Skip to content

אורי שגיא – ה"ביטחוניסט" ברשימה של יחימוביץ

"הצטרפותו של האלוף במיל' אורי שגיא היא תוספת כוח משמעותית למפלגת העבודה", אמרה הערב יו"ר "העבודה", שלי יחימוביץ'. "הוא מביא איתו רקע צבאי ומדיני מרשים ותרומה רבה לביטחון ישראל, משולבים בתפיסת עולם מגובשת על החברה הישראלית ומודעות חברתית עמוקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האלוף במילואים אורי שגיא הודיע הערב ליו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', על כוונתו להצטרף למפלגת העבודה ולהתמודד לתפקיד חבר כנסת בפריימריז של המפלגה.

שגיא, לשעבר ראש אגף מודיעין, מפקד חיילות השדה, אלוף פיקוד הדרום ומח"ט גולני, עמד בראש צוות השיחות עם סוריה בשנים 1999-2000. לאחר מכן כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של "מקורות" ב-2000 עד 2003. הוא מחברם של הספרים "אורות בערפל", ספר אוטוביוגרפי ו"היד שקפאה", שעסק  במשא ומתן עם סוריה בתקופת ממשלת ברק.

אורי שגיא. היה מפקדו של גבי אשכנזי ב"גולני" ושימש כיועצו, כאשר אשכנזי התמנה לרמטכ"ל. (צילום: ויקימדיה/דובר צה"ל)
אורי שגיא. וגבי אשכנזי. שגיא היה מפקדו של אשכנזי ב"גולני" ושימש כיועצו -, כאשר אשכנזי התמנה לרמטכ"ל. (צילום: ויקימדיה/דובר צה"ל)

שגיא מתנדב כנשיא מוסד אהבה, המטפל בילדים בסיכון, ובוועד המנהל של כישורית (בית לבוגרים בעלי צרכים מיוחדים בגליל המערבי). שגיא ואשתו מעבדים משק חקלאי במושב כפר ביאליק, מגדלים זיתים, ומייצרים ומשווקים שמן זית. שגיא, בעל תואר ראשון מאוניברסיטת תל-אביב בלימודי היסטוריה ותואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה, מלמד את תחומי המזה"ת והממשל במוסדות אקדמיים.

אין זו הפעם הראשונה ששגיא מתחבר למפלגת העבודה. בשנת 1996 הודיע שגיא על הצטרפותו ל"עבודה". אז דובר על התמנותו לחבר כנסת ושר, אך בפריימריס של אותה שנה נמנע שגיא מלהציג את מועמדותו. בדצמבר 1999 מינה אותו ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, למתאם המשא ומתן עם סוריה.

האלוף במילואים אורי שגיא: "הספינה על סיפונה אנו נמצאים משייטת ליעד שאינו ברור לי, ועתה זה הזמן להרתם ולהשפיע על הדרך, כדי שמדינת ישראל תעלה שוב על הנתיב הנכון. יש תקווה בכוחה של מפלגת העבודה, בראשות שלי יחימוביץ', להוביל את המדינה לשינוי הנדרש. אני שואב עידוד רב מן העובדה שנמצא כוח רענן, ששם לו מטרה לטפל באיום הגדול ביותר לראייתי כיום על החברה הישראלית – מעבר לעניינים המדיניים והביטחונים – ואלה הפערים החברתיים, איכות החיים, החינוך, ומשבר זהות עמוק. אני חש שהמדינה לא ממלאת חובתה הבסיסית לאזרחיה בחלק מהתחומים ואני מוצא במפלגת העבודה תשובה ועשייה מאוד חשובה לתיקון החברה בישראל".

יו"ר העבודה יחימוביץ': "הצטרפותו של האלוף במיל' אורי שגיא היא תוספת כוח משמעותית למפלגת העבודה. הוא מביא איתו רקע צבאי ומדיני מרשים ותרומה  רבה לביטחון ישראל, משולבים בתפיסת עולם מגובשת על החברה הישראלית ומודעות חברתית עמוקה. אורי, בן מושב כפר ביאליק, הוא איש ההתיישבות העובדת ושורשיו נטועים בתנועת העבודה. פועלו החברתי בעצם הימים האלה הוא נדבך חשוב נוסף בתעודת הזהות שהוא מביא עימו.

אורי שגיא נולד למשפחה החיה בישראל מספר דורות. בשנת 1961 התגייס לצה"ל ובחר לשרת בחטיבת גולני ושובץ בגדוד 51 של החטיבה. בגולני עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר. עם סיום הקורס שב לחטיבה כמפקד מחלקה בגדוד 51.

שגיא התקדם בשרשרת הפיקוד ובמלחמת ששת הימים היה מפקד פלוגה ב' בגדוד 51, אשר שימשה בכיבוש תל עזזיאת כפלוגת החוד, שהובילה את הגדוד בלחימה על היעד, שהיה מוצב פלוגתי סורי מבוצר ברמת הגולן. בתחילת מלחמת ההתשה שימש שגיא כמפקד סיירת גולני והוביל אותה למבצעים רבים בלבנון, סוריה וירדן, ובהם פיצוץ תעלת הע'ור והפשיטה על מוצב החרוט בירדן. בהמשך השתלם בפו"ם וסיים כחניך מצטיין.

ב-1971 מונה אורי שגיא למפקד גדוד 13. במלחמת יום הכיפורים שימש כעוזר רמ"ח מבצעים במטה הכללי. ב-1975 מונה לראש ענף מבצעים באגף המבצעים. כיהן כמפקד חטיבת מילואים וכמפקד חטיבת גולני בשנים 1976-1977. בתפקידו זה פיקד במבצע יונתן על כוח מן החטיבה. בהמשך שירת כסגן מפקד וכמפקד אוגדה 36 וראש חטיבת המבצעים במטכ"ל בזמן מלחמת לבנון. בשנת 1983 הועלה לדרגת אלוף והיה עוזר ראש אג"ם. לאחר מכן מונה לאלוף פיקוד הדרום, אולם נתבקש על ידי הרמטכ"ל דאז, משה לוי לעזוב את הפיקוד לאחר כחצי שנה, ולהתמנות כראש מפקדת חילות השדה (מז"י) ומפקד גיס 479. כמפקד חילות השדה נאבק שגיא בתופעת ה"טרטורים" בצבא.

בתפקידו האחרון בצה"ל, בשנים 1991 עד 1995, שימש שגיא כראש אגף מודיעין. במהלך תפקידו מילא חלק פעיל במשא ומתן שהתקיים אותה עת עם סוריה ועם אש"ף. בשנת 1992, היה שגיא מעורב בהכנות למבצע שיח אטד, התנקשות בנשיא עיראק, סדאם חוסיין, באמצעות טילי "תמוז". שגיא, כמו גם סא"ל דורון אביטל, מפקד סיירת מטכ"ל שנבחרה למשימה, התנגד למבצע נחרצות בטענה כי סיכויי ההצלחה קלושים וישנו סיכון גדול מדי לחיי הלוחמים‏. במהלך תרגיל מודל למבצע, התרחשה תאונה קטלנית בתוצאותיה ("אסון צאלים"), כאשר אחד ממשתתפי התרגיל שיגר טיל לעבר מבנה מאויש. הטילים היו אמורים להיות משוגרים רק בחלק השני וה"רטוב" של התרגיל, בו המבנה תוכנן להיות ריק. מפגיעת הטילים נהרגו חמישה חיילים ונפצעו חמישה נוספים. שגיא מיהר למקום האירוע, עזר במתן עזרה ראשונה לפצועים ובארגון הפינוי לבתי החולים‏. לאחר האסון בוטל המבצע.

כמו כן מילא שגיא תפקיד מכריע‏‏ בהחלטה על ההתנקשות במז"כל החזבאללה דאז, עבאס מוסאווי ובתכנון מבצע עוקץ ארסי‏, בו חטפו לוחמי סיירת מטכ"ל את מוסטפא דיראני בניסיון להשיג מידע וקלף מיקוח בנוגע לנווט הנעדר רון ארד. פרישתו הייתה על רקע העובדה שראש הממשלה ושר הביטחון דאז, יצחק רבין, לטענת שגיא, לא עמד בסיכום שנקבע ביניהם כי יתמנה לסגן הרמטכ"ל. בעקבות כך הסתכסך שגיא גם עם הרמטכ"ל היוצא דאז, אהוד ברק ועם מחליפו רא"ל אמנון ליפקין שחק, עליו אמר כי הוא מעריך אותו מאוד – והריב ביניהם הינו תוצאה של מקורבים שנהגו כאנשי ריב ומדון וכלשונו: "טרחו לסכסך".

משנתמנה גבי אשכנזי לרמטכ"ל שימש שגיא – שהיה מפקדו של אשכנזי בחטיבת גולני – כיועץ בכיר לרמטכ"ל במילואים. אחיינו של שגיא, האלוף אייל אייזנברג, הוא אלוף פיקוד העורף.

בין השנים 2000 – 2003 כיהן שגיא כיו"ר חברת "מקורות". שגיא הוא בעל חברה ליצור שמן זית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן