Skip to content

החיים זה לא אופרה

אם חשקה נפשכם לברוח קצת מהמציאות האפורה לעבר סיפורים גדולים מהחיים, האופרה הישראלית מציעה בעונה הבאה תפריט מגוון הכולל רציחות מזעזעות, אהבות אסורות, בגידות ותככים, וגם שלל כוכבים, שיקשטו את הרפרטואר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 את העונה החדשה פותחת האופרה הישראלית כשחרב הקיצוצים על צווארה. הפסטיבל במצדה ייערך מעתה אחת לשנתיים והפקת הבכורה של "הנוסעת" מאת ויינברג – בוטלה. תחתיה תהיה הפקה של "לה טרוויאטה".

נשבר לו מכולם. ווייצק רוצח את אהובתו הבוגדנית

 את העונה יפתח בנובמבר מנהל בית האופרה, המנצח דייויד שטרן, עם "ווייצק". האופרה שהלחין אלבן ברג ע"פ הסיפור של המחזאי גיאורג ביכנר, נסבה על חייל עני וחסר אונים. הכול מתעמרים בו: מפקדו בצבא, הרופא העורך בו ניסויים מדעיים וחברתו מארי הבוגדת בו עם מתופף ועם חבריו החיילים, כמו שעשתה אשתו הראשונה. כולם מזלזלים בו עד שבפרץ קנאה הוא רוצח את מארי הבוגדנית.

הבימוי המינימליסטי של מנהל בית האופרה של ווייס באדן, מנפרד ביילהרץ, מבליט את עוצמת המוזיקה. את תפקיד ווייצק ישירו לסירוגין הבס הנודע פיליפ הורסט המככב בלה סקאלה ובמטרופולין, וג'וליאן טובי הבריטי הזכור לנו מ"עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני". מפקד הצבא המתעמר בווייצק יהיה הטנור ההולנדי הנודע ארנולד בזוין, והטנור הבריטי אלסדיר אליוט יגלם את תפקיד אנדרס.

בתפקיד מארי תשיר זמרת המצו-סופרן הנודעת, שזה לה ביקור ראשון בארץ, מריה ריקרדה ווסלינג. כהרגלה משתפת האופרה בהפקותיה אמנים ישראלים. את תפקיד הרופא ישיר הבס המרשים ולדימיר בראון ואת המתופף יגלם גיא מנהיים.

יופי של קנאה. "אותלו"

מצמרר הוא אף  סיפורו של הנרי ג'יימס על שני ילדים ואומנת צעירה  הרדופים ברוחות רפאים באחוזה בריטית שכוחת אל. רוחות המתים רודפים אותם עד למותם. "בטבעת החנק", האופרה שהלחין בנג'מין בריטן בשיטת שניים עשר הטונים, היא קאמרית, ללא מקהלה ועם שישה תפקידי סולו לדמויות השונות.

 לכל דמות לייטמוטיב מוזיקאלי. בדומה למנפרד ביילהרץ של "ווייצק" בחר אלסנדרו טאלבי, הבמאי עטור הפרסים, להציג את האופרה כאילו היא מצולמת מתוך עין העדשה של מצלמה. וכך כאשר הדמויות על הבמה עולות ונעלמות מתוך עין העדשה המתקרבת ומתרחקת, הוא משיג את המסתורין והעמימות של דמויות, שלא ברור אם הן קיימות במציאות או רק כתעתוע דמיון. האומנת כופה על הילד המבועת  להתעמת עם הרוח הרודפת אותו. כשנדמה לה ש"ניצחה" בקרב עם הרוחות  – היא מוצאת את גופת הילד.

את תפקיד האומנת תשיר נועה דנון, שזכתה לא מכבר בפרס השני בתחרות בֶּלווֶדֶר היוקרתית בווינה. שירה פטשורניק (מקהלת בת קול) הזכורה לטובה מהופעותיה באופרה, תשיר את פלורה. הטנור המוכר לנו מגילום שלל תפקידים באופרה, רוברט מקפירסון, ישיר לסירוגין עם מייקל בנט את תפקיד קווינט, ואת תפקיד גב' גראוס תגלם הזמרת הבריטית ויוויאן טיראניי. דייויד שטרן ינצח על האופרה המרתקת בפברואר.

במלאת 200 להולדתו של ורדי יועלו העונה שלוש אופרות מפרי עטו. בינואר יגיע המנצח האהוב דניאל אורן עם צוות סולנים משובח משלו. הבמאי הטורקי אימו קרמן  וצוות סולנים משובח יעלו אופרה שטרם בוצעה בארץ : "לואיזה מילר" ע"פ הליברית של סלבדורה קמראנו המושתתת על מחזהו של פרידריך שילר "תככים ואהבה".

חגיגה גדולה ב"יבגני אונייגין"

העלילה נסבה על סיפור אהבה נואש המתרחש במאה ה-18 בטירול. הרוזן ואלטר מאלץ את בנו רודולפו להינשא לדוכסית שאינו אוהב – פרדריקה. "ליתר ביטחון" כולא הרוזן את אביה של אהובת בנו, לואיזה, וכופה עליה לכתוב מכתב לרודולפו שאינה אוהבת אותו יותר. רק כך תוכל לשחרר את אביה מהכלא. אחרי ששני האוהבים שותים משקה מורעל, מגלה לואיזה לאהוב לבה שנכפה עליה לכתוב את המכתב כדי לשחרר את אביה מהכלא.

קריסטין לואיס, הסופרן הזכורה לטוב כ"אאידה" לירית בפסטיבל מצדה, תגלם את תפקיד לואיזה לסירוגין עם לאה קרוקטו, שזכתה לא מכבר במקום הראשון בתחרות יוקרתית במטרופוליטן. את תפקיד רודולפו ישירו לסירוגין הטנור האיטלקי רוברטו ארוניקה עטור הפרסים והטנור הקוריאני פרנצ'סקו הונג, שמופיע לראשונה בארץ. את תפקיד אביה של לואיזה יגלם זמר הבריטון הפולני הצעיר ארתור רוז'ינסקי. זמר הבס האיטלקי רוברטו סקאנדוצי יגלם את תפקיד הדוכס.

באפריל ינצח עומר וולבר על "אותלו" לליברית של אריגו בויטו ע"פ העלילה השייקספירית. הבמאי האיטלקי סטפנו מצוניס די פראלפרה, מנהל בית האופרה המלכותי של וולוניה בליאז', יביים את האופרה כפי שהועלתה לפני שנתיים בפסטיבל המלכותי בוולוניה.

את תפקיד אותלו חולה הקנאה יגלמו לסירוגין הטנור הארגנטינאי גוסטבו פורטה והטנור ההולנדי קור ז'אן דוסלז'ה – שניהם לראשונה באופרה. הבריטון האיטלקי המופלא מרקו ורטוגנה ישיר את תפקיד יאגו ואת דסדמונה תשיר אירה ברטמן המצוינת.

במאי תועלה האופרה האהובה של ורדי "לה טרוויאטה" . עדיין לא ידוע באיזה הרכב, אבל זו תהיה, כנראה, חוויה שאסור להחמיצה.

מזכיר לנו משהו? מחאה חברתית נגד שלטון מושחת. "בוריס גודונוב"

המנצחת הקנדית קארי לין וילסון תנצח במרץ על הפקה מחודשת של "בוריס גודונוב" – האופרה הגרנדיוזית עימה חנכה האופרה את משכנה החדש. פאטה בורצ'לדזה, זמר הבס הגיאורגי הנודע, יהיה כוכב האופרה, כלשצדו שר זמר הבס לדימיר בראון את תפקיד הנזיר פימן.

הבימוי המבריק של במאי הסרטים הנודע אנדרי קונחולבסקי ל"בוריס גודונוב", מבליט בתלבושות ובתאורה את הקדרות הכמעט "רסקולניקובית" של המלך בוריס (שמצפונו רודף אותו על רצח יורש העצר) ואת העוני המרוד של ההמונים המורדים בעריצות השלטון מזרה האימים. האופרה המונומנטאלית, שהולחנה על-פי הטרגדיה של אלכסנדר פושקין על-פי "תולדות המדינה הרוסית" של ניקולאי קרמזין, שומרת על הרלוונטיות שלה גם כיום כאשר שום מחאה חברתית לא תערער את שלוות רוחו של ממשל ערלי הלב המנוכר.

את העונה המרתקת יחתום ביוני ביקור בית האופרה של הבולשוי ממוסקבה, שיגיע בפעם הראשונה לישראל בהרכב מלא – כולל סולנים מקהלה ותזמורת. הם יעלו את "ספינת הדגל" של הבולשוי – "ייבגניי אונייגין" של צ'ייקובסקי לליברית של שילובסקי על-פי הפואמה בחרוזים של פושקין.

הבימוי המינימליסטי הנועז של דימטרי צ'רניאקוב המבליט את הפן הנוירוטי של גיבורי הדרמה של צ'ייקובסקי, זיכה את ההפקה בפרס היוקרתי של "מסיכת הזהב" ב-2006. בהפקה המחודשת שלו פתח תיאטרון הבולשוי את העונה האחרונה. ביצוע עתיר גוונים, ברק ועומק מובטח לקהל הישראלי עם המנצח אלכסנדר ודרניקוב המנהל את בית האופרה למעלה מעשור.

                 זו אמורה להיות עונה מרתקת בה יתקשה קהל חובבי האופרה להחליט על מה לוותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן