Skip to content

מחקר: רעש אדמה נגרם כתוצאה משאיבת מי תהום

מדענים שבחנו את ההעתק, שבר סיסמי, שמתחת לעיר לורקה בדרום ספרד, סבורים שהשאיבה אחראית אולי לעוצמת הרעש הקטלני שהתחולל שם בשנת 2011
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
רעש מעשה ידי אדם?
רעש מעשה ידי אדם?

מפות תוואי קרקע מפורטות, ששורטטו על סמך צילומי לוויין, אפשרו למדענים להסיק אילו חלקי קרקע נעו מתחת לעיר לורקה בספרד. עתה הם סבורים, ששאיבת מי תהום אחראית אולי לרעש הקטלני שהתחולל שם בשנת 2011.

ה-BBC מדווח, כי לדברי עורכי המחקר תזוזות אלה תואמות מיקומים שנשאבו מהם מים במשך שנים רבות. המחקר מבליט את ההשפעה הסיסמית הרבה של פעילויות האדם כגון ניקוז וקידוחי עומק.

פבלו גונזאלס מאוניברסיטת מערב אונטריו ועמיתיו השתמשו במידע רדאר לווייני לתיעוד תזוזות הקרקע, שהתחוללו ברעש בלורקה, עד מקורן. הם מצאו שהרעש היה תוצאת החלקה על מעתק רדוד יחסית, הגובל במאגר מים גדול מדרום לעיר. העובדה שההחלקה התרחשה בעומק שלושה ק"מ בלבד מסביר מדוע רעש מתון יחסית, 5.1 בסולם ריכטר, גרם נזק רב כל כך באיזור. לפחות עשרה בני אדם נהרגו בו.

צוות המדענים המשיך לבחון סיבות פוטנציאליות להחלקה, ומצא שמפלס המים באגן הנהר אלטו גואדאלנטין הסמוך צנח בכ-250 מטרים בחמישים השנים שחלפו כתוצאה משאיבת מים להשקיה באיזור. על פי חישוביהם נותר לחץ על ההעתק, שגרם בהתחלה לרעש וקבע את עוצמתו.

מצד שני, איזור הרעש פעיל סיסמית, ומהמידע אפשר לשער רק ששאיבת המים האיצה ולבסוף עוררה תהליך שהיה מתחולל ממילא. דוקטור גונזאלס הדגיש שהמחקר היה ייחודי לרעש שהתחולל בלורקה, ואמר: "איננו יכולים לקבוע כללים על סמך מחקר אירוע יחידני. אבל העדויות שאספנו לצורך מחקר זה יכולות לסייע להרחבת מחקר אירועים סיסמיים עתידיים סמוכים לסכרים, אקוויפרים, וקרחונים נמסים, סמוכים להעתקים טקטוניים".

 במאמר אחר שהתפרסם ב Nature Geoscience, כתב ז'אן פיליפ אוואק, מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה: "לא נדרש הרבה כדי לחולל רעש אדמה – אפילו גשם חזק יכול לעשות את המלאכה".

במשך השנים תועדו דוגמאות רבות של פעילות סיסמית שהתחוללה עקב חיסול מאגרי מים, שאיבת פחמימנים, כרייה וקידוחים עמוקים. ממחקרים קודמים עולה אפשרות שהזרקת נוזלים, הקשורה בפרקטיקה השנויה במחלוקת של שאיבת גז באמצעות ריסוק הידראולי, קשורה לרעשי אדמה ייחודיים. אם המדע יצליח להגדיר במדויק את תרומתם של לחצים ממקורות אנושיים לאירועים סיסמיים, אמר פרופסור אוואק : "נוכל אולי לביית בקעים טבעיים באמצעות הנדסה גיאולוגית. בינתיים מוטב שניזהר עם שינויי לחצים מעשה ידי האדם, בפרט אלה הקשורים לפרויקטים של שאיבת דו תחמוצת פחמן, שעלולים לחולל שינויים מרחיקי לכת בקרום כדור הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן