Skip to content

הולנד: נאשר סנקציות נוספות על איראן ככל שיידרש

נשיא צרפת, פרנסוא הולנד, גילה בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו עמדה תקיפה בנושא האיראני. בנושא הפלסטיני קרא הולנד לישראל ולפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן, ללא תנאים מוקדמים. "רק שיחות יובילו לפתרון מוסכם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"איראן עוד לא סיפקה הוכחה מספקת כי תכנית הגרעין שלה היא לצרכי שלום בלבד". כך אמר אתמול (רביעי) נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, לראש הממשלה, בנימין נתניהו. הולנד, שתמך בהחרפת הסנקציות של האיחוד האירופי על הרפובליקה האסלאמית, אמר כי הוא רוצה לראות מאיראן "מעשים ומחוות מוחשיים" שיוכיחו כי היא זנחה את הכוונה לייצר נשק גרעיני. הוא הבטיח כי יתמוך בסנקציות נוספות, ככל שיידרש, אם טהרן לא תעשה כן. "הצבענו בעבר על סנקציות רבות ואנחנו מוכנים לאשר סנקציות נוספות, כל עוד הדבר הכרחי".

 בהקשר הפלסטיני קרא הולנד קרא לישראל ולפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן, ללא תנאים מוקדמים. "רק שיחות יובילו לפתרון מוסכם", אמר. היום ישתתפו נתניהו והולנד בטקס זיכרון לארבעת נפגעי הפיגוע בטולוז ליד בית הספר היהודי אור התורה לפני שמונה חודשים.

"רק שיחות יובילו לפתרון מוסכם". הולנד ונתניהו. (צילם: אבי אוחיון/לע"מ)
"רק שיחות יובילו לפתרון מוסכם". הולנד ונתניהו. (צילם: אבי אוחיון/לע"מ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע סיפוק מהעמדה האיתנה של צרפת בעד סנקציות חריפות וחריפות יותר נגד איראן. "הסנקציות נושכות בכלכלתה של איראן, אך כפי שאמרתי לך, לצערי, עד היום הן לא עצרו את התכנית האיראנית. למרבה הצער היא ממשיכה. זה אינטרס משותף לישראל ולצרפת, לארה"ב, לאירופה, כמעט לכל מדינות הערב במזרח התיכון, ולכל מי שרוצה לראות עולם בטוח ומוגן. זה אינו עולה בקנה אחד עם אייטולות שבידיהם פצצות אטום. ולכן דיברתי בבהירות באו"ם, והצגתי את מה שלדעתי הוא הקו האדום הברור שעל הקהילה הבינלאומית להציב מול תכנית ההתחמשות הגרעינית של איראן".

בנושא הסורי הדגיש נתניהו את הצורך למנוע ממערכת נוספת של נשק להשמדה המונית ליפול לידיים הלא-נכונות. "אני מתכוון למצבורי הנשק הכימי בסוריה. כל אלה מאיימים על השלום ועל הביטחון".

רוצה לראות מאיראן "מעשים ומחוות מוחשיים". נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש הממשלה נתניהו. (צילם: אבי אוחיון/לע"מ)
רוצה לראות מאיראן "מעשים ומחוות מוחשיים". נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש הממשלה נתניהו. (צילם: אבי אוחיון/לע"מ)

באשר לנושא הפלסטיני אמר ראש הממשלה: "אני מוכן לחזור לשיחות. הייתי מוכן לכך מהיום שבו נבחרתי לראשות הממשלה. זו היתה מדיניותי וזו תישאר מדיניותנו. את המרחק בין רמאללה לירושלים אפשר לגמוע בשבע דקות בלבד. נדרש זמן רב יותר ללכת לאורך מספר בלוקים בפריז. אין שום סיבה שלא נשב יחד. זה לא יהיה משא ומתן קל. אנו מבינים שיהיו צעדים חשובים שישראל תיאלץ לנקוט ויהיו צעדים חשובים שהרשות הפלסטינית תיאלץ לנקוט. הדרך היחידה שבה נוכל לסיים את המשא ומתן היא להתחיל אותו".

במקביל לביקורו של נתניהו בצרפת סיים שר הביטחון, אהוד ברק, סדרת פגישות בלונדון עם שר ההגנה, פיליפ המונד, שר החוץ, וויליאם הייג, הרמטכ"ל, סיר דייוויד ג'וליאן ריצ'רדס ועם ראשי האופוזיציה וחברי פרלמנט בכירים. ביום שלישי נפגש שר הביטחון ברק עם היועץ לביטחון לאומי של ממשלת בריטניה.

במהלך פגישותיו דן שר הביטחון עם עמיתיו בסוגיות איזוריות ובמצב במזרח התיכון.

בנוגע לאיראן, אמר שר הביטחון ברק לעמיתיו הבריטים: "איראן גרעינית מאיימת על הסדר העולמי כולו ועל הסדר האזורי בפרט. אנו נחושים למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני. הצורך להתמודד עם חתירת איראן לגרעין צבאי טומן בתוכו סיכונים, מורכבויות ומשמעויות שלא כולן ניתנות לחיזוי. עם זאת, התמודדות עם איראן של אייתולות המצוידות בנשק גרעיני, תהיה לאין ערוך מסובכת יותר, מסוכנת יותר ויקרה יותר מאשר התמודדות איתה טרם התגרענותה".

בנוגע לסוריה, אמר שר הביטחון ברק: "שלטון אסד נמצא על מדרון חלקלק, גורלו נחרץ והוא ייפול בקרוב. ישנו חשש איראני מפני נפילת אסד והיחידים שתומכים בשלטון אסד היום הם איראן וחיזבאללה. האיראנים מבינים שנפילת אסד תהיה מכה קשה לציר טהרן-דמשק-חיזבאללה. סוריה, שלאחר שלטון אסד, עלולה להידרדר לכאוס ולהתפלגות של מחוזות נפרדים. ישראל עוקבת אחרי האפשרות שאמל"ח סורי יעבור לידי חיזבאללה".

בנוגע לסוגיה הפלסטינית, אמר ברק: "ישראל והפלסטינים צריכים לפעול לחידוש המשא ומתן, ללא תנאים מוקדמים ולדון על כל סוגיות הליבה. זהו אינטרס של שני הצדדים וחייבים למהר לעשות זאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן