Skip to content

לפיד: לא נשב בממשלה שלא תחזור לשולחן המו"מ

בנאומו המדיני הערב, במרכז האוניברסיטאי באריאל, אמר לפיד: "לא באים למשא ומתן רק עם עלה של זית כפי שעושה השמאל, וגם לא רק עם רובה כפי שעושה הימין. באים אליו כדי למצוא פתרון. לא נישואין מאושרים עם הפלסטינים אנחנו מחפשים, אלא הסכם גירושין שאפשר לחיות איתום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מפלגת יש עתיד לא תשב בממשלה שלא תחזור לשולחן המשא ומתן המדיני. אנחנו לא נשב בממשלה ששוב תנסה למוסס – בתירוצים שונים וממניעים פוליטיים צרים – את המחויבות שלנו כלפי העתיד וגם כלפי ההווה". כך אומר יאיר לפיד בנאומו המדיני, שאותו הוא נשא הערב דווקא במרכז האוניברסיטאי באריאל.

בנאום שבו הציג את עיקרי תכניתו המדינית, אמר עוד לפיד: "אסור לנו לאבד את הרוב היהודי במדינת ישראל. גם השמאל הקיצוני וגם הימין הקיצוני מקדמים ללא הרף – כל אחד מסיבותיו – את רעיון המסולף והמסוכן של  מדינה דו-לאומית, וללא הסכם, זהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל נמצאת בסכנה".

לאיזה פרטנר נתניהו מחכה? לפיד (צילום: דן בר דוב)

על הטענה כי "אין פרטנר" למו"מ אמר לפיד כי היא ניסיון התחמקות מן המציאות. "לאיזה פרטנר נתניהו מחכה? האם מסתתרים ברחבי הרשות הפלסטינית פרטנרים אוהבי ישראל, תורמים של הקרן הקיימת, מעריצים סמויים של בן גוריון? הדבר היחיד שעשתה מדיניות ה'אין פרטנר' הוא החלשת מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית וחיזוק החמאס, כפי שיכולנו לראות רק בעת האחרונה בזמן ביקורו של האמיר של קטאר ברצועת עזה".

על הסוגיה האיראנית אומר לפיד: "בדיון המתמשך על נושא הגרעין האיראני, ישראל לקחה פניה לא נכונה. הפצצת מתקני הגרעין באיראן היא אופציה שאינה צריכה לרדת מהשולחן, אבל היא אופציה אחרונה… אנחנו לא אמורים לפתור את הבעיה בשביל העולם, אלא לגרום לעולם לפתור את הבעיה בשבילנו. אנחנו צריכים לפעול ממה שמכנה ראש אמ"ן לשעבר, האלוף ידלין, 'מדרון אחורי', ולהיות הכוח המניע מאחורי קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב, שתחנוק את המשטר האיראני עד לקריסתו".

 לפיד הצהיר עוד כי מבחינתו ישראל לא תכיר בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים, וירושלים תשאר בריבונות ישראלית ולא תחולק. את הדרך שבה מדינת ישראל טיפלה במפוני גוש קטיף – גם כממסד וגם כחברה אנושית – כינה לפיד "מחפירה" ואמר: "הגיע להם יותר מאתנו, ומגיע להם יותר מאתנו".

לפיד הסביר את בחירתו, דווקא באריאל, כדי להציג את המצע המדיני של "יש עתיד": "זוהי הצהרה על כך שהדיאלוג הישראלי צריך תמיד להתנהל מתוך הקשבה ומתוך אמונה שאנשים אחים אנחנו, וגם מתוך עמידה על העיקרון האומר שחרמות ונידויים אינם מובילים לשום מקום ואני מתנגד בכל ליבי לכל ניסיון להחרים את אריאל ואת תושביה או כל יישוב אחר ביהודה בשומרון".

לפיד אמר עוד: "לא באים למשא ומתן רק עם עלה של זית כפי שעושה השמאל, וגם לא רק עם רובה כפי שעושה הימין. באים אליו כדי למצוא פתרון. לא נישואין מאושרים עם הפלסטינים אנחנו מחפשים, אלא הסכם גירושין שאפשר לחיות איתו. לא דרך להתחבר אליהם, אלא דרך הוגנת להיפרד מהם".

לפיד האשים את ראש הממשלה נתניהו ואמר כי הפתרון שהוא מצא, הוא "לקחת את הבעיה המרכזית של מדינת ישראל, ולזרוק אותה לפתחם של הילדים שלנו. שהם ישברו את הראש".

לפיד המשיך ותקף: "הילדים שלנו הם אלה שיצטרכו להתמודד עם האינתיפאדה הבאה; הם אלה שיצטרכו להתעסק עם זה שהטרור והפיגועים יחזרו, מפני ששיתוף הפעולה הביטחוני – שצה"ל חוזר ואומר שהוא הכלי המרכזי למניעת פיגועים – לא יימשך אם לפלסטינים לא יהיה אופק מדיני; הילדים שלנו הם אלה שיצטרכו להתמודד עם המשבר הכלכלי ועם בידוד בינלאומי ההולך ומחריף; והילדים שלנו הם אלה שבסופו של דבר יצטרכו לחזור לאותו שולחן ולאותו משא ומתן שאפשר היה לנהל כבר עכשיו, אבל בתנאי פתיחה גרועים בהרבה.

 "בזבזנו ארבע שנים יקרות שבהן לא היו כמעט פיגועי טרור, שבהן הרשות הפלשתינית שיתפה פעולה עם כוחות הבטחון, שבהן הקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית קראה לנו, שוב ושוב, לנצל את חלון ההזדמנויות הזה ולהתניע מחדש את הנסיון להגיע להסדר", אמר לפיד. "זה חוסר אחריות לאומי. זוהי הקרבה של האינטרסים הלאומיים הכי חשובים שלנו, בשביל האינטרסים הפוליטיים הכי צרים והכי קצרי ראות. יהיה אשר יהיה הפתרון המועדף עליכם, תהיה אשר תהיה תפיסת עולמכם – בין אם אתם אנשי ימין, אנשי שמאל או אנשי מרכז – התעלמות מן הבעיה היא לא מדיניות, התחמקות מן הבעיה היא לא מדיניות, העמדת פנים שהבעיה אינה קיימת היא לא מדיניות. הפלשתינים קיימים, מה לעשות, 3.3 מיליון פלשתינים אכן קיימים".

1 Comment

  1. שלמה
    30 באוקטובר 2012 @ 23:38

    ביבי זה ש"ס ואגודה, ביבי זה ממשלה בשיתוף מרזל ובן גביר…
    תתעוררו לפני שיהיה מאוחר לכולנו…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן