Skip to content

שייסגרו העיתונים: העיתונות שמאלנית

מגמה ברורה של התחזקות העיתונות הדיגיטלית, כפי שעולה מנתוני צרכנות בארה"ב יכולה להסביר מדוע רוב הציבור הישראלי לא מתרגש מסגירת עיתוני דפוס יומיים. חמישית מהציבור הישראלי אפילו מאמינים כי סגירת עיתון יומי תשפיע לטובה על חייהם. רותם אברוצקי: עושים דמוניזציה לדמות העיתונאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקר שנערך לקראת כנס אילת לעיתונות העומד להפתח ביום ראשון הקרוב  מצביע על כך ש- 56% מהישראלים סבורים כי סגירת עיתונים יומיים לא תשפיע על חייהם בכל דרך. עם זאת, אמרו רוב (51%) משתתפי הסקר כי הם מכירים בחשיבותה של העיתונות במדינה דמוקרטית. רק 8% לא רואים את הקשר שבין עיתונות חזקה לבין קיומה של דמוקרטיה ו-33% חושבים שהחשיבות היא חלקית בלבד.

נתוני הסקר הולמים את המציאות בארה"ב, שם מתברר כי מספר מנויי העיתונות הדיגיטלית הולך וגדל בהדרגה. אמנם מדובר בעיקר בעיתונים היוצאים לאור גם במהדורת דפוס, כמו הניו יורק טיימס והוול סטריט ג'ורנל, אך אי אפשר להתעלם מן העלייה משמעותית במספר מנויי עיתונות הדיגיטל בארה"ב שהתחוללה תוך חצי שנה, כפי שעולה מנתוני הלשכה לתפוצת עיתונות (ABC). נתונים אלה מגלים כי מתוך כלל קוראי העיתונים, גדל מספר מנויי העיתונות הדיגיטלית מכ-9% ליותר מ-15% תוך ששה חודשים ממארס עד ספטמבר 2011 .

כל העם בוכה? מתברר שלא. הפגנת מעריב (צילום: דן בר דוב)
כל העם בוכה? מתברר שלא. הפגנת מעריב (צילום: דן בר דוב)

ייתכן שהתגובות האדישות לאופציה של סגירת עיתון יומי בישראל הן חלק מאותו תהליך גלובאלי שבו מוצעים לציבור תחליפים דיגיטליים לעתונות הדפוס. הסקר בישראל נערך עבור אגודת העיתונאים בתל אביב באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" . כאמור, 21% מהמשיבים לסקר גורסים כי סגירת עיתון תשפיע על חייהם לטובה.

הסקר נשען על משאל טלפוני בקרב מדגם מייצג של 501 נשאלים והוא מצביע על כך ש-52% מהציבור הישראלי רואים את העיתונאי כבעל עמדות שמאלניות בנושאי חוץ וביטחון ו- 43% מייחסים לעיתונאים נטיות שמאלניות בתחומי כלכלה וחברה. 11% ממקמים את העיתונאים במרכז המפה הפוליטית ואילו 26% אמרו שלעיתונאים יש נטיות ימניות.

רותם אברוצקי, יו"ר אגודת העיתונאים בתל אביב: "מהסקר עולה תמונה מדאיגה ביותר ולפיה חלק ניכר מהציבור בישראל אינו מבין הלכה למעשה מה תפקידם של עיתונים או אמצעי תקשורת אלקטרוניים וחמור מכך, שבלי עיתונות חזקה וביקורתית אין דמוקרטיה! ממצאי הסקר מלמדים על "הצלחת" מסע ההסתה ארוך השנים מצד פוליטיקאים ואישי ציבור נגד עולם העיתונות בכלל והעיתונאים בפרט. מסע שיסוי ארסי ונבזי שחלק ניכר ממנו כולל דמוניזציה לדמותו של העיתונאי כבעל מקצוע ובתוך כך הדבקת תווית 'השמאלניים' לעוסקים במקצוע. חמור מכך: בחסות התחבולה הדמונית וחזרה שוב ושוב על השקר הגס כאילו כל העיתונאים הם שמאלנים רחמנא לצלן, מוכשרת הקרקע להשתקת כל ביקורת ותחת זאת דרישה להצבת 'מנחה מאזן' לעיתונאי שהוא בבחינת שם קוד או מילה נרדפת לשמאלן.

"לנוכח חומרת הממצאים ראוי ששר החינוך יורה לאלתר לשלב פרק מיוחד בלימודי האזרחות בדבר חיוניותה של עיתונות עצמאית כערובה לקיומו של המשטר הדמוקרטי במדינה. הסקר מציב לפנינו תמרור אזהרה, רגע אחד לפני שישראל תהפוך למדינה מסוכנת לעיתונאים, כמו למשל ברוסיה של פוטין".

כנס אילת מתקיים זו השנה השישית  ע"י אגודת העיתונאים תל אביב יחד עם אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון בנגב, בין התאריכים 4-7 בנובמבר במרכז הכנסים של הרודס אילת. בכנס צפויים לקחת חלק כ-1,500 אנשי תקשורת, עיתונאים, שרים, חברי כנסת, דוברים ואנשי יחסי ציבור, אנשי אקדמיה וכלכלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן