Skip to content

נתניהו: רצח רבין, אחד הפשעים הגדולים בזמן החדש

בפתח ישיבת הממשלה היום אמר נתניהו: "הרצח הזה גם מצווה עלינו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, להגן על השיח החופשי ולדחות בתקיפות כל גילוי של אלימות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אחד הפשעים הגדולים שנעשו בזמן החדש". כך כינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה, את רצח ראש הממשלה יצחק רבין. ישיבת הממשלה נפתחה בדקת דומיה לזכרו.

כרזות בעצרת לזכר רבין (צילום: שרית פרקול)
כרזות בעצרת לזכר רבין אתמול (צילום: שרית פרקול)

"הרצח של יצחק רבין הוא אחד הפשעים הגדולים שנעשו בזמן החדש", אמר נתניהו. "בוודאי הוא מכתים את תולדות המדינה ותולדות הציונות. הוא נרשם ויירשם בתולדות ישראל כמו אירועים טראומטיים אחרים כולל מהזמן העתיק, רצח גדליהו בן אחיקם הוא דוגמה שמועלית תדיר ובצדק.

"הרצח הזה גם מצווה עלינו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, להגן על השיח החופשי ולדחות בתקיפות כל גילוי של אלימות. הדברים הללו ודאי יעלו היום בדברים שייאמרו בשני הטקסים שאנחנו נלך אליהם, גם בהר הרצל וגם בכנסת. אני חושב שככל שחולף הזמן, המשמעות העמוקה של הציווי הזה הולכת ומתחדדת וחשוב שאנחנו, כמנהיגים, לא ניתן לה בשום צורה שהיא להיטשטש".

בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין, בהר הרצל, אמר ראש הממשלה: ״על מנת לדאוג שמשמעותו המלאה של האירוע הטראומטי הזה תופנם, עלינו להבטיח שלרוצח לא תהיה שום מחילה ושום סליחה. כמו כן עלינו להבטיח שבמדינת ישראל יהיה שיח ציבורי חופשי. גדיעתו הנפשעת של יצחק רבין מצווה עלינו לשמור על חופש הביטוי ולהיאבק בתקיפות בכל גילוי של אלימות כלפי דעות, כלפי עדות וכלפי דתות.

הנשיא פרס בטקס הזיכרון הממלכתי על קבר יצחק ולאה רבין בהר הרצל (צילום קובי גדעון / לע"מ)

ראש הממשלה התייחס גם לאקטואליה המדינית ואמר כי עוד בתקופתו של יצחק רבין כראש הממשלה התחילה איראן להסתמן כאיום על ישראל, האזור והעולם כולו, ויצחק רבין זיהה היטב את האיום הזה בהתהוותו. "מאז מתקדמת איראן בשיטתיות בתכניתה להשגת נשק גרעיני. היא הקימה בסיסי טרור בלבנון ובעזה, שמהם נורו אלפי טילים ורקטות על ערי ישראל. איראן מחמשת את גרורותיה בשני צירי אספקה: לחיזבאללה מצפון ולחמאס מדרום. מול מציאות משתנה זאת ראוי לזכור עקרון שני שיצחק רבין הבין אותו היטב: הערובה לביטחוננו ולשלום עם שכנינו היא קודם כל כוחנו ויכולתנו להגן על עצמנו. אנו מבקשים שלום עם שכנינו והרחבת בריתות עם ידידנו, אבל בסופו של דבר כל אלה תלויים בעוצמתנו. לכן שקד יצחק רבין על טיפוח כושרה הצבאי של ישראל. זהו הדבר שחייב להישמר – חיזוק וביצור עוצמתו של צה"ל ועוצמתה של מדינת ישראל".

"רבין רצה בכל מאודו בשלום". בנימין נתניהו על קבר רבין. (צילום קובי גדעון / לע"מ)
"רבין רצה בכל מאודו בשלום". בנימין נתניהו על קבר רבין. (צילום קובי גדעון / לע"מ)

נתניהו אמר עוד כי יצחק רבין רצה בשלום בכל מאודו, "אך הוא מעולם לא נסחף והיה תמיד מציאותי  ומפוכח". מאז נרצח רבין, "באי כוחה של איראן השתלטו על מחצית מהעם הפלסטיני בעזה, והם שואפים להשתלט על המחצית השנייה ביו״ש. החמאס ושאר תנועות הטרור הפלסטיניות אינן מסתירות את כוונתן להחריב את מדינת ישראל ואילו הרשות הפלסטינית, על אף ששישה ראשי ממשלה התחלפו מאז חתימת הסכם אוסלו, לא השלימה את הסכם השלום עם ישראל, והיא מערימה תנאים מוקדמים חדשות לבקרים לחידוש המשא ומתן עמנו. כל אלה מגדילים את הקושי, אבל אינם משנים את הצורך להשיג שלום שמבוסס על דו קיום, ביטחון והכרה הדדית״.

יצחק רבין, 1948 (צילום: ויקימדיה)
יצחק רבין, 1948 (צילום: ויקימדיה)

נשיא המדינה שמעון פרס, אמר בטקס האזכרה ממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל: "יצחק רבין ידע שהיעדר הכרעה, עלולה לגרום לכך שהמאורעות יובילו אותנו, במקום שאנחנו נוביל אותם. חזונו היה בהיר וחד משמעי, מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא שלל מדינה דו-לאומית מחשש שתביא למריבה דו–לאומית שאין לה קץ. כך יצחק חשב. כך אמר. כך פעל. הוא ידע שישראל נקנית בייסורים, ולא בפינוקים. וזאת הייתה בחירתו."

הנשיא הדגיש את מחויבותו של רבין בפועלו לקידום תהליך השלום ולביטחון אזרחי מדינת ישראל ואמר: "גם בהתמנותו למפקד צבאי, גם בהיבחרו למנהיג אזרחי, הוא לא זנח לרגע את החובה לקיים בטחון חזק ואת המחויבות לבנות צדק חברתי. בטחון ושלום עם שכנינו. צדק ואחדות בתוכנו. בראש סדר היום עמדוּ אצלו, אצל כולנו, צרכי הביטחון. אך בסולם העדיפויות שהציב לעצמו ולמדינת ישראל, לא נעצרו השלבים הדרושים לגשר על פערים חברתיים, ליצור סיכויים שווים לכל אזרח. ללא העדפה אישית, ללא קיפוח מעמדי, ללא הפליה דתית."

יצחק רבין כאלוף פיקוד הצפון, 1957 (צילום: ויקימדיה)
יצחק רבין כאלוף פיקוד הצפון, 1957 (צילום: ויקימדיה)

שר החינוך, גדעון סער, נשא דברים בעצרת נוער ממלכתית לזכרו של יצחק רבין. בין השאר אמר:  ״רציחתו של יצחק רבין היתה גם נסיון התנקשות במשטר הדמוקרטי של מדינת ישראל. ניסיון להתגבר בכוח יריות אקדח על הכרעות מוסדות המדינה המוסמכים. היא ביטאה זלזול בכלים החוקיים שמאפשר המשטר הדמוקרטי לפעול לשינוי מדיניות וכוונה להמירם באלימות.

״במובן העמוק היה הרצח ניסיון לייצר מסלול עוקף דמוקרטיה שמבטא רצון עממי כביכול הגובר על רצון העם כפי שהוא בא לידי ביטוי בהכרעות המוסדות הריבוניים הנבחרים", אמר סער. "קריאת התיגר הזאת השתמשה בנשק הקיצוני ביותר הקיים בארסנל של העבריינות האידיאולוגית: רצח פוליטי. אבל, למרבה הצער, העבריינות האידיאולוגית, לסוגיה, כתופעה משמעותית עדיין רווחת בחברה הישראלית גם כיום. כך, בשנים האחרונות רווחות תופעות של אלימות כתגובה על אכיפת חוק או הפעלת כוח שלטוני המתגדרות בכותרת 'תג מחיר'. זהו נסיון ליצור מאזן אימה כדי לשתק את רשויות השלטון מלבצע את תפקידיהן והחלטותיהן. יש לדחות נסיונות אלה על הסף ולהבהיר שלא יצלחו להשיג את מטרתם. זאת, בנוסף לנחישות ללכוד את העבריינים".

השר סער תקף גם גורמי שמאל קיצוני הפועלים לעודד חרם על ישראל, כלכלי או אקדמי, כדי לנסות להביא לשינוי המדיניות הנקבעת ע"י העם והמוסדות הנבחרים. "זוהי תופעה חמורה ופסולה, אנטי-דמוקרטית במהותה, המסתתרת מאחורי אחת החירויות שמאפשר המשטר הדמוקרטי: חופש הביטוי. במהלך ההיסטוריה ראינו פעמים רבות גורמי ימין קיצוני ושמאל קיצוני המשתמשים בכלים שמקנה המשטר הדמוקרטי על-מנת לקום עליו לחיסולו״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן