא עבודה לעובדים שלכם". זו הרוח.

לוח הזמנים דוחק מאוד והר-זהב יוצא בקריאה נואשת: "ריבונו של עולם, מה הסיפור? האוצר מסכים לממן, אז תעבירו את החוק!"

[related-posts title="באותו נושא"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן