Skip to content

סוכרתיים לא מאוזנים עם BMI 30-35 יטופלו בניתוח

משרד הבריאות מרחיב את ההתוויות לביצוע ניתוחים בריאטריים (לטיפול בהשמנת יתר). ב- 2009 דורגה מחלת הסוכרת במקום השלישי (6.2%) בין גורמי התמותה בישראל אחרי סרטן ומחלות לב. מחקרים רבים מוכיחים שניתוחים בריאטריים מרפאים סוכרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הבריאות מרחיב את הקריטריונים לביצוע ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר וסוכרת: ניתוח בריאטרי יוצע מעתה כחלופה טיפולית, לחולים סוכרתיים בעלי BMI 30-35, שאינם מאוזנים על ידי טיפול תרופתי. כך עולה מחוזר מינהל הרפואה, בנושא "קווים מנחים לביצוע ניתוח בריאטריים במבוגרים" שפרסם משרד הבריאות. החוזר הופץ למנהלי בתי החולים הכלליים ולמנהלי האגפים הרפואיים בקופות החולים ב-14.10.12.

עד עתה, טופלו בישראל בניתוח בריאטרי, חולים בהשמנת יתר חולנית (Morbid Obese) בעלי 40 BMI וחולים עם BMI 35, שסובלים ממחלות נוספות שמקורן בהשמנה, כמו: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם ודום נשימה בשינה. עם פרסום הקווים המנחים, מצטרף משרד הבריאות הישראלי למגמה הרווחת בעולם, לפיה הפכו ניתוחים בריאטריים לטיפול מקובל בסוכרת, לצד טיפול תרופתי ודיאטה.

השמנת יתר (צילום: עמית מנדלזון)
הניתוח עשוי להביא לריפוי מסוכרת או להטבה משמעותית. השמנת יתר (צילום: עמית מנדלזון)

על פי דו"ח גורמי תמותה בישראל לשנת 2009, שפרסם משרד הבריאות במארס השנה, דורגה מחלת הסוכרת במקום השלישי (6.2%)! אחרי סרטן ומחלות לב. מחלת הסוכרת מוכרת כמחלה כרונית חשוכת מרפא. אבל, בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שהוכיחו, כי ניתוחים לטיפול בהשמנה יתר חולנית מביאים לריפוי מסוכרת או להטבה משמעותית מאוד ברמות הסוכר ובהמוגלובין המסוכרר HbA1c.

זה מכבר, הציעה האגודה הבינלאומית לסוכרת (International Diabetes Federation), על בסיס עדויות מחקריות מצטברות, כי ניתוח הוא חלופה טיפולית נוספת בחולים עם סוכרת סוג 2 עם השמנה בלבד (מדד מסת גוף בין 30 ל-35) בנוכחות תחלואת לב וכלי דם.

בישראל מוצעים לחולים כיום ארבעה ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית: טבעת מתכווננת, מעקף קיבה, שרוול קיבה ומעקף תריסריון. במטה-אנליזה, שכללה 136 מחקרים, שסקרו 22,094 סוכרתיים, נמצא, כי שיעורי הריפוי של מחלת הסוכרת בניתוחי טבעת הם 47.8 אחוז. במעקף קיבה – 83.6 אחוז ובמעקף תריסריון – 97.9 אחוזים. מחקרים עדכניים מצביעים על כך, ששיעורי הריפוי או ההטבה במחלת הסוכרת בניתוח שרוול קיבה, דומים לאלו שנראו במעקף קיבה.

ההשפעה החשובה של הניתוחים נעוצה ביכולתם לרפא את החולים מהמחלה באחוזים ניכרים. אצל רוב המנותחים ערכי הסוכר ירדו מיד, ללא תלות וקשר לירידה במשקל. מיד לאחר הניתוח החולים הפסיקו להשתמש באינסולין או ליטול תרופות לאיזון המחלה. משערים שהשינויים בהורמונים המופרשים במעי לאחר הניתוח אחראים להחלמה המיידית. ניתוחים בריאטריים מסייעים לשיפור התנגודת ובהתאמה להעלאת הרגישות לאינסולין. הניתוחים מפחיתים גם את שכיחות התסמונת המטבולית, המתבטאת בהיקף המותניים, יתר לחץ דם, סוכר גבוה בצום, שומנים בדם וערכים נמוכים של כולסטרול טוב (HDL).

דר נחום בגלייבטר, מנהל היחידה לכירורגיה זעיר פולשנית בבית החולים, הדסה הר הצופים: "ניתוחים בריאטריים מפחיתים את שיעורי התחלואה והתמותה ממחלות לב טרשתיות, יתר לחץ דם ושומנים בדם. ראויה לציון העובדה, שישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם שממליצות על טיפול ניתוחי לאוכלוסיית חולי הסוכרת, שקשה לאזנם בטיפול התרופתי הקיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן