Skip to content

הליכוד ביתנו: הרשימה תורכב בשיטת הריצ'רץ'

למרות ההצהרות הרמות על איחוד, כבר בדקות הראשונות לפרסום הידיעה הסתמנה התנגדות לרעיון בליכוד. השר איתן תבע את כינוס ועידת הליכוד וקרא לדחות את הרעיון: "הסכם זה יהיה הסכם חיסול תנועת הליכוד ואיום על הדמוקרטיה הישראלית". יחימוביץ' קראה הערב לכל הכוחות המרכזיים במפה הפוליטית לחבור למפלגת העבודה בראשותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בעת הזאת מדינת ישראל זקוקה לאיחוד כוחות. איחוד כוחות ייתן לנו כוח למשול ואת הכוח להנהיג את ישראל בשנים הבאות". במילים אלו פתח הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הודעתו המשותפת עם אביגדור ליברמן, על איחוד הכותות בין הליכוד ל"ישראל ביתנו". אולם בעוד הוא מדבר וכבר קמה בליכוד ראשיתה של התנגדות למהלך האיחוד.

עוד בטרם כונסה מסיבת העיתונאים תבע השר מיכאל איתן את כינוס ועידת הליכוד וקרא לחברי הוועידה לדחות את הרעיון של איחוד הליכוד עם תנועת ליברמן "הסכם זה, אם יצא לפועל, יהיה הסכם חיסול תנועת הליכוד, ואיום על הדמוקרטיה הישראלית", אמר איתן. גם ח"כ כרמל שאמה הכהן, השמיע קולות של הסתייגות: "אסור שאיחוד הליכוד וישראל ביתנו לצד היתרון לגודל יפגע באופי ובדרך הליכוד יתר על המידה". שאמה הכהן הוסיף: "לדעתי נפתח פתח לחזרת משה כחלון למקום השלישי ברשימה המשותפת".

מסיבת העיתונאים המשותפת (צילום: הפייסבוק של ראש הממשלה)
מגעים "מתחת לרדאר". מסיבת העיתונאים המשותפת (צילום: הפייסבוק של ראש הממשלה)

"איחוד כוחות ייתן לנו הכוח להגן על ישראל להגן עליה מול האיומים הביטחוניים מחוץ למדינה והכוח לחולל שינויים כלכליים וחברתיים בתוך המדינה", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים. "אנו עומדים בפני אתגרים אדירים וזה הזמן לאחד את הכוחות למען מדינת ישראל. לכן הליכוד וישראל ביתנו ירוצו יחד ברשימה משותפת לכנסת הבאה בפתק אחד. אנחנו נבקש יחד מנדט מהציבור כדי להנהיג בעוצמה את ישראל בשנים הבאות".

נתניהו הסביר כי האיחוד הזה ישפר מאוד את המשילות: "זה יחזק את הממשלה מאוד, זה יחזק מאוד את ראש הממשלה. – ולכן יחזק מאוד את המדינה. אני מקווה לזכות שוב באמון הציבור ולקבל מאזרחי ישראל מנדט ברור, שיאפשר לי להתמקד בעיקר ולא בתפל. זה יאפשר לממשלה להפנות את מירב המאמצים למשימות הגדולות שלפנינו. הניסיון לימד אותי שקואליציה רחבה בלי רצון לשותפות אמיתית איננה ערובה ליציבות ולמשילות. במדינת ישראל עדיפה קואליציה חזקה, שנשענת על רשימה אחת גדולה ומלוכדת. רשימה שמבוססת על שותפות אמיתית. ראש ממשלה בישראל צריך כוח גדול ומלוכד מאחוריו זה הדרך הטובה ביותר להבטיח עתיד טוב ובטוח יותר לכל אזרחי ישראל".

ליברמן: אנחנו נמלא את ההבטחות

אחרי נתניהו דיבר שר החוץ ליברמן. הוא אמר כי שתי המפלגות – הליכוד ו"ישראל ביתנו" – אפשרו  לממשלה לתפקד במשך כמעט ארבע שנים בצורה יוצאת מהכלל. "היו עליות ומורדות, אבל לאף אחד אין ספק שזו הייתה קואליציה הכי יציבה בשנים האחרונות מאז 48'. יתרה מזו, דיברנו הרבה על שינוי שיטת ממשל רפורמה שלטונית רפורמה אמיתית והיא מתחילה היום".

ליברמן הדגיש כי הרשימה המאוחדת מספקת "אלטרנטיבה אמיתית והזדמנות אמת לאזרחי ישראל לייצב את השלטון ולאפשר לממשלה להתמודד בדרך הכי טובה עם יוקר המחירים, עם בעיות הדיור, עם האיומים הביטחוניים ולשמור על הנכסים האסטרטגיים. לי אין ספק מה תהיה תגובת הציבור ואני בטוח שאנחנו נעמוד בכל אותן הציפיות שאנחנו היום, בזה הרגע, יצרנו", אמר ליברמן. "אנחנו בהחלט נמלא אחרי כל ההבטחות כל ההתחייבויות ונעשה את זה הרבה יותר טוב מבקדנציה הזו. בחרנו את האפשרות הטובה ביותר".

על הקמת הרשימה המשותפת – שתהיה מורכבת משתי מפלגות נפרדות בגוש פרלמנטרי אחד – הוחלט במהלך מגעים שהתנהלו "מתחת לרדאר" בתקופה האחרונה. מעטים מאוד היו שותפי הסוד. בין השאר השתתפו במגעים החשאיים נתן אשל, מטעמו של ראש הממשלה וח"כ פאינה קירשנבאום, מטעמו של ליברמן.

על פי המסתמן הרשימה לכנסת תורכב בשיטת ה"ריצ'-רץ'" על פי גודלן היחסי של שתי הרשימות בכנסת הנוכחית. בליכוד הכחישו הערב כ"פרסום שקרי", את הדברים שנאמרו הערב בערוץ 2, כאילו מתוכננת רוטציה בין נתניהו לליברמן בשנה הרביעית של הממשלה.

נתניהו וליברמן החליטו על האיחוד כצעד מקדים, לקראת אפשרות של איחוד בין מפלגות מרכז ושמאל, בצד השני של המפה הפוליטית וכדי לקדם אפשרות שאהוד אולמרט יקים גוש גדול נגדי. גם הצטרפותו של אריה דרעי לש"ס גרמה לחששות בקרב הליכוד – מחשש שש"ס תגרוף קולות ממצביעים מסורתיים מזרחיים של הליכוד.

אתמול נחשף בחדשות 10 סקר שהוזמן על ידי ליברמן ובוצע על ידי ארתור פינקלשטיין – ועל פיו ישראל ביתנו תקבל 14-16 מנדטים ותהיה מפלגה שלישית לפני מפלגת העבודה עם 13 מנדטים. עפ"י אותו סקר, מפלגתו של אולמרט אמורה לקבל 22 מנדטים והליכוד צפוי לזכות ב-22-24 מנדטים. לא מן הנמנע כי ההחלטה נבעה גם כתוצאה מהסקר הזה.

רה"מ נתניהו שוחח עם יו"ר הכנסת ריבלין בעניין הריצה המשותפת של הליכוד עם ישראל ביתנו בבחירות הקרובות ועדכן אותו בפרטי ההסדר. ריבלין אמר לנתניהו כי הוא "רואה בחיוב גיבוש של כוחות פוליטיים שיתרום ליציבות השלטון בטווח הארוך ויסייע בחיזוק המשילות בישראל". ריבלין העריך, כי גם הכנסת ה-19 תסבול מפיצול רב של מפלגות, ואמר כי "השותפות של הליכוד וישראל ביתנו יפחית את הלחצים הפוליטיים שנגרמים עקב מספרן הרב של המפלגות הסקטוריאליות שהולך וגדל עם השנים".

דקות אחרי הדיווח על האיחוד התייחס לכך השר גדעון סער, בתכנית "שש" עם עודד בן-עמי. ואמר כי מרכז הליכוד עדיין צריך לאשר את המיזוג הזה. "בראייה הלאומית, יש לליברמן ולנתניהו עמדות משותפות שרואות את טובת כלל הציבור", אמר סער.

גם משה פייגלין מיהר לברך ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מברך את ראש הממשלה נתניהו ואת שר החוץ ליברמן על הסכם האיחוד וקורא לראש הממשלה לצרף גם את שאר מרכיבי המחנה הלאומי למפלגה לאומית אחת גדולה".

השר בוגי יעלון: "מדובר במהלך מבורך, כי המערכת הפוליטית מאוד שברירית ומפולגת. איחוד כוחות כזה בהחלט יעניק יציבות, כוח ועוצמה. לא נהיה עסוקים בלשמר קואליציות ונוכל להתפנות להתמודד עם האתגרים הניצבים בפנינו, בכלכלה, בחברה, בביטחון, במשילות ובתחומים נוספים. אלו אתגרים לא פשוטים, והיציבות תאפשר לנו להתמודד איתם".

השרה לימור לבנת אמרה הערב:  "הליכוד ימשיך לשמור על ערכי התנועה והאידיאולוגיה שלו. איחוד הרשימה עם ישראל ביתינו אין פירושו בשום פנים ואופן שהליכוד לוקח את ערכי ישראל ביתינו. הממשלה הנוכחית החזירה לממשלת ישראל לאחר שנים רבות את היציבות השלטונית, ועכשיו נותר להחזיר לה את המשילות. יציבות יחד עם משילות יאפשרו לממשלה הישגים רבים יותר ועמידה איתנה מול האתגרים המורכבים שניצבים בפני מדינת ישראל".

שלי יחימוביץ': היום רבים מכם איבדו בית

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', קראה הערב לכל הכוחות המרכזיים במפה הפוליטית לחבור למפלגת העבודה בראשותה ולא לאפשר למפלגת נתניהו-ליברמן לשרוד. יחימוביץ' פנתה גם באופן ישיר אל מצביעי הליכוד ואמרה: "היום רבים מכם איבדו בית, וחשים סלידה וזעזוע מהחיבור בין מפלגתכם שהייתה אמורה להיות מפלגה ממלכתית של העם, הפכה למפלגה אנטי חברתית וכעת גם התחברה לשוליים גזעניים ומושחתים. אני יודעת שרבים מכם כבר מתלבטים אם להצטרף למפלגה ציונית חברתית בראשותי, מפלגת העבודה. היום נגמרו ההתלבטויות ואני קוראת לכם לחבור למפלגה שהיא טבעית עבורכם הרבה יותר וקשובה לרחשי הלב שלכם באופן עמוק".

יחימוביץ' הוסיפה: "מה שהתרחש הערב מבטא את העוצמות של מערכת הבחירות הזאת. אם מישהו חשב שהתוצאות ידועות מראש הוא התבדה היום. נתניהו חש היטב בכך שהסיכויים כי יאבד את השלטון גדולים מאי פעם, הוא שמע זאת גם מהשר כחלון והצעד שעשה הערב הוא צעד של פאניקה פוליטית מהתחזקותה של מפלגת העבודה. צעד ההופך את הליכוד למפלגת ליברמן. הערב נעלם הליכוד ובמקומו קמה מפלגת ליברמן הקיצונית".

יאיר לפיד: נתניהו הלך עם הימין הקיצוני

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, אמר בתגובה: ""האיחוד הערב בין הליכוד וישראל ביתנו מבהיר את התמונה הפוליטית – נתניהו הלך עם הימין הקיצוני, יחימוביץ' שברה עמוק לשמאל והרוב הישראלי ההגון והמתון כבר מזמן לא מזהה את עצמו במפלגות של אתמול. למרכז הישראלי נותרה כתובת אחת ברורה שמייצגת אותו באמת – 'יש עתיד'". לפיד שלל מכל וכל אפשרות לאיחוד עם מפלגת העבודה, שאותה כינה "מפלגת שמאל". לגבי לבני או אולמרט לא פסל לפיד אפשרות לאיחוד כוחות.

ציפי לבני הגיבה: "היום ברור שהמאבק הוא על עתידה דמותה ומהותה הערכית של מדינת ישראל . הבחירות הן בין מדינה קיצונית ומבודדת לבין מדינה ציונית ושפויה.

"נולדתי בתנועת החירות ,אני יודעת מה הערכים שהליכוד אמור היה לייצג וזנח . הבחירה לא חייבת להיות בין קצוות וקיצוניות אלא בין הקיצונים למרכז ציוני שמאמין בישראל יהודית דמוקרטית ומאוזנת".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "הערב עובר הפשיזם מהספסלים האחוריים בליכוד אל קדמת הבמה אם לא לכס הנהג. מפלגת הליכוד ביתנו היא איום אסטרטגי על המאפיינים הדמוקרטיים של ישראל. מול החזית הפשיסטית, יש להקים חזית להצלה לאומית ממלתעות הטירוף הליברמני. על מפלגות המרכז להתחייב כבר עתה שלא יצטרפו ל"ממשלת ביברמן". אני מתחייבת שמרצ לא תצטרף".

יואל חסון: הציבור לא יסלח למי שיעמוד בדרכו של גוש השמאל

יו״ר צוות התגובות של מפלגת העצמאות, ח״כ ד״ר עינת וילף: ״הודעת האיחוד בין מפלגות הליכוד לישראל ביתנו מעלה אפשרות להקצנה מדאיגה בקרב הימין ומפלגת השלטון ומבהירה כי מנהיגות שקולה ואחראית שאינה קיצונית לא לשמאל ולא לימין ושיש לה את הניסיון הנדרש להנהיג את המדינה נמצאת היום רק במפלגת העצמאות בראשות שר הביטחון אהוד ברק״.

ח"כ יואל חסון (קדימה): "חבירת נתניהו את ליברמן הערב מחייבת איחוד גוש השמאל מרכז תחת הנהגה אחת. הציבור הישראלי לא יסלח למי שיעמוד בדרכו של איחוד נדרש שכזה. הבחירות הללו הן הזדמנות להחליף את שלטונו של נתניהו ולחולל מהפך אמיתי ומשמעותי במדינת ישראל. ללא איחוד מפלגות השמאל והמרכז נתניהו ימשיך לעמוד בראשות הממשלה עוד קדנציה וזאת בכוחנו למנוע".

ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה, הגיב: ״איחוד ביבי-ליברמן הוא הוכחה לפאניקה שאחזה בשני המנהיגים מפני המגמה הברורה של רצון העם להחליף את השלטון. זו קואליציה קיצונית, אנטי חברתית ורעה לישראל המוכיחה את האמת-נתניהו מחושק בידי הקיצונים! העבודה היא האלטרנטיבה היחידה להחלפת השלטון הקיצוני הזה״.

ח"כ אילן גילאון: "נחשפו הערב הפנים האמיתיות של מחנה הימין הקיצוני. ובמילים אחרות: הלך הזרזיר אצל העורב והליברמנים והפייגלינים התאחדו. מול המארג הלאומני הזה, מרצ מציגה שמאל אמתי שנאבק בגזענות וברוח האנטי-דמוקרטית שפשו בכנסת היוצאת".

סתיו שפיר, המועמדת ברשימת העבודה לכנסת: "יש למהלך הזה משמעות אחת מבחינתנו: הצורך בהתגייסות מלאה, של כולם, על החיים, כמו בקיץ ההוא".

יחסיהם של נתניהו וליברמן, שידעו עליות ומורדות, החלו ב-1988 כאשר ליברמן יצר קשר עם בנימין נתניהו ששב אז לישראל מכהונתו כשגריר ישראל באו"ם והתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת. ליברמן ליווה את נתניהו בעשר השנים הבאות. לאחר בחירתו של נתניהו ליושב ראש הליכוד ב-1992 מונה ליברמן למנכ"ל תנועת הליכוד וארגן את שיקומה.

בשנת 1996, לאחר בחירתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, מונה ליברמן למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אבל כבר בדצמבר 1997, עקב חילוקי דיעות קשים ועימות ביניהם, התפטר ליברמן מתפקידו ופנה לעסקים פרטיים. הוא יסד בינואר 1998 חברת סחר וייעוץ בשם "נתיב אל המזרח", שעסקה ברכישת חומרי גלם בארצות המזרח ומכירתם בארצות המערב ובפעולות פיננסיות בשוק ההון הרוסי. אולם שנה לאחר מכן, ב-3 בינואר 1999 כינס ליברמן מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב והכריז על הקמתה של מפלגת ישראל ביתנו. המפלגה זכתה בבחירות באותה שנה ב-4 מנדטים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן