Skip to content

חג לאומי או חידוש המהפכה?

מצרים תציין ב-25 בינואר חג לאומי במלאת שנה להפלת משטרו של מובארק. על החגיגות מעיבה רק העובדה שמשטר המועצה הצבאית העליונה הולך ומסתמן בעיני צעירי המהפכה כהולך בדרכיו של המשטר הקודם.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מצרים תציין ב-25 בינואר חג לאומי במלאת שנה להפלת משטרו של מובארק. על החגיגות מעיבה רק העובדה שמשטר המועצה הצבאית העליונה הולך ומסתמן בעיני צעירי המהפכה כהולך בדרכיו של המשטר הקודם.

מאת רן סיבוני

ביום רביעי האחרון הכריזה המועצה הצבאית העליונה, על ה-25 בינואר כיום חג לאומי במצרים, לציון יום השנה למהפכה שהביאה להפלת משטר מובארק. ארגוני הצעירים שהובילו את המהפכה בשנה שעברה בירכו על ההכרזה. טארק אל-חוואלי, דובר תנועת "6 באפריל – החזית הדמוקרטית", ציין כי "יום השנה הראשון למהפכה, יהפוך ליום בלתי-נשכח בהיסטוריה של מצרים" וכי "לצעירים יהיה תפקיד חשוב מאוד בכך".

מפגין מצרי בכיכר א-תחריר, ינואר 2010. יום חג או בחזרה לכיכר?
מפגין מצרי בכיכר א-תחריר, ינואר 2010. יום חג או חזרה לכיכר?

היית'ם אל-ח'טיבּ, חבר לשכת הפעילות של איחוד צעירי המהפכה אמר כי, "ציון יום זה כחג לאומי הוא דבר טוב, אך ראשית יש למלא את דרישות המהפכה ורק אז לחגוג". דבריו של אל-ח'טיבּ אינם חסרי יסוד, שכן ב-23 לחודש תיערך ישיבה בה ינאם ראש המועצה הצבאית העליונה, חוסיין טנטאווי, העלולה להוביל לאי-קבלת החלטה בנוגע להעברת הסמכויות. ההחלטה על קיום הישיבה התקבלה בפתאומיות על ידי טנטאווי, והפרשנים חלוקים בדעתם בשאלה האם יש בכוונתו להאיץ את העברת הסמכויות לידי העם, או ניסיון להרגיע את המצב.

הצעירים, מצידם, מתכננים לצאת לרחובות ב-23 בינואר ולערוך הפגנה גדולה בכיכר א-תחריר, שבה ידרשו שסמכויות השלטון תעבורנה במלואן לידי העם. אל-ח'טיבּ חיזק עמדה זו וטען, כי "הצעירים סומכים ידיהם על דרישת מועצת העם כי יקבלו לידיהם את הסמכויות, הן של הרשות המחוקקת והן של הרשות המבצעת מידי המועצה הצבאית העליונה. אם לא תיענה תביעה זו לאלתר, יערכו הצעירים הפגנה גדולה ביום השנה למהפכה".

השלטון המצרי והמועצה הצבאית העליונה נערכים לתרחישים הללו, וכבר הודיעו כי יתגברו את מוסדות הציבורי בכוחות ביטחון רבים על מנת למנוע כל ניסיון של אלימות. בשלב זה לא ברור כיצד יראה יום השנה הראשון למהפכה – האם יהיה בסימן של חגיגה גדולה, או בסימן של חידוש המהפכה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן