Skip to content

השלישיה הפותחת: ישי, דרעי ואטיאס

לא שניים, כי אם שלושה "אוחזים בטלית" של ש"ס. בעקבות ההתפתחות, יוצא הערב לפועל קמפיין אישי נגד אריה דרעי. במודעות וסטיקרים נכתב, כי דרעי מחלק את ירושלים וח"כ בן ארי ישמור עליה. גם אצל הרב אמסלם עלה מפלס החרדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין ספק כי החיפזון אוחז בכל השדרות הפוליטיות, ובש"ס הדרמה נראית כמו מחול בלתי אפשרי. לא שניים, כי אם שלושה "אוחזים בטלית". מביתו של הרב עובדיה יוצאים למעשה  מסרים מעורפלים. לא זו בלבד שכל החלטה בש"ס עוברת את סינון מועצת החכמים, אלא שכעת אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס ינסו לשמש בכתר הנכסף.

הרב עובדיה יוסף (צילום: ויקימדיה)
הימין ניגש למלאכת ההשמצות. הרב עובדיה יוסף (צילום: ויקימדיה)

מה שמדהים בש"ס הוא שלמעשה זו מפלגה שמשרתת ציבור ימני בהגדרה. למרות זאת, הרב עובדיה גילה לא אחת את דעתו בעניין החזרת שטחים, שהיא אגב דעתם של מרבית פוסקי ההלכה שמשתייכים לעולם התורה החרדי, חסידי, ליטאי – ודעתו היא שיש מקום לדון בנוסחאות מסוימות של שטחים תמורת שלום. כל זאת, בהנחה שמדובר בשלום, וכשאין מחלוקת על ההיבטים הבטחוניים. בפועל, ש"ס נמנעה ברוב ההכרעות המהותיות בעבר, אבל בהחלט אפשרה לבצע מהלכים כמו אוסלו, ההתנתקות וכיו"ב.

בעמדה ההלכתית הפרגמטית הזו ידע אריה דרעי לסחור בעבר, וכך קנה לו מקום מכובד אצל כל כוהני השמאל, מראשי ממשלה ועד שרים בכירים.

עתה, אם נניח שאכן שלושת האישים – ישי, דרעי ואטיאס, ינהלו את ש"ס, לא ברור כלל כיצד אפשר יהיה לזקק שם עמדות שנוטות שמאלה, אבל הימין המובהק לא עוצר לשאול את עצמו שאלות וניגש כבר למלאכת ההשמצות.

בעקבות ההתפתחות בסיעת ש"ס יוצא הערב לפועל קמפיין אישי נגד אריה דרעי. במודעות וסטיקרים שיודבקו וייתלו נכתב, כי דרעי מחלק את ירושלים וח"כ בן ארי ישמור עליה.

הימין חושש מחזרתו של דרעי
בן ארי יוצא למלחמה

מדובר במודעה ראשונה בסדרת מודעות שתצא לפועל נגד מי שמתכוון לקחת קולות מהימין ולהעבירם לשמאל. ח"כ מיכאל בן ארי אמר הערב :"אסור לתת לדרעי להוליך שולל את הציבור בישראל. מדובר בפוליטיקאי שמאלני קיצוני, שבזכותו יצא לפועל הסכם אוסלו שהביא לרצח של אלפי יהודים. במקום לבקש סליחה הוא ממשיך להקיף את עצמו במקורבים מהשמאל, וממשיך להיות איש סודו של חיים רמון. דרעי היה צריך להתנצל על אוסלו, אבל במקום זה הוא ממשיך ליעד הבא שלו ובזכותו תוקם ממשלת שמאל שתחלק את ירושלים".

אין זו הפעם הראשונה, שבה גורמי ימין יצאו בקמפיין נגד אריה דרעי. בתקופת ממשלת רבין ניהל הימין מסע ציבורי נגד אריה דרעי, שכלל מרדפים אחריו, הפגנות קשות ואלימות מול ביתו ומשרדו והפגנות קשות גם נגד הרב עובדיה יוסף.

לא ברור כלל שהגישה הבלתי מתפשרת של בן ארי וסיעתו כלפי חזרתו של דרעי לא תפעל כבומרנג נגדו. אם נזכור שהתקשורת מכוונת באופן מסורתי שמאלה, ייתכן שכך מזמין בן ארי הגנה של המדיה על מהלכיו של דרעי, בעוד שאילו היה שותק, אפשר היה לשער שהקולות המוסרניים שמובלים בדרך כלל על ידי השמאל, היו מוחים נגד החזרת עבריין מורשע לראשות מפלגה. אבל כאשר מן העבר השני קיים סיכוי גדול יותר למהפך שלטוני, קופת השרצים שמאחורי גבו של דרעי לא תרתיע את השמאל מן החיבוק המסורתי שלו זכה לאורך השנים.

מפלס החרדה עולה גם במפלגה החרדית החדשה, בראשותו של חבר הכנסת הרב חיים אמסלם, יושב ראש המפלגה החברתית החדשה "עם שלם". בתגובתו על חזרתו של אריה דרעי לש"ס אומר אמסלם ללא כחל ושרק: "במפלגת ש"ס דבק היום הקלון. אני מציע להם באותה נשימה, להחזיר לשורותיהם גם את יאיר לוי, שלמה בניזרי, פנחסי, חוגי, יאיר לוי ושאר מורשעי ש"ס, ש"ס ביישה ומביישת את הציבור הספרדי. במרוקאית קוראים לזה: "חשומא" (בושה). זהו חילול ה'. ש"ס אכן הרגה היום סופית את הבושה. המפלגה הראשונה שמעמידה בהנהגתה עבריין מורשע, היא מפלגה חרדית".

אין לדעת כיצד תצלח מפלגת "עם שלם" את אחוז החסימה, והאם תהיה לה השפעה רחבת היקף על הציבוריות הישראלית, אבל מעוצמת התגובה של הרב אמסלם לחזרתו של דרעי לפוליטיקה אפשר להבין עד כמה הוא, דרעי, עשוי או עלול (תלוי בעיניי המתבונן) לשנות את כללי המשחק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן