Skip to content

ברוב מוחלט אושר בליכוד האיחוד עם "ישראל ביתנו"

ההצעה אושרה במהירות שיא, לאחר שנתניהו הצליח לבלום את הצעת ההחלטה שניסה השר מיכאל איתן להעביר, להצבעה חשאית. עתה הפך איחוד הרשימה לכנסת, "ישראל ביתנו", לעובדה מוגמרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במהירות שיא, ברוב מוחלט ובהצבעה גלויה אישרה הערב ועידת הליכוד את הקמת הרשימה המאוחדת של הליכוד ו"ישראל ביתנו". זאת, אחרי שנתניהו הצליח להכשיל את יוזמתו של השר מיכאל איתן להצבעה חשאית ואחרי שיו"ר מטה הבחירות של הליכוד פסל את חתימות צירי הוועידה שדרשו הצבעה חשאית.

בכך הפכה רשימת "הליכוד ביתנו" לכנסת – לעובדה מוגמרת.

יוזמתו של מיכאל איתן הוכשלה. השר מחתים לפני הוועידה (צילום: דן בר דוב)
יוזמתו של מיכאל איתן הוכשלה. השר מחתים לפני הוועידה (צילום: דן בר דוב)
בהצבעה גלויה וברוב מוחלט. ההצבעה (צילום: רפי מיכאלי)
בהצבעה גלויה וברוב מוחלט. ההצבעה (צילום: רפי מיכאלי)
נייט. (צילום: רפי מיכאלי)
נייט. יש מתנגד פה ושם (צילום: רפי מיכאלי)

בנאום קצר שנשא לפני ההצבעה, אמר בנימין נתניהו, לקול מחיאות הכפיים של צירי הוועידה: "איחוד הכוחות יתן לנו את הכוח למשול, את הכוח לפעול, את הכוח לשנות ואת הכוח להנהיג בעוצמה את מדינת ישראל. שמעתי בימים האחרונים כל מיני דיבורים על יורשים. ובכן, יש לי חדשות בשבילכם: אני מתכוון להמשיך ולהנהיג את מדינת ישראל עוד הרבה שנים. הליכוד עוד ימשיך להנהיג את מדינת ישראל הרבה שנים".

 נתניהו עם כחלון. לפחות על הבמה (צילום: רפי מיכאלי)
נתניהו עם כחלון. לפחות על הבמה (צילום: רפי מיכאלי)

שר החוץ ויו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, הגיב על החלטת ועידת הליכוד: "זהו צעד היסטורי וחשוב שיביא לחיזוקה של מדינת ישראל ולהובלתה על-ידי הנהגה מנוסה מאוחדת. איחוד 'הליכוד-ביתנו' יאפשר להקים לאחר הבחירות ממשלה יציבה וחזקה שתוכל להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל. צעד זה יחזיר את יכולת המשילות וייצר חוסן פנימי ועוצמה כלפי חוץ".

ממטה הבחירות של מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' נמסר: "סיסמת הבחירות החדשה של ראש הממשלה אכן משקפת אותו ואת שותפו ליברמן – הכוח, הכוח ושוב הכוח. במקום אחריות – כוח, במקום מנהיגות – כוח, במקום סולידאריות – כוח, במקום דאגה לאזרחים – כוח. אחרי האיחוד הקיצוני והברוטאלי הזה ברור לגמרי שהאלטרנטיבה המובהקת היחידה לממשלה היא מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ', אשר מביאה אלטרנטיבה של כלכלה הוגנת וחברה צודקת, לעומת ממשלה של נתניהו וליברמן שהיא קיצונית וגזענית, ומנהיגה כלכלה חסרת אחריות. בניגוד לתיאור הוירטואלי של ראש הממשלה, מצבם של אזרחי ישראל הוא רע והפערים הולכים ותופחים. מפלגת העבודה שכוחה גדל מיום ליום היא הבית הטבעי לכל הכוחות במרכז המפה ולכל האנשים בליכוד שאבדו היום את ביתם הפוליטי".

הצעת החלטה שהובאה הערב להצבעה היתה קצרצרה ומעורפלת בניסוחה: "הוועידה מסמיכה את יושב ראש התנועה לקבוע את שיבוץ המקומות ברשימה משותפת של הליכוד וישראל ביתנו ביחס הקבוע בכנסת הנוכחית 27 : 15 ולאורך כל הרשימה המשותפת. השיבוץ של מועמדי הליכוד ברשימה המשותפת יהיה לפי סדר בחירתם בפריימריז של הליכוד ובהתאם לקבוע בתקנון הבחירות שאושרו ע״י הוועידה". כבר בשעה 6 וחצי בערב הצביעו צירי הוועידה בעד ההצעה ורבע שעה לאחר מכן, אחרי השמעת ג'ינגל הליכוד, התרוקן האולם לחלוטין.

הליכוד - או ביבי-ליברמן? (צילום: דן בר דוב)
הליכוד - או ביבי-ליברמן? (צילום: דן בר דוב)

עד לרגע האחרון ניסה השר מיכאל איתן, שהוביל את ההתנגדות למהלך של נתניהו וליברמן, לאסוף 370 חתימות של צירי ועידה, בדרישה להצבעה חשאית. השר איתן קרא הבוקר לצירי הוועידה המתנגדים למהלך להגיע כבר ב-4 אחר הצהריים לגני התערוכה ולחתום על הדרישה להצבעה חשאית. אולם כל זה ללא הועיל. החתימות נפסלו ע"י יו"ר מטה בחירות של הליכוד.

לצדו של נתניהו התייצב יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, שפנה במכתב ישיר לחברי וחברות הליכוד לקראת כינוס ועידת הליכוד. במכתבו אומר ריבלין:" תנועת הליכוד היא היחידה שיש לה את העומק הרעיוני, את השורשים ההיסטוריים, ואת הכוח המעשי להנהיג את מדינת ישראל, לגאול את אדמת הארץ ולחזק את ההתיישבות בה".

לדברי ריבלין:" מעולם לא הצבנו גבולות בפני אלו החפצים להצטרף אלינו. היום, תורמת השותפות המוצעת בין תנועת ה'ליכוד' לתנועת 'ישראל ביתנו' לביטול המגזריות בקרב עולי חבר העמים, ושילובם המלא בחוויה הישראלית. זוהי הסיבה שאני תומך ביוזמת השותפות. שותפות זו תאפשר יציבות פוליטית וגיבוש מחנה הימין לגוש מלוכד ומאוחד. אני מאמין כי רק בשילוב ידיים נוכל להתמודד עם האיומים מחוץ והפערים מבפנים."

עם זאת הדגיש ריבלין: "לא נוותר על ערכינו. שותפות זו מחייבת אותנו להקפיד על ערכינו ביתר שאת. אסור לה לתנועת הליכוד לאבד את קולה האותנטי והייחודי במסגרת שותפות זו. עלינו להגן על עמדותינו כפי שגובשו במשנת ז'בוטינסקי, במאבק העיקש להקמת מדינת ישראל, בשמירה על קדושת מסורת ישראל ובהגנה על ערכי היסוד של הדמוקרטיה."

בינתיים פורסם הבוקר סקר נוסף המשפר את סיכויי נתניהו להעביר את הצעת ההחלטה שלו בוועידה. על פי סקר זה, שפורסם ב"מעריב", תשיג רשימה משותפת של "הליכוד ביתנו" 43 מנדטים – מנדט אחד יותר ממספר המנדטים שיש לשתי הרשימות האלה בכנסת הנוכחית. לפי סקר זה תקבל העבודה 20 מנדטים; יש עתיד תקבל 15 מנדטים; ש"ס – 10 מנדטים וקדימה – 4 מנדטים. גוש הימין/דתיים/חרדים צפוי לקבל רוב מוחלט של 67 מנדטים. אמש פרסמו שני ערוצי הטלוויזיה סקרים סותרים לגבי סיכויי "הליכוד ביתנו" לשמור על כוחו בבחירות הקרובות.

גילוי נאות. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: אתר הכנסת)
גילוי נאות. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג פנה אמש ליועץ המשפטי לממשלה ודרש שיורה ל"ליכוד ביתנו" לפרסם את הסיכומים שנערכו בין נתניהו לליברמן.

במכתב ששיגר ליועץ ויינשטיין אומר ח"כ הרצוג, כי מדובר בעצם בהבנות קואליציוניות, שתכליתן הרכב הממשלה וחלוקת התיקים בממשלה הבאה.

"עפ"י המידע המתפרסם פה ושם מדובר בהבטחת תיק הביטחון למר ליברמן וכן תפקידים בכירים נוספים", נאמר במכתבו של הרצוג. "נטען אפילו על רוטציה בראשות הממשלה.

"חוק המדינה דורש הנחת הסכמים מסוג זה בפני הכנסת, עם כינון קואליציה", כותב ח"כ הרצוג. "במצב הנוכחי ברור בעליל שמדובר בניסיון מתוחכם לעקוף את רוח החוק ואני סבור שעליך להתערב ולהורות לאלתר על חשיפת ההבנות וההסכמים האמורים – ולהציגם בפני הבוחרים לאלתר".

בשולי הוועידה הקימו "הפראיירים" מאהל בסמוך למקום קיומה של הוועידה והפגינו בדרישה לקיים את ההבטחה לשוויון בנטל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן