Skip to content

ייצור האופיום במגמת עלייה בדרום מזרח אסיה

תפוקת הפרג במיאנמר עולה זו השנה השישית ברציפות, מונעת כנראה בעקבות הביקוש הגובר לסמים ברחבי אסיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עלייה בביקוש לאופיום ובגידולו
עלייה בביקוש לאופיום ובגידולו

רשת אל-ג'זירה מצטטת מחקר שנערך על ידי האו"ם ופורסם היום, כי מיאנמר היא יצרנית האופיום השנייה בגודלה בעולם אחרי אפגניסטן, 25 אחוז מתפוקת הפרג העולמית צומחת בשטחה.

הזינוק התרחש למרות מערכה שמנהלת הממשלה לסילוק היבול הזה מהמדינה.

צמיחת יבול האופיום, חומר הגלם לייצור הרואין, תועדה בסקר השנתי האחרון של סוכנות האו"ם לפשיעה וסמים. על פי הדו"ח, שטחי גידול האופיום צמחו ב-17אחוז בשנה זאת, מ-400,000 דונם בשנת 2011 ל-510,000 דונם בשנת 2012. רוב גידול האופיום מתרכז במדינות קאצ'ין ושאה. שני האיזורים, הממוקמים לאורך גבולות המדינה עם סין, תאילנד ולאוס, סובלים מלחימה בין כנופיות חמושות לכוחות צבא.

הפרג הוא גידול רווחי מאוד לאיכרים המרוששים הזקוקים למזומנים. הוא מכניס עד פי 19 מאורז ומציב אתגר כביר למאמצי הממשלות לחסל אותו. שווי 690 טונות של אופיום שיוצרו במיאנמר בשנת 2012 הוא כ-359 מיליון דולרים. סך היבול בשנה שעברה היה 610 טונה.

שדה פרג ממנו אפשר להפיק אופיום (צילום: ויקימדיה)
שדה פרג ממנו אפשר להפיק אופיום (צילום: ויקימדיה)

"גורם אפשרי אחד לצמיחת ייצור האופיום בדרום מזרח אסיה הוא הביקוש לסמים, המקומי והאזורי", נכתב בדו"ח. רובם המכריע של הצרכנים הם אזרחי סין, וכלל צריכת הסמים במזרח אסיה ובאוקיינוס השקט היא כרבע מהצריכה העולמית.

גארי לואיס, איש סוכנות האו"ם לפשיעה וסמים, אומר כי שוק הסמים בסין צמח ב-20 אחוז רק בעשור האחרון. "מעבר לזאת, בנסיבות הקיימות מצב האיכרים מגדלי הפרג נואש והם זקוקים למזומנים לפרנסת משפחותיהם". איזור דרום מזרח אסיה, שבו נושקים זה לזה גבולות מיאנמר, תאילנד ולאוס, ידוע כמשולש הזהב. 50 אחוז מצריכת האופיום העולמית יוצרה בו בשנת 1990 ושליש ב-1998.

בלאוס צמחו שטחי גידול הפרג בשנה שעברה ב-66 אחוז, והיא מסוגלת לייצר 41 טונות של אופיום ששוויים כ-72 מיליון דולרים. היבול התאילנדי הצטמצם מעט בשנה שעברה והסתכם בשלוש טונות אופיום ששוויים כ-4 מיליון דולרים. תאילנד היא היחידה מבין השלוש המפקחת על גידול הפרג.

בשנת 1999 אתגרה את עצמה ממשלת מיאנמר לסלק את האופיום מהמדינה עד שנת 2014. המסע הזה הצליח במידה ניכרת, אך הייצור עלה שוב מאז שנת 2006 עקב עליית הביקוש והמחירים. ממשלת מיאנמר טוענת, שהיא השמידה 240,000 דונם פרג בשנת 2012, בהשוואה ל-70,000 בשנת 2011, עלייה ניכרת בת 236 אחוזים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן