Skip to content

הסכם היסטורי להפסקת אש עם מורדי הקארן במיאנמר; סו צ'י תתמודד בבחירות

בני הקארן, מיעוט נוצרי הנאבק נגד הממשלה מאז 1948, מקווים כי אלפי פליטים יוכלו לשוב לבתיהם. ההסכם – חלק מרפורמות שמקדם הנשיא טיין סיין. "הליגה הלאומית לדמוקרטיה" פרסמה את רשימת מועמדיה לבחירות, בראשות כלת פרס נובל לשלום, אונג סאן סו צ'י מאת אורי קציר ממשלת מיאנמר חתמה היום על הסכם הפסקת אש עם צבא השחרור הלאומי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בני הקארן, מיעוט נוצרי הנאבק נגד הממשלה מאז 1948, מקווים כי אלפי פליטים יוכלו לשוב לבתיהם. ההסכם – חלק מרפורמות שמקדם הנשיא טיין סיין. "הליגה הלאומית לדמוקרטיה" פרסמה את רשימת מועמדיה לבחירות, בראשות כלת פרס נובל לשלום, אונג סאן סו צ'י

מאת אורי קציר

מאמץ לקידום פיוס לאומי. נשיא מיאנמר, גנרל טיין סיין

ממשלת מיאנמר חתמה היום על הסכם הפסקת אש עם צבא השחרור הלאומי של הקארן, מיעוט נוצרי המהווה כשבעה אחוזים מאוכלוסיית המדינה. המורדים, שמבקשים להשיג אוטונומיה לעמם, מורשים עתה לנוע בכל רחבי הארץ ללא הגבלה, אך נאסר עליהם להחזיק נשק.

המהלך מהווה חלק ממאמץ ליישב סכסוך המתנהל מאז זכתה מיאנמר בעצמאותה בשנת 1948. במהלך הסכסוך האלים נאלצו רבים מבני הקארן להימלט מבתיהם והפכו לפליטים. כיום מעריכים את מספר הפליטים בכ-140 אלף נפש, רבים מהם במחנות פליטים בתחומי תאילנד. רבבות פליטים נמלטו למדינות אחרות, מתוכם 30 אלף לארצות הברית.

מנהיגי הקארן ניסו למתן ציפיות באומרם כי יש להמתין ולראות האם ההסכם יחזיק מעמד לאורך זמן. "עלינו להתחיל בהפסקת האש, להיכנס למשא ומתן ולאחר מכן להמשיך בדיאלוג פוליטי", אמר סגן נשיא מפלגת הקארן, דוד ט'אקאבו, לסוכנות הידיעות של האו"ם. ואילו מיירה דאהאגייפו, פעילת קארן המתגוררת בארצות הברית, אמרה בזהירות כי אם ההסכם יחזיק מעמד, יוכלו רבים מהפליטים לשוב לבתיהם. "מאז שמיאנמר זכתה בעצמאות, לא התנסינו אפילו בחירות בסיסית", אמרה. היא הוסיפה, כי בני הקארן נאלצו להיאבק כדי לשמר את תרבותם הייחודית. "אם לא נילחם על כך, נמות", סיכמה.

תמיכה רחבה. אונג סאן סו צ'י, ששהתה שני עשורים במעצר בית, מתקבלת בהתלהבות בעצרת המונית

כמו מדינות המערב, גם מנהיגת האופוזיציה, אונג סאן סו צ'י, דורשת מזה זמן רב להנהיג בארץ דינמיקה של פיוס לאומי. הסכם הפסקת האש נחתם בדיוק ביום בו הודיעה מפלגתה של סו צ'י כי תשתתף בבחירות הקרובות. היום פרסמה "הליגה הלאומית לדמוקרטיה" רשימה של 23 מועמדים, כולל סו צ'י עצמה, שייאבקו על 48 מושבים בפרלמנט. הליגה זכתה ביותר מ-80 אחוז ממושבי הפרלמנט בבחירות שנערכו ב-1990 – הבחירות החופשיות הראשונות שהתקיימו במיאנמר מזה 30 שנה – אך הכת הצבאית השלטת סירבה להכיר בתוצאות הבחירות. סו צ'י עצמה הייתה שרויה במהלך מרבית שני העשורים האחרונים במעצר בית, עד ששוחררה ממנו ב-2010.

מאז 1962 נשלטת מיאנמר בידי כת צבאית, כאשר החל מהשנה שעברה עומד בראשה הגנרל טיין סיין. ממשלת סיין מקדמת בחודשים האחרונים רפורמות שלטוניות בקצב מזורז. באוקטובר, העניקה הממשלה חנינה ל-6,300 אסירים, והנשיא התבטא כי הוא חותר להקים מימשל נקי המתפקד באורח דמוקרטי, שומר על שלטון החוק. ביום שישי שעבר הודיעה האופוזיציה כי ניתנה חנינה ל-651 אסירים נוספים.

יחד עם זאת, הממשלה טרם הצליחה לשכנע את המערב ואת הציבור בארצה שלה, כי כוונותיה אחת לדמוקרטיזציה משמעותית. מימשל אובמה התבטא כי השינויים "מעודדים ומבטיחים". מזכירת המדינה הילארי קלינטון ביקרה בחודש שעבר במיאנמר – הביקור הראשון של שר חוץ אמריקני במדינה זו מזה למעלה מחמישים שנה. שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, ערך ביקור דומה בשובע שעבר, ואף נועד לפגישה עם סו צ'י. הייג הביע שביעות רצון מחתימת הסכם הפסקת האש ואמר כי דירבן את שני הצדדים להגיע לידי יישוב הסכסוך. "יש עדיין דרך ארוכה עד שייבנה מחדש האמון בין שני הצדדים, אחרי כל כך הרבה שנות סכסוך", אמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן