Skip to content

הבשורה הגיעה לגליל התחתון

הגליל התחתון, השער לגליל כולו, זכה לאחרונה בכמה חיזוקים ובהם אפשרויות תעסוקה חדשניות למושבניקים, מה שיכול להביא למיזמים כמו יקבים ובתי בד, מסעדות ומרכזי מבקרים שלא קיימים עד כה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

הגליל התחתון, השער לגליל כולו, זכה לאחרונה בכמה חיזוקים ובהם אפשרויות תעסוקה חדשניות למושבניקים, שיכול להביא למיזמים כמו יקבים ובתי בד, מסעדות ומרכזי מבקרים שלא קיימים עד כה

מאת עירית רוזנבלום


הגליל התחתון תמיד היה יעד תיירות פחות פופולארי מהגליל העליון והמערבי. עתה הוא זוכה לחיזוקים משמעותיים מכמה כיוונים. משרד התיירות החליט להוסיף אותו למפת העדיפות בתחום התיירות, מה שיקדם בניית מלונות ואטרקציות. לכך נוספו החלטות שאושרו בבג"ץ, המתירות למושבניקים תעסוקה לא חקלאית: הן מאפשרות לכל חבר באגודה השיתופית במושב הקמת פרויקטים של הארחה ותיירות על חצי דונם וכן הקמת מיזם מושבי גדול תומך תיירות מחוץ למושב.

לדברי חן גלוברמן, דובר המועצה האזורית הגליל התחתון, מאז משבר המושבים בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, חיפשו המושבניקים פרנסה חלופית לחקלאות, ורבים מהם פנו לתיירות, בין אם להקמת צימרים ובין אם להקמת מרכזי מבקרים או מבנים אחרים. "האישור על הפעילות הלא חקלאית בנחלות, תאפשר סוף סוף להפוך את ההשקעות לחוקיות. כיום רובם עבריינים", הוא מסביר, "אין בכלל בספר התכנון והבנייה ייעוד קרקע למרכז מבקרים או לאטרקציה או אף מונח כזה בספר החוקים. מעבר לכך, נפתח פתח למיזמים כמו יקב ובית בד שאפשר לעשותם חצי תיירותים".

מפת דרך הבשורה לתיירים. באדיבות משרד התיירות

גבולותיו של הגליל התחתון הם העיר טבריה ובקעת יבניאל ממזרח; הישוב מסד ובקעת בית הכרם מצפון; רכס הטורעאן ממערב וכפר קיש והתבור מדרום ובימים אלה מנשבות בו רוחות חדשות. לעומת חבלי הגליל האחרים, שבהם אלפי יחידות אירוח (צימרים), בגליל התחתון יש רק כ-400 חדרים, אך כמה עשרות צימרים חדשים נמצאים כבר בבניה.

לכך נוסף בחודש שעבר שביל חדש שסומן תחת השם "דרך הבשורה", שחלקו עובר בגליל התחתון. המסלול מתחקה אחר מסעותיו של ישו בצפון הארץ, מציע דרכי צליינות ייחודיים בנופי הגליל היפהפיים – מנצרת דרך ציפורי, כפר כנא, נבי שועייב, כפר נחום, מצוק הארבל ועד הר האושר. הוא מצטרף לשביל קודם שסימן היזם מעוז ינון. מטרת השביל היא לספק לצליינים נוצרים חוויה רוחנית, לצעוד בדרכים בהן הלך ישו והזדמנות לבקר באתרים בהם חי ופעל. לאורך 65 קילומטרים בהם עובר השביל, נמצאים אתרים המקודשים לשלוש הדתות.

 

שער לגליל

במיקומו בין התבור לכנרת, מהווה הגליל התחתון שער לגליל בכלל, ומציע פעילויות נופש בטבע כמו דרכי 4X4, שבילי אופניים, טיולי סוסים, חמורים וטרקטורונים, יערות, שמורות טבע ומסלולי טיול, וכמובן שביל ישראל, החוצה את הגליל התחתון מדרום לצפון.

חוות מוסקט בשדמות דבורה שבגליל התחתון

מבחינת אכסון, הצימרים מציעים חדרים זולים ויקרים כאחד. למשל, במתחם הצימרים "פינה בסג'רה" במושבה הוותיקה אילניה, מוצעים חדרי אירוח משפחתיים עם בריכת שחיה פרטית ובית קפה השוכן בבית אבן משוחזר בן כ-80 שנה, בו מוגשות ארוחות בוקר עשירות מתוצרת בית. במקום 3 בקתות המתאימות לזוג ושני ילדים, וילה בת 4 חדרי שינה וסלון וכן סוויטה המתאימה לעד 8 נפשות. המחיר נע בין 600-750 שקל ללילה לזוג, לא כולל ארוחת בוקר.

לעומתו, מתחם הנופש היוקרתי מוסקט במושב שדמות דבורה, מציע שלוש בקתות עץ כשלכל יחידה ג'קוזי ספא ענק פרטי, והיא טובלת בגן פורח. חוויית האירוח, המוצעת רק לזוגות, כוללת טיול סוסים רומנטי והמחיר נע בין 1,600 שקלים ללילה בחודשי החורף ל-1,900 שקלים בחודשי הקיץ בסוף שבוע (מינימום שני לילות).

מוזיאון המרציפן בכפר תבור

אחד העוגנים התיירותים באזור הוא "מוזיאון המרציפן" בכפר תבור, המציע תערוכת פיסול ממרציפן עם דמויות מעולם התנ"ך ונושאים נוספים, אולם להקרנת סרט על תהליך ייצור המרציפן, סדנאות יצירה במרציפן ובשוקולד, חנות המפעל שקד התבור ועוד. אתר ביקור אחר הוא חוות היצרנים בכפר קיש, שבה מציגים היצרנים את תוצרתם המקומית. המבחר כולל גבינות צאן איכותיות המיוצרות בשיטות מסורתיות, שמני זית זניים ממטעי המושב, יינות בוטיק מהכרמים המובחרים של המושב, שקדים ודבש טבעי מפרחי בר. החווה מציעה אירוח על בסיס גבינות ויין באווירה כפרית.

מסעדת סירין. כמו בפריס. תצלום בן כהן

לא נפקדת גם מסעדת שף – מסעדת "סירין", אף היא בכפר קיש, המציעה מטבח המשלב חומרי גלם טריים ממרחבי הגליל לבין המטבח הצרפתי הפריזאי, ברמה של מסעדות בתל אביב. המסעדה מנוהלת על-ידי גדי ודוד ולדמן, החברים באיגוד השפים. המבנה, עם אלמנטים אדריכליים מסמטאות פריס, כולל פנס רחוב, שובה לב.
בגליל התחתון יש אתרים המקודשים לארבע הדתות – בקעת ארבל שהיא ערש ההתיישבות היהודית עוד מתקופת המשנה; קרני חיטין – אתר בעל חשיבות רבה לאיסלם, שזכור בעקבות הקרב המפורסם בין המנהיג המוסלמי צאלח א-דין לצלבנים ששלטו באזור, וכן, כאמור, דרך הבשורה, אשר עוברת בגליל התחתון והיא בעלת חשיבות וקדושה לנצרות, לצד הכנסיה על התבור.

אתר מרשים במיוחד הוא קבר יתרו (נבי שועייב). נבי שועייב הינו אתר קבורה קדום בו קבור על פי המסורת הדרוזית הנביא שועייב, הוא יתרו המקראי, חותן משה, אשר נזכר מספר פעמים בקוראן. יתרו נחשב בקרב הדרוזים לנביא החשוב ביותר בדתם, ובשל כך הפך קברו למקום הקדוש ביותר בעולם לדת הדרוזית. קבר יתרו נודע גם במסורת היהודית הקדומה כמקום קבורה קדוש, ועולי רגל בימי הביניים מזכירים את מבנה הקבר, עליו נהגו להשתטח ולשאת את תפילותיהם. במרכז הקומפלקס המרשים הבנוי מאבן שיש, נמצא מבנה הקבר בעל כיפה עגולה לבנה. בתוך המבנה נמצאת מצבת הקבר המכוסה בפרוכת, ובסמוך לה קבועה ברצפת האבן טביעת כף רגל המיוחסת על פי המסורת הדרוזית, לנביא שועייב. בנוסף, כולל הקומפלקס אולם לקבלת אורחים, חדרי לימוד ועוד. הכניסה לאתר היא ללא תשלום.

קבר יתרו, חלק מדרך הבשורה. תצלום מוטי בוהדנא

אתר ביקור תרבותי נוסף הוא מוזיאון "אדם ותכשיט" בשדמות דבורה, העוסק ב-12 אלף שנות תרבות האדם בארץ ישראל בהשראת ממצאים ארכאולוגיים בראי האמנות. האמנית ומייסדת המוזיאון, אורה טננבאום, מציגה במוזיאון עבודות המתאפיינות בחומרים "אדמתיים" כמו חומר, חול ופיגמנטים טבעיים. לדבריה, המוזיאון מאפשר לימוד חווייתי וסיור להכרת האזור בתקופות הסטוריות שונות.

4 Comments

  1. סיגל
    13 במאי 2012 @ 20:49

    מסעדת מקום בסג'רה היתה סיומת יפה ונעימה לטיול הנעים שלנו.זכינו לטיפול נחמד ונעים.

  2. מנחם
    21 בפברואר 2012 @ 11:34

    מקום בסג'רה. מסעדה כשרה ויחודית מצאנו באמת בגלל הכתבה שלכם. סיירנו ובטעות נכנסנו. נהדר ומדהים.
    משקיעים שם מאוד בנקיון,ובמנות גדולות, פרודוקטים איכותיים .ממש נפלא

  3. אורה טננבאום.
    15 בינואר 2012 @ 15:10

    תודה לכול מי שטרח לכתוב על המגמה האופטימית בפיתוח אטרקציות תיירותיות בגליל התחתון.
    אני שמחה להיות חלק מהיוזמה.
    אורה טננבאום- אומנית , פסלת, מחנכת חוקרת ומייסדת מוזיאון אדם ותכשיט.

  4. נועם
    13 בינואר 2012 @ 13:09

    ביקרנו בכמה מקומות בגליל התחתון. ראוי מאוד לציין את מסעדת מקום בסג'רה , מסעדה כשרה יוקרתית ועם בשרים משגעים במושבת אילניה והצימרים מוסקט שנקיים, ועם אווירה של גן עדן.
    תודה נועם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן