Skip to content

הפתעה בספטמבר: מדד המחירים לצרכן ללא שינוי

כלל פיננסים: "המדד הנמוך הינו הפתעה של שני סעיפים עיקריים, הדיור וחינוך" בית ההשקעות אינפיניטי: "מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר צפוי להיות חיובי (0.2% - 0.3%)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש ספטמבר 2012, בהשוואה לחודש אוגוסט 2012 ברמה של 106.2 נקודות. כך פרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עליות נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הירקות הטריים (ב-12.9%), המזון (ב-0.9%), התחבורה והתקשורת (ב-0.7%), אחזקת הדירה (ב-0.6%) והריהוט (ב-0.6%). ירידות נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הפירות הטריים (ב-7.6%), החינוך, התרבות והבידור (ב-3.6%), ההלבשה וההנעלה (ב-0.9%) ושירותי הדיור בבעלות הדיירים (ב-0.3%).

עוד יצוין, כי המדד ללא דיור נותר אף הוא ללא שינוי ברמה של 104.5 נקודות. המדד ללא ירקות ופירות ירד ב-0.1 אחוז והגיע לרמה של 106.1 נקודות והמדד ללא אנרגיה ירד ב-0.4 אחוז והגיע לרמה של 104.9 נקודות.

מתחילת השנה עלו המדד הכללי ב-2.1 אחוזים, המדד ללא ירקות ופירות ב-1.8 אחוזים, המדד ללא דיור ב-1.6 אחוזים והמדד ללא אנרגיה ב-1.4 אחוזים

בשנים עשר החודשים שחלפו (ספטמבר 2012 לעומת ספטמבר 2011), עלו המדד הכללי ב-2.1 אחוזים, המדד ללא דיור ב-2.0 אחוזים, המדד ללא ירקות ופירות ב-1.7 אחוזים והמדד ללא אנרגיה ב-1.3 אחוזים.

"המדד הנמוך הינו הפתעה של שני סעיפים עיקריים, הדיור וחינוך", מגיב אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים למדד ספטמבר.

לא שינוי מגמה אלא לקיחת אוויר

לדבריו, "בחמש השנים האחרונות, בתוך גל עליות מחירי השכירות, מתרחשת בממוצע פעם בשנה ירידת מחירים זמנית שנמשכת בממוצע כחודשיים. אי אפשר לצפות מתי זאת תתרחש ובכל שנה היא הביאה להפתעה במדד לעומת התחזיות, אך בכל השנים האחרונות היא כאמור לא בישרה על שינויה של מגמה אלא אם תרצו על 'לקיחת אויר' לפני המשך גל העליות. כל עוד יחס הדירות לאוכלוסייה איננו משתנה קשה לראות את מגמת עליית מחירי הדיור נעצרת".

נפל בין הכסאות

עוד מציין כהנוביץ, כי "הסעיף המשמעותי השני הינו שירותי החינוך אשר ירדו כ-6% והפחיתו לבדם מהמדד 3 עשיריות. הירידה החדה ביותר בסעיף לפחות בעשור וחצי האחרונים. הירידה החדה בסעיף נובעת כולה מהתחלת המימון המדינה לחינוך מעל גיל 3 החל מחודש ספטמבר (חינוך קדם יסודי). בדיעבד זהו סעיף שהיה על החזאים לצפות אותו, אך הוא כנראה "נפל בין כיסאות" הלימוד.

בשורה התחתונה, אין מדובר בשינוי מגמה של האינפלציה ובטח לא בסעיף החינוך החד פעמי. עם זאת, התקררות מחירי הדיור מעלים את הסבירות להתמתנות עליות המחירים בעתיד. ובכל מקרה, המדדים הבאים עד יולי 2013 צפויים להערכתנו להיות נמוכים עד אפסיים".

בניגוד לתחזיות

"בניגוד לתחזיות: מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שפרסמה הלמ"ס נותר ללא שינוי בהשוואה לחודש אוגוסט ברמה של 106.2 נקודות. מתחילת השנה המדד עלה ב-2.1% בעיקר בשל השפעת התייקרות הדלקים. ניתן לראות, כי חישוב המדד ללא סעיף האנרגיה עלה בתקופה זו ב-1.4% בלבד. נציין עוד כי המדד של חודש ספטמבר היה מחוץ לטווח התחזיות בשוק ההון שנעו בין עלייה של 0.3% ל-0.6%".

עליות בולטות: ירקות, מזון, דלקים

"העליות הבולטות בספטמבר נרשמו בסעיפי: הירקות, מזון, דלקים ושמנים לכלי רכב. אולם הן קוזזו על ידי ירידות במחירי: הפירות הטריים, הלבשה והנעלה. כמו כן, סעיף ההוצאות על חינוך, תרבות ובידור ירד. נציין כי הירידה הדרמטית בחודש ספטמבר מיוחסת לסעיף החינוך, זאת בעיקר בשל כניסתו לתוקף של חוק חינוך חינם עד גיל 3. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדד התשלומים לגני ילדים ציבוריים (גן חובה וטרום חובה) ירד ב-75.5%".

"מדד מחירי הדיור ירד ב-0.3%, בהשוואה לחודש אוגוסט. ירידה זו מבטאת את השינויים במחירי שכר דירה שנקבעו בחוזים שנחתמו בחודשים אוגוסט–ספטמבר, לעומת חוזים שנחתמו בחודשים יולי – אוגוסט. מדד מחירי הדירות (לא נכלל במדד המחירים לצרכן): הנתונים העדכניים ביותר של הלמ"ס בנוגע למחירי הדירות נאספו בחודשים יולי-אוגוסט ולפיהם ניתן לראות כי הם עלו למרות המחאה החברתית בקיץ 2011 בתגובה ליוקר המחיה ויוקר מחירי הדיור . על פי הנתונים עולה, כי מדד מחירי הדירות עלה ב-1.4% אם משווים את העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2012 לאלו שבוצעו ביולי- אוגוסט אשתקד".

"על אף שמדד חודש ספטמבר נותר ללא שינוי ניתן לראות כי חלה התייקרות במספר שירותים ומוצרים שהשפעתם על המדד מכרעת: דלק ושמנים לכלי רכב (6.7%), ירקות טריים (12.9%), חשמל, גז ומים (1.1%). מנגד, ירידות נרשמו בסעיף חינוך (6.1%-), הארחה ונופש בארץ ובחו"ל (5.3%-), שירותי דיור (0.3%-), פירות טריים (7.6%-). מבין הפירות הטריים הוזלו במיוחד: אבוקדו (ב-36.1 אחוזים), תפוחי עץ (ב-18.3 אחוזים), אפרסקים (ב-13.0 אחוזים), לימונים (ב-12.8 אחוזים)".

באשר לחודש אוקטובר מציין בית ההשקעות אינפיניטי, כי "בהתייחס למדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, להערכתנו הוא צפוי להיות חיובי (0.2% – 0.3%).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן