Skip to content

אוגנדה ורואנדה מכחישות תמיכה במורדים בקונגו

פקידים משתי המדינות אומרים שדו"ח האו"ם הטוען שהן תומכות במורדי M23, הנאבקים בממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הוא "הבל הבלים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

המרידה המתחוללת במזרח קונגו היא המשך הלחימה שהתנהלה במחוז צפון קיוו מאז תום מלחמת קונגו השנייה בשנים 2002-2003. באפריל שנה זאת התמרדו חיילים וקצינים נגד ממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הם הקימו ארגון המכנה את עצמו "תנועת ה-23 במרס", שבראשו עומד בוסקו נטאגנדה, "המחסל", שלחם כבר נגד ממשלת קונגו בהתמרדות קודמת.

פקידים מאוגנדה ורואנדה אומרים שדו"ח האו"ם, הטוען שהן תומכות במורדי M23, הנאבקים בממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הוא "הבל הבלים". רשת אל ג'זירה מדווחת, כי שתי המדינות הכחישו את הנאמר בדו"ח המודלף. שר החוץ של אוגנדה, אוקלו אוריים, אמר שממצאי הדו"ח, לפיהם המדינות שלחו כוחות לתמוך בארגון הגרילה הלוחם נגד הממשלה במזרח קונגו, הם "שטויות אבסורדיות".

"ממשלת אוגנדה בשום אופן ובשום נסיבות לא שלחה כוחות או עזרה מסוג כלשהו ל-M23 או השפיעה לרעה על האיזור שבמזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו", אמר שר החוץ.

דובר צבאי אוגנדי דחה גם הוא את מסקנות הדו"ח: "איפה ההוכחות לטענותיהם? כמה מהמתחזים למומחים באו לכאן ולא ראיינו איש", הוא טען. "איפה העובדות המאומתות שלהם, התומכות בטענות הללו? האשמות אלה הן הבל הבלים, זבל".

קבוצת מומחים מטעם מועצת הביטחון של האו"ם קבעה בדו"ח סודי שרואנדה ואוגנדה – למרות הכחשותיהן התקיפות – ממשיכות לתמוך במורדים במאבקם בן השישה חודשים נגד כולות ממשלת קונגו במחוז צפון קיוו.

הקבוצה המפקחת על ציות לעיצומים ולאמברגו על מכירת נשק לקונגו, מסרה את הדו"ח למועצת הביטחון בראשית השבוע. "רואנדה ואוגנדה שתיהן תומכות ב M23", נכתב בדו"ח. "קצינים מרואנדה מפקדים על הקבוצה ואחראים לתכנון האסטרטגי שלה. רואנדה ממשיכה להפר את אמברגו הנשק באמצעות תמיכה צבאית ישירה במורדי M23, סיוע בגיוס, עידוד וסיוע לעריקים מצבא קונגו וכן אספקת נשק ותחמושת, מודיעין וסיוע פוליטי.

"קציני צבא רואנדה תיאמו את הקמת תנועת המורדים ואת פעולותיה הצבאיות הראשיות, ואילו תמיכתה החשאית יותר של אוגנדה מאפשרת לזרוע הפוליטית של התנועה לפעול מקמפלה ולהעצים את יחסי החוץ שלה. בוסקו נטאגנדה, גנרל לשעבר בצבא קונגו המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעי מלחמה, שולט במרידה על הקרקע, ואילו מנהיג M23, סולטני מקנגה אחראי על המבצעים ועל התיאום עם קבוצות חמושות אחרות", נכתב בדו"ח. "שניהם מקבלים פקודות מרמטכ"ל צבא רואנדה, צ'ארלס קיאונגה, הפועל על פי הוראות שר ההגנה של המדינה ג'יימס קאבאררה."

כחצי מיליון בני אדם גורשו מבתיהם עקב הלחימה בששת החודשים האחרונים. ארגון M23 התברר כחזק כל כך עד שרואנדה הצליחה בעזרתו "לספח" את מזרח קונגו העשירה במינרלים. הארגון הקים באיזור ממשל משל עצמו השולט באנשים וגובה מיסים. על פי הדו"ח נהנים מהמרידה גם סוחרים מרואנדה המרוויחים מבדיל, טונגסטן וטנטלום, המוברחים ממכרות במזרח קונגו.

ממשלת רואנדה תומכת בתנועות מזוינות בקונגו זה שני עשורים, בטענה שעליה להיאבק במורדים רואנדים הפועלים מגבעות מזרח קונגו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן