Skip to content

אובמה ניצח בנקודות בעימות השלישי

הנשיא אובמה תקף ויריבו התגונן בנושאי מדיניות חוץ, אך בסופו של דבר התברר שאין ביניהם מחלוקות. רומני הפגין מתינות, אולי כדי לשכנע שאינו "מחרחר מלחמה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמש נערך העימות השלישי והאחרון בין שני המתמודדים על נשיאות ארצות הברית, לאחר שני עימותים שהותירו את המועמדים בשוויון בסקרי דעת הקהל. המרב שרשת החדשות "פוקס", התומכת במושל רומני כנשיא, הצליחה לחלץ מהעימות הוא שרומני האשים את הנשיא ב"חולשה" ואילו הנשיא אמר שיריבו "אינו מבין דבר במדיניות חוץ". אבל האם זה מפתיע?

הפגין אחריות ושיקול דעת. מיט רומני

רשת "CNN" מדווחת שהנשיא אובמה הפגין ניסיון שנרכש על ידי מי שמכהן כמפקד עליון של הצבא, הצליח להכניס את יריבו למגננה, ועל פי משקיפים ומשאלי דעת קהל זכה בעימות ביתרון קל. אובמה הבהיר את מדיניות החוץ שנוקט ממשלו ותקף את השקפותיו ואת הצעותיו של יריבו, מושל מסצ'וסטס לשעבר, שלא ניהל מעולם מדיניות חוץ.

בסופו של דבר תמך רומני ברוב צעדי ממשל הנשיא, לרבות בהחלטה שלא להתערב במלחמת האזרחים בסוריה, ובהחלטה להמשיך בעיצומים ובלחץ דיפלומטי על איראן במטרה למנוע פיתוח נשק גרעיני. בטווח המיידי העניק רומני יתרון לאובמה בעימות שבו הוא היה אמור לתקוף את מדיניות החוץ של הממשל המכהן; אך אם כוונתו האמיתית של רומני היתה להפיג את חששות הבוחרים מכך שהוא מחרחר מלחמה, נראה שהצליח בכך בזכות האחריות ושיקול הדעת שהפגין בעימות.

מאחר שמערכת הבחירות תוכרע בנושאי פנים וכלכלה, יצא המושל בזול מההפסד בעימות האחרון. זאת ועוד, כראוי לנושא שולי מבחינת רוב הבוחרים, התנהל העימות באווירה רגועה יחסית. בשבוע שעבר היה הוויכוח בין המתמודדים סוער הרבה יותר והם לא חדלו לקטוע איש את דברי רעהו. הפעם, מציינת רשת פוקס, ישבו המועמדים זה לצד זה, כך שהאווירה לא נטתה מראש לעימות חזיתי. אך זה לא מנע מהמתמודדים להחליף האשמות.

[related-posts]

המושל רומני טען שהנשיא אחראי לצניחה מתמשכת בהשפעת ארצות הברית שעודדה אויבים כגון איראן: "בשום מקום בעולם אין השפעת ארצות הברית היום גדולה משהיתה לפני ארבע שנים". לדברי אובמה, יריבו "אינו מבין דבר במדיניות חוץ," ומדיניות החוץ שהוא מתכוון להנהיג, או שהיא פשוט "שגויה" או שהיא גירסה "קולנית" של מדיניותו.

רומני, אף שתקף את הנשיא על מה שמכונה "מסע ההתנצלות" בעולם המוסלמי, ועל יחסיו הקפואים עם מדינת ישראל, נהג בנשיא על פי רוב בכפפות של משי. למעשה רומני הסכים עם אובמה בשלושת נושאי מדיניות החוץ המכריעים: לא להתערב צבאית בנעשה בסוריה, להמשיך לתמוך בעיצומים על איראן, ולקיים את לוח הזמנים שנקבע לנסיגת הצבא האמריקני מאפגניסטן, היינו המשך מדיניות "שב ואל תעשה" שהיא כנראה זאת שרוב הבוחרים האמריקנים מעדיפים. הדבר מצביע על כך שמה שהיה במדיניות החוץ האמריקנית הוא שיהיה, רק "קולני" יותר.

עם זאת, מתברר שהעימותים שהתנהלו בחודש האחרון בין הנשיא המכהן ליריבו היו המשמעותיים ביותר מבין אלה שהתנהלו בעשרות השנים האחרונות. רומני נכנס אל הזירה כמי שעתיד להפסיד בבחירות ויוצא ממנה בעמדת תיקו, ואפילו יתרון קל מול אובמה.

חביב יותר באחוז. ברק אובמה

בסקר שערכה רשת "CNN" אחרי העימות, 48 אחוז מהמשיבים חשבו שאובמה ניצח בו, ו-40 אחוז ראו ברומני את המנצח. טעות הדגימה היתה בטווח של 4.5 אחוז. מהסקר עולה גם שהשפעת העימות על עמדות המצביעים לקראת יום הבחירות היתה קטנה. 24 אחוז מהצופים אמרו שבעקבותיו הם נוטים יותר להצביע לאובמה; 25 אחוז טענו כך בנוגע לרומני, ו-50 אחוז אמרו שהעימות לא שינה את כוונות הצבעתם.

כאשר נשאלו לגבי יכולת המתמודדים לטפל היטב במדיניות חוץ השיבו 63 אחוז שאובמה יכול לעמוד במשימה, ו-60 אחוז שרומני יכול לעשות זאת. בשאלה מי מהמועמדים חביב יותר נחצו המשיבים: 48 אחוז תמכו באובמה ו-47 אחוז ברומני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן