Skip to content

ישראל במסר לאו"ם: עצרו את המשט לעזה

משט הספינה "אסטל" ועליה 18 פעילים של זכויות אדם צפוי להגיע בשבוע הבא לחופי עזה. ישראל הזהירה בשבוע שעבר את אנשי הספינה שהתקרבות לחופי עזה תגרור הפעלת כוח לעצירת הספינה, שעלולה לסכן את הנוסעים. הפעילים: "המשט חוקי והמטען חוקי ונבדק בשלושה נמלים. יש בידינו את כל האישורים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, פנה אתמול (שלישי) בתלונה דחופה למזכ"ל האו"ם  באן קי-מון,  לקראת הגעתה של היאכטה "אסטל", ששמה הוחלף  על ידי משיטיה  ל"ספינה לעזה". הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב במה שלדעת ישראל "עלול להצית את האיזור" ולעצור את הספינה.

הצוות על האסטל אתמול אחר הצהריים (צילום: דרור פילר)
ישראל נחושה לאכוף את הסגר. הצוות על האסטל אתמול אחר הצהריים (צילום: דרור פילר)

פרושאור תובע "לשלוח מסר חד משמעי למארגני המשט, שיוזמות מסוג זה הן הרסניות וכל מי שמעוניין להעביר ציוד הומניטארי ומוצרים לעזה יכול לעשות זאת בדרכים המקובלות". האסטל צפויה להגיע בשבוע הבא לעזה, כפי שמסר למגפון פעיל זכויות האדם, דרור פילר, אמן ישראלי החי בשוודיה.

בשבוע שעבר העבירה ישראל, באמצעות משרד החוץ  בפינלנד, מסר לצוות שעל האסטל  ובו נאמר כי חיל הים יפעל נגדם תוך שימוש בכוח סביר, אם ינסו לפרוץ את הסגר הימי שהוטל על הרצועה וכי התקרבות הספינה למרחק של 20 מייל מחופי עזה תגרור תגובה ישראלית. במסר הובהר, כי "אם יעשה שימוש בכוח, יתכן שביטחונם של הנוסעים בספינה יהיה בסיכון". מוקדם יותר מסרו גורמים במשרד החוץ, כי "לא מדובר בפעילים הומניטאריים, אלא בפעילים אנטי ישראליים".

דרור פילר באולפן השידור על הסיפון
"למצור אין ערך". דרור פילר באולפן השידור על הסיפון

על כך הגיב פילר: "אנחנו מצפים ממשלות פינלנד ושוודיה למחות על המדיניות הישראלית של שימוש בכוח, אם אכן הוא יופעל נגדנו". פילר הדגיש, כי כל הפעילים על הספינה חתומים כולם על הצהרה ובה כולם ללא יוצא מהכלל מתחייבים לא להפעיל התנגדות אלימה ובכל מצב". לטענה שמדובר בפעולה לא חוקית ובמטענים חשודים בספינה, הוא אמר: "אנחנו לא עוברים על שום חוק בינלאומי. המטען שלנו נבדק כבר שלוש פעמים ואם לא היה מאושר, אף נמל לא היה נותן לנו לצאת לדרכנו. עובדה שבשלושה נמלים בהם נבדק המטען קיבלנו את כל האישורים הנדרשים".

לטענה כי הספינה עלולה להצית את האיזור ולסכן את ביטחון ישראל, אמר פילר: "המצור הזה עבר מהעולם. אין לו שום תוקף וערך. העובדה שיורים רקטות על ישראל רק מעידה כי למצור אין ערך".
פילר ציין, כי הם בקשר עם גורמים בעזה ושם מצפים לקבל את פניהם בשבוע הבא.

"ישראל אינה מעוניינת בעימות", כתב פרושאור באגרת לאו"ם והוסיף כי "היא נחושה לאכוף את הסגר הימי ותנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה. אין צורך במשטים מסוג זה. כל מוצר אזרחי יכול להיכנס היום לעג באופן חופשי. מטרת הסגר היא למנוע הברחות נשק לעזה".  פרושאור תקף את משיטי הספינה והוסיף בלעג כי "מכשירי הניווט של 'פעילי השלום' כנראה התקלקלו אם הם שטים לחופי עזה במקום לחופים המדממים של סוריה. ישראל הפכה לקלאב מדיטרניאן (קלאב מד) של פעילי זכויות האדם. קל יותר להתייצב מול זרקורי המצלמות של הטלוויזיה בתל אביב מאשר מול פצצות ותחמושת בדמשק", הוא הוסיף.  

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן