Skip to content

ה"אס" של הליכוד: הכלכלן שלמה מעוז

"אני מאמין בדרך הכלכלית של בנימין נתניהו. זה הבסיס לכלכלה החזקה של ישראל", אומר הכלכלן שלמה מעוז, שהודיע הערב רשמית כי יתמודד על מקומו בכנסת, במסגרת הליכוד. שלמה מעוז, כלכלן מוערך ופרשן בכיר - אך נשאלת השאלה האם יוציא את "השד העדתי" מהבקבוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר משה כחלון פורש מהפוליטיקה והליכוד שלף משרוולו "אס" – את הכלכלן שלמה מעוז, האיש המוכר לכל בעיקר הודות להתבטאויותיו השנויות במחלוקת בנושא האפלייה העדתית.

מעוז (66) הוא מרצה ופרשן בתחום הכלכלה והפיננסים, ודירקטור ב-15 חברות ציבוריות בישראל. מעוז שימש כעשר שנים בתפקיד הכלכלן הראשי בבית ההשקעות "אקסלנס נשואה". הערב הסביר מעוז את הסיבות להצטרפותו לליכוד: "אני מאמין בדרך הכלכלית של בנימין נתניהו. זה הבסיס לכלכלה החזקה של ישראל".

שלמה מעוז: עורר סערות בהתבטאויותיו נגד "האשכנזים" (צילום: ויקימדיה)
שלמה מעוז: עורר סערות בהתבטאויותיו נגד "האשכנזים" (צילום: ויקימדיה)

מעוז נולד בעיראק. למד לתואר ראשון בכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. מעוז החל את הקריירה שלו ככתב ועורך כלכלי בעיתון ג'רוזלם פוסט, במקביל ללימודיו בלונדון, במסגרתם קיבל תואר מוסמך מבית הספר לכלכלה של לונדון. לאחר סיום לימודיו בלונדון ושובו לארץ, מילא מעוז מספר תפקידים בכירים בשירות הציבורי.

מעוז מרצה בתחומי הכלכלה והפיננסים, ובין היתר, במסלול האקדמי המכללה למינהל. מעוז הוא פרשן כלכלי בתוכנית הטלוויזיה "לילה כלכלי" בערוץ 10 וברשת ב' של קול ישראל ברדיו. הוא מתמחה בניתוח סוגיות כלכליות ופיננסיות, ועוסק גם בשאלות של תמחור, מיסוי, מסחר בשוק ההון ובמטבע חוץ, ובגיוס כספים.

במאמר שפרסם בשנת 1983 התריע כי המניות הבנקאיות הן פצצת זמן כלכלית ופוליטית, זמן לא רב לפני נפילת שעריהן והתרחשות המפולת בשערי המניות בבורסה באותה תקופה.

בתחילת שנות ה-90 מונה מעוז לתפקיד היועץ הכלכלי לשר האוצר יצחק מודעי‏. בתפקידו יזם וביצע רפורמות בשוק ההון, המיסוי, הביטוח הלאומי, רגולציה בשווקים השונים ותיאום וקשרי עבודה עם הכנסת ובנק ישראל.

בהמשך שימש כציר כלכלי בשגרירות ישראל בבריטניה מטעם משרד האוצר במשך חמש שנים. כנספח מסחרי מטעם משרד התמ"ת בלונדון במשך שנתיים וכנציג משרד התקשורת בעיר זו.

מאז דצמבר 2008, מכהן מעוז כיו"ר הדירקטוריון של חברת הכשרת היישוב בע"מ. הוא כיהן גם כיו"ר אקסלנס נשואה קרנות נאמנות בע"מ. מכהן כדירקטור בחברת צים, דיסקונט חיתום והנפקות, מפעלי ים המלח, תרכובות ברום, אקמה טריידינג (אי.טיי), סנו מפעלי ברונוס ואפקון אלקטרו-מכניקה. בפברואר השנה מונה לכלכלן הראשי של בית ההשקעות "אלפה פלטינום".

שלמה מעוז עשה לעצמו מוניטין גם בהתבטאויות שנויות במחלוקת, בנושא האפלייה העדתית. ב-20 בדצמבר 2010 אמר, בתוכנית הטלוויזיה "לילה כלכלי": "נמאס לי לראות אשכנזים כל הזמן על הכסף שלי. אשכנזים על השטרות, אשכנזים בבית המשפט העליון – די כבר עם זה".‏

אחר כך, עורר סערה רבתי, כאשר בכנס שנערך במכללה האקדמית ספיר ב-11 בינואר 2012, התבטא בחריפות ביחס לפערים העדתיים בישראל, כשבין היתר אמר כי יחסה של משטרת ישראל כלפי המפגינים בשדרות רוטשילד בתל אביב במסגרת מחאת האוהלים היה סלחני בהרבה מהיחס לו זכו הפנתרים השחורים בשנות ה-70 של המאה ה-20 והמפגינים מחוסרי הדיור בשכונת ג'סי כהן בחולון ובשכונת התקווה בתל אביב. הוא צוטט באמרו: "אני רוצה לראות שמישהו ישבור את הראש של האשכנזים בשדרות רוטשילד – המזרחי מכה את המזרחים בהוראת השלטון הלבן". מעוז ביקר את דפני ליף וראשי המחאה כשאמר: "יוזמי המחאה החברתית הם ילדים מפונקים של האליטות הישנות, שלא רוצים להתמודד בחברה תחרותית"… "בגלל ההפגנה שלכם הורידו את מחירי הטונה ועכשיו יש עוד 1,000 מובטלים בפריפריה". עוד אמר כי "קרקעות המדינה נשדדו על ידי הקיבוצים והמושבים. עד היום בנים ממשיכים מקבלים קרקע – והם בראש המחנה. קיבלו מים במחיר נמוך. אפילו בסביון משק חקלאי נהנה מזה. ממש חקלאי – יש שם לולים עדיין". מעוז התייחס גם לאפשרויות התעסוקה של בני עדות המזרח כשאמר: "בשנות החמישים, כדי להתקדם באוניברסיטאות, היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת. היה צריך ללכת דרך פרוטקציה כדי לקבל תפקיד. לנסוע לחו"ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו-הונגרית"… "אותה החברה הלבנה עדיין שולטת. בנק לאומי הוא בנק של הלבנים. רק הלבנים יכולים להתמנות שם לתפקידים". מעוז אף טען לקיומו של נפוטיזם בבית המשפט העליון.

בעקבות הסערה שקמה הודיעה חברת "אקסלנס נשואה" על פיטוריו, אך כעבור ימים אחדים התברר שהוא פוטר רק מתפקידי הכלכלן הראשי והפרזנטור והוא ממשיך לשמש בחברה כדירקטור ומנהל קרנות.‏

אחרי הודעתו על חבירתו לליכוד, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברכות לפרופ' מעוז. "ביקשתי ממנו להיות חבר ב'צוות 100 הימים' כדי להביא תכנית להפחתת יוקר המחיה, בדגש מיוחד על מחירי הדיור", מסר. נתניהו הביע תקווה כי "מעוז יתרום רבות לליכוד ולמדינה, בשל ניסיונו הרב בנושאים הכלכליים והחברתיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן